valg mellem luft/vand varmepumper

Hej, har besluttet at installere en luft/vand varme pumpe i sommerhuset  - udelukkende til at
varme i perioden 1. oktober -> 1. maj
Anlægget kobles dirrekte på gulvarme (som køre i 10 cm beton gulv) og tanken er IKKE at opnå komfort temperatur men derimod sikre et rimmeligt vinter nivau - f.eks. 10-15 grader - jeg regner derfor med en fremløbs temperatur på ca. 22 grader.
jeg har pt. velfungerende solvarme anlæg med 300 l vvb - så jeg ønsker udelukkende varme til gulvet i vinter halvåret fra varmepumpen.
Hvis jeg lader solvarmen køre varme til gulvet er 22 grader tilstrækkeligt - så det vil det også være med varme pumpen.
 - jeg forestiller mig at effekt behovet ligger i størrelse orden 1-3 kw kontinuerligt.....


Jeg forestiller mig at placere en monoblok på nordsiden af huset (der står den bedst skjult) og kræver ikke installation af autoriseret kølemontør (ej heller årlige lovpligtige eftersyn)
Herfra kan jeg relativt nemt trække 2 stk 22 mm kobber rør over loft over til "teknikrum" hvor rør kan forbindes til gulvvarmen.

Men er lidt i tvivl om valg af mærke/model.
huset er i øvrigt på 70 m2 og rigtig godt isoleret - der er i vinter perioden frostfrit uden opvarming (solindstråling holder huset frostfrit) - sidste år hvor vinteren var rimmeligt hård kom min. temperatur ned på -1 grad. 


anyway har kigget på disse 2 (3)
http://www.vvs-eksperten.dk/index/a...l-v-p40999
http://www.elvvs.dk/p/andes-aw-5-lu...ck-458750/

som begge koster under 20 tkr.

har også set lidt på en bosch udedel til ca. 31 tkr - men kan ikke lige se om jeg kan "nøjes" med udedelen eller om den kun kan arbejde sammen med sin egen inde del.

endelig findes Andes pumpen også i en større udgave - vil det være bedre med en større - ikke for effekten, men for effektiviten om vinteren (større fordamper)
Hej, har besluttet at installere en luft/vand... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kan se at man også kan få en AW-10 i rustfri udførelse for 20.000 kr inkl moms og 1 besøg af kølemand....formodentlig kun i jyllland..
http://www.gletcher.dk/
Hej NielsChr,
Jeg bringer lige denne tråd op igen =)
Jeg står selv overfor et valg af varmepumpe, til at varme mit fundament op (80kvm) i et kolonihavehus. (har 15mm pex ført igennem).

Hvordan har din Andes 5KW fungeret siden sidste tråd (08/05-2012) ? .. Har du den stadig, og har der været problemer med den i vinter sæsonnen?..

mvh
hov, tror faktisk også det er 22mm pex jeg har og ikke 15.
Den kørte fint hele sidste vinter - er der var der jo rigtig vinter. - den kunne fint holde huset frostfrit, hvilket var formålet med den.
jeg kørte også en overgang med komfort temperatur i februar md hvor det var minus 7 grader og det gik også nogenlunde fint - her kørte den dog lige vel meget efter min mening og brugte en del strøm - men strøm det bruger man vel hvis det skal varmes op mens det er frost udenfor så måske ikke så overraskende.

Min installation er uden buffer tank, hvilket ikke anbefales og har givet lidt knas da den indbyggede styring ikke helt har kunne håndter det. - og jeg vil tro at hvis den skal bruges til komfort temperatur skal der være en buffer tank som passer til dimensionering af anlæg. - om den kan bruges i dit kolonihavehus afhænger af mange faktore - bl.a. isolering af huset og vinduer/døre - start med at sikre det er i orden inden der bruges alt for meget på varme pumpe / opvarmning om vinteren.


kan i øvrigt tænkes at jeg ville vælge 8Kw modellen hvis jeg skulle vælge i dag.

og hvis du beslutter dig for at bestille dyret - så bestil en 3 faset model, min kom som en 1 faset - hvilket kræver en sikring i nelskab på 25 Amp - hvilket der nok ikke er mange der har.

det er dog relativt simpelt et omstille til 3 faset - men hellere 3 faset ved leveringen end selv at skulle rode med det.
Annonce
ThomasHM
forstår ikke at du retter nielschr når han siger energiforbru, og du siger Amp. forbrug.

energi forbruget vil jeg mene er en noget mere rigtig betegnelse.

du kan da ikke bruge amp forbrug til noget.

i må da også ha' lært ohm's lov da du blev Køletekniker

beklager mit sure opstød, jeg er ved at være træt, og gjorde mig irritabel

 

Jeg har lige gennemlæst denne tråd ! Nu har pumpen forhåbentlig kørt siden da Jeg bliver lidt nysgerrig om hvor stabil den har været og hvor meget energi den har forbrugt !

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

Da det er et sommerhus køre den ikke hele tiden. sidste år brugte jeg den ikke meget og på et tidspunkt hvor jeg tændte den blev den til en stor is blok (og kunne derfor ikke køre). - lidt dårlig reklame, men kan godt tænkes det skyldes den ikke er monteret korrekt/justeret.
den står også og beklager sig over en flow sensor - varme kan den dog godt, og til det fungere den fint.
jeg har absolut ingen ide om hvad COP er eller ligne - har ikke noget sammenlignings grundlag.

Da den smider varmen ned i et beton gulv tager det naturligvis lidt tid, inden varmen viser sig i rummet - men pumpen køre ufortrødent og giver dejlig varme hele tiden - mit problem er relateret til den periode hvor det er omkring 0 grader - dvs. fugtigt uden for og relativt koldt - her sætter den fugtige luft sig på udedelen og fryser. resulatet er den iser til. kan ikke huske hvordan jeg har sat den indbyggede afiser - måske er den slet ikke tilsluttet...så muligvis min fejl.

enheden virker solid og godt skruet sammen, så tror produktet er helt fint. Har overvejet om jeg skal have en montør ud og justere ind for at få fuldt udbytte.
Det lyder som om det vil være en god ide at få en montør ud og justere den ind !

Jeg går lidt og væver imellem den lille, som sagtens burde kunne klare mit hus ! Men jeg kunne godt tænke mig at udbygge huset med tiden, så jeg burde nok købe den model der var lidt større for at være fremtidssikret !

Hvad gør du egentlig med brugsvand ? Er det bare en elektrisk vandvarmer ?

Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

beklager det sene svar.
brugsvand varmes pt. KUN op med solvarmen (hvilket naturligvis ikke virker om vinteren) se evt link til billeder på picasa hvor jeg har lavet en princip skitse af hvordan det hele er koblet sammen. der er sat envejs ventiler som forhindre varmepumpen i at sende vandet igennem solkredsen. (det ville være ærgeligt hvis en fejl fik sendt varmen op i panelet på taget)
jeg kunne godt indbygge en motorventil (som varmepumpen kan styre) således at den kunne varme vvb op - men der er 300 liter hvilket ville kræve lidt meget energi - specielt da der er tale om sommerhus.
mit behov er allene at holde huset frostfrit om vinteren.

i sidste uge var jeg et smut forbi (12 grader indendørs uden varmetilskud) og tændte varmepumpen. jeg har så i dag været forbi og der var nu 20 grader indenfor, udenfor er der her til aften 7 grader og temp svinger i øjeblikket mellem få + grader om natten og ca 10 grader om dagen. retur temperatur fra huset er ca. 27-30 grader. husets elmåler viser et forbrug den sidste uge på ca. 10 kw/dag. ingen tegn på isdannelser eller lignene, trods masse fugt/regn i luften det sidste stykke tid.
modsat tidligere år vil jeg i år lade den køre 24/7 for at se om det afhjælper mit tilisnings problem. de andre år har jeg eksperimenteret med at have den slukket om natten og kun tændt i dagtimmer ( jeg tænke den ville have bedre COP når der er varmt om dagen).
alt i alt er jeg glad for den og vil som sagt i år se om den kan holde komfort temp (20 grader) hele vinteren igennem.
jeg får også dagsaflæsninger fra dong, og kan derfor nu bedre vurdere energi forbruget.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis