Loftspots i badeværelse

Hej, og takk for et godt forum

Jeg vil bruge nogle loftspots i badeværelset, det nærmeste vil være 1 meter frá
brusehovedet, og loftshøjde er 195 cm.

Kan jeg bruge en loftspot som er ip 24 og 220 volt.

vh
jan
Hej, og takk for et godt forum Jeg vil bruge... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Illisher på 19 mar 2012 20:09
Ja også er vi igen tilbage til område 2 spørgsmålet.. Du må lige håbe sfabin hopper forbi tråden her, han plejer at have meget godt styr på paragrafferne

Hej, jeg har været med hele tiden . Du har selv beskrevet reglerne, som de er. For at kunne give et svar, skal vi vide bruserens højde over gulvet, loftshøjden og om der er afskærmende vægge. Men som det er beskrevet, tror jeg, at området er område 0, fordi område 0 går fra bruserens faste plads og 0,6 m derover. Hvis bruseren er placeret lavere end 135 cm, er området område 1.
Det er den korte udgave. Uddybende beskrivelse har Illisher givet.


fase
Skrevet af Illisher på 20 mar 2012 12:15
Men som jeg forstår det er vi da ude i område 2 da vi er over 0,6 fra bruseren. Det jeg er usikker på, er om man i område 2 må opsætte 230v materiel, hvis bare det er jordet.

Område 1 er fra 0,6m fra bruserens faste plads og til 2,25 m over gulv. Reglerne er lidt forskellige af hængig af, om der er et bassin til bruseren eller ej. Hvis du kikker på illustrationen på fig 701A og B, kan du se forskellen. Derfor skal vi vide præcis, hvordan brusekabinen er indrettet, inden der kan gives et endtgyldigt svar. Men måske kan vi låne Waoos krystalkugle?

fase
Hej igen, nu blev det en lang historie . Det er bruser uden bassin, men med fast skillevæg. Skillevæggen  grør ikke nogen forskel i dette tilfælde. Brusehovedet er helt oppe under loftet.
Det vil sige loftshøjde 195 cm, brusehovedet faste plads 195 cm fra gulv, nærmeste spot er 1 meter fra brusehoved.
 Som jeg forstår det  so er område 1 fra brusehoved til 60cm radius fra,  område 2 er begrænset af en lodret plan 0,6m uden for område 1, samt af gulvet og det vanrette plan 2,25 over gulvet. Ip skal være minst ip 24.  Nu for vi se .
Nu kan jeg ikke lige finde min bog, og der er ikke illustrationer i den online version jeg lige har fundet. Men om der er væg eller ej, så er det da område 2, når vi er 60cm - 120cm fra bruserhovedet, right? ligesom Janj skriver i det sidste indlæg. forudsat at dette er korrekt, er det så lovligt at sætte 230V spots op i dette område som Janj foreskriver?
Annonce
Skrevet af Illisher på 20 mar 2012 16:38
Nu kan jeg ikke lige finde min bog, og der er ikke illustrationer i den online version jeg lige har fundet. Men om der er væg eller ej, så er det da område 2, når vi er 60cm - 120cm fra bruserhovedet, right? ligesom Janj skriver i det sidste indlæg. forudsat at dette er korrekt, er det så lovligt at sætte 230V spots op i dette område som Janj foreskriver?

 Yes, Hvis der ikke er et bassin i brusekabinen er det område 1, område 2 begynder 0,6 m fra bruseren og går over i område 3 ved 1,2 m fra bruseren i et vandret plan. I lodret plan er det område 1 fra væggen, hvor bruseren er monteret og til 0,6 m derfra. Dvs. Område 1 går i lodret plan fra 5 cm over gulvet og til 2,25 m over gulvet. Det er tung læsning.

fase
Hej igen

S fabrin når du skriver at (Hvis der ikke er et bassin i brusekabinen er det område 1)mener du so at nærmeste spot er i område 1.

vh
Jan
Område 1 går til og med 0,6 m fra bruseren vandret og til 2,25 m lodret. Derudover er det område 2. Så umiddelbart ville jeg tro, som også Illisher har skrevet, at du er i område 2.

fase
Ok, so var vi igen ude i område 2 .

Det vil sige som Mikael skrev i sit første svar at:

1) Jeg skal bruge minst ip 24

2) Belysningsamaturet skal tilsluttes jord

3) Og være beskyttet af et HPFI relæ

4) Må gerne bruge 230V.

Har jeg forstået det rigtigt ?

Så var det igen denne her "Daxtor EASY 2-Light" spot


 Det står i manualen at Daxtor EASY 2-Light er IP 24 godkendt.
 Må anvendes i baderum med minimum loftshøjde på 2.250 mm.

 Som jeg forstår det skal højden være mere end 2.250 hvis jeg skal bruge denne, er det rigtigt forstået.

Vh

Jan

ps Og takk for at i sætter tid af til mig.

Det står i manualen at Daxtor EASY 2-Light er IP 24 godkendt.
Må anvendes i baderum med minimum loftshøjde på 2.250 mm.

Som jeg forstår det skal højden være mere end 2.250 hvis jeg skal bruge denne, er det rigtigt forstået.

Ja, det er rigtigt.

fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis