Loftspots i badeværelse

Hej, og takk for et godt forum

Jeg vil bruge nogle loftspots i badeværelset, det nærmeste vil være 1 meter frá
brusehovedet, og loftshøjde er 195 cm.

Kan jeg bruge en loftspot som er ip 24 og 220 volt.

vh
jan
Hej, og takk for et godt forum Jeg vil bruge... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen og takk for svar

Hvad med denne her, er denne brugbar
http://flashlight.dk/data/flashlight-new.dk/datablade/Datablad%20DL-840%20ISO.pdf

Downligt DL-840 til indbygning digrekte i isolation, her kan jeg ikke se nogen minimumshøjde

Hvad vil det sige når det står 2 Ip klasser som her (Ip klasse 21/44).

Mvh
Jan
flot skrevet, Illisher. sådan er det med appels autocorrect. der skulle stå både og, og ikke bådehus.


Nå, men sad lige og kiggede lidt mere i SB, og som jeg kan forstår det ud fra denne paragraf må du gerne opsætte "belysnings armature" som der stå, hvilket jo også må omfatte 230V spots.
Så hvis du bare vælger nogle spots der er IP 24 eller bedre så kan jeg ikke se noget i vejen for at skulle montere dem i område 2.


701.55 Fastmonterede brugsgenstande.
I område 0 må der kun være brugsgenstande, som er specielt beregnet for brug i et badekar.
De følgende bestemmelser gælder ikke for brugsgenstande, der forsynes med SELV i overensstemmelse med 411.1 og
701.411.1.4.3 (brugsgenstande af klasse III).
I område 1 må der kun installeres:
- vandvarmere
- afløbspumper
Pumper m.v. for boblebade må dog installeres i rummet under badekarret, forudsat at 701.413.1.6 er opfyldt, og at rummet
kun er tilgængeligt ved brug af værktøj.
I område 2 må der kun installeres:
- vandvarmere
- afløbspumper
- belysningsarmaturer, ventilatorer, varmeapparater, og udstyr til boblebade som opfylder de relevante standarder.
Hej igen

Når står i manualen at Daxtor EASY 2-Light må anvendes i baderum med minimum loftshøjde på 2.250 mm, så tror jeg at man må forholde sig til det.

1) Jeg skal bruge minst ip 24

2) Belysningsamaturet skal tilsluttes jord

3) Og være beskyttet af et HPFI relæ

4) Må gerne bruge 230V.

 Det tror jeg har forstået

Så vil jeg spørge om denne igen , er denne brugbar
http://flashlight.dk/data/flashlight-new.dk/datablade/Datablad%20DL-840%20ISO.pdf

Downligt DL-840 til indbygning digrekte i isolation, her kan jeg ikke se nogen minimumshøjde

Hvad vil det sige når det står 2 Ip klasser som her (Ip klasse 21/44).

Mvh
Jan

Takk for alle svar




Bemærk nu at der står Det betyder ikke at den ikke må side i 195cm over færdigt gulv. For det må den gerne. Bare ikke hvis det er i område 1.

Grunden til de skriver som de gør, er at så er der ingen tvivl. de sikre sig at spotten sættes i område 3, eller helt uden for de områder. også ved de at den må side der. Men som vi jo er kommet frem til må der gerne sætte 230V materiel i område 2, og derfor må den spot også gerne side der. Og det samme må den sidste du linker til.

Den har 2 IP klasser, den første (IP 21) er oppefra loftet og den anden (IP44) er nedenunder loftet.
Annonce
Og, så kann jeg gå på indkøb.

Stor takk til alle jer, som har hjulpet mig.

Vh
Jan
Jeg har tænkt mig at opsætte gipsloft i badeværelse med spots, og har aldrig prøvet det før.

Bade/toilet er 1,2 kvm og klassisk københavner koksrum der er til bad og toilet. Så jeg leder efter nogle spots der også kan gå til lige over hvor man bader. Jeg har 277 cm fra gulv og jeg forestiller mig at sætte loft op 265, og der vil derfor være 70 fra brusehovedet.

Jeg leder efter simple spots, en uerfaren som jeg kan sætte op, uden at der behøves rælæ, og som samtidigt er rimelige i pris og holdbarhed. Nogle der kan hjælpe med en specifik model/link til denne??

Mvh Elise
Har du ikke 2,25 m i lofthøjde, må du ikke sætte spot op i din bruse niche. Du skal tage din tommestok og måle 1.20m i radius ud fra brusehovedet, før der må sidde belysning eller koblings udstyr (stikkontakt, el radiator, ventilator mm.)

Har selv vendt den med elektricitets rådet. Der er ikke noget at gøre, heller IKKE selvom den hedder 2.24m.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Du kan sætte alle spots i det område, da du er i zone 3. fordi du er over 225cm over gulv.  

Hvilke spot du vælger er helt op til tid.  jeg ville dog altid gå efter en spot der er IP 44 eller bedre når den skal side lige over bruse nichen, da der kommer en del vand damp, og muligvis kan komme vandsprøjt.
Tusinde tak for jeres svar :-) det er duper dejligt!

jeg mente nu bestemt også efter jeg i en uge har læst godt på stoffet at jeg sagtens kan sætte spots op i det lille rum.. det er jo ikke en brusekabine, men blot et toilet med fliser hvor man står lige foran toilettet og bruser(københavner toilet)

Jeg er god helt lost i hvad ip 44 betyder.. kan du sende link til en model evt, der er i mellem klasse... Helst billig med god!

:-)


Mvh Elise
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis