Væk med oliefyret, men hvad istedet?

Hej alle

Håber på lidt input her, vi har et 130kvm hus fordelt på 2 plan (80 i grundplan). Stueplan er nogenlunde isoleret (gammel hus far 40'erne) og første salen er sørgeligt isoleret, dvs noget i stil med 45-50mm isolering som ligger dårligt.
Pt. opvarmer vi hus og brugsvand med Olie, det dyrt, et årligt forbrud på cirka 2500-3000 liter olie, vi sætter 33000 kr. ind om året på vores varmekonto, og det er altså ikke fordi vi fråser med varmen. Stue etagen er med gulvarme, sat til 21-22 grader. På første salen er der kun varme på badværelser og børneværelser om vinteren via radiatorer.

Vi har lagt hus lån mm. om så har vi fået frigjort rundt regnet en 60.000 kroner og de skal gå til nyt varmeanlæg.

Alle rør og eksisterende oliefyr er placeret midt i huset i en rum på cirka 120cm x 200cm så det stiller lidt krav til at tingene ikke må fylde for meget og heller ej larme.

Spørgsmålet er hvordan pengene er brugt bedst?

Mine overvejelser pt. går på en løsning med en billige luft/vand varmepumpe (f.eks. http://andespro.dk/shop/luft-vand-varmepumpe-336p.html til cirka 24.000), en isoleret beholder x antal hundrede liter også nogle solfangere (f.eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/solvarmesaet-60-ror-500-l--p37037) der burde hele projektet incl. vvs hjælp kunne laves for cirka 60.000 som jeg har til formålet. Alene ved at benytte varmepumpe vil vi kunne spare 40-50% i forhold til olie. Så tænker at solfanger kan gøre denne besparelse endnu større. Vandbeholderen skal nok være med en el-stav til hvis alt anden slår helt fejl.

Jeg har også tænkt en hel del masseovn, pille/stoker eller brændekedel, men der er ikke plads inde til ret meget og gider ikke høre på lyde derfra. Udover det er vi ikke så meget hjemme i hverdagen, så vil sætte pris på en passiv løsning hvor jeg ikke skal arbejde ret meget for at få varmen og det vil jeg jo skulle ved masseovn, pille/stoker eller brændekedel.

Mine hænder vender rigtig til de fleste LDS projekter, så overvejer også at lave solfanger selv med inspiration i følgende:
http://sites.google.com/site/solvarmeeksperten/Home/workshop-paa-friland-31-aug-2008-9-meter-solfanger-af-tomme-daaser
Effektivitet ifgl. billede på den side er kun 10% lavere end ikke hjemmelavet. Kan det svare sig at lave det selv? kontra vakumrør løsningen?

Slutteligt ved vi ikke om vi bliver boende i 2, 5 eller 10 år. Da vi ved at vi vil bygge et nyt hus indenfor overskuelig årrække. Derfor vil vi heller ikke investerer f.eks. 150.000 i solceller da disse først giver mening efter 10 år økonomisk set. Hvor imod varmepumpe giver mening allerede efter 1-2 år.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej alle Håber på lidt input her... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle de gode indlæg, jeg er vidst så langt nu at det skal være pillefyr, så vil jeg lave nyt indlæg i pillefyr forummet angående valg af pillefyr.

Mangler dog stadig lidt mere input på evt. solfanger som en del af løsningen. Kan det svare sig? eller er det kun hvis vi bliver i huset mange mange år?

Venlig hilsen
Thomas

For at tage mit eget anlæg som eksempel.

Solfanger anlæg, indkøbspris 15.000 kr. Ingen lån, men kontant betaling.

Besparelse højt sat 1000 kg piller. = 1500 kr. 

15000/1500= 10 år før det er betalt tilbage. 

Om man kan få et solfanger anlæg til den pris i dag, kan jeg ikke svare på.

Jeg har valgt det alene pga. komforten, jeg kan holde fyret slukket hele somme perioden, uden at skulle tænke på varmt vand.

Mvh Thomas Hansen

Skrevet af Svend Høst på 08 feb 2012 15:02
HA HA... de  50 kr i døgnet er absolut max spisbelasning og kun de5-6 dage/nætter,hvor dagtemperaturen lå på max minus 8 om dagen og minus 17 om natten , normalt er elforbruget til varme meget lavere , i januar var det melem 10- 25  kr i døgnet. alt efter hvor meget solen skinnede og udetemperatur.
Jeg har monteret en energimåler på varmepumpen så jeg kan følge elforbruget i  W.

Jeg var også ved at falde ned af stolen af grin! En hurtig hovedregning sagde mig at han havde ganget de 50 kr. med 365 dage...

Nææh, når vi får plus grader udenfor løber vores el-målere jo næsten baglæns!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Wezio på 08 feb 2012 16:21

Jeg var også ved at falde ned af stolen af grin! En hurtig hovedregning sagde mig at han havde ganget de 50 kr. med 365 dage...

Nææh, når vi får plus grader udenfor løber vores el-målere jo næsten baglæns!

Ja grin du bare løs, det ville skam ikke undre mig om han havde ment at det var et gennemsnit. Folk tror stadig at en luft/vand varmepumpe bare på magisk vis producerer varme ud af det blå.

Når man opgiver at det koster 50 kr. om dagen at varme huset op, må det jo være manglende info der er problemet her.

Og de COP-tal folk køber efter er ikke til at stole på. Ligesom når VW opgiver at deres biler kører 27 km/l og den knap kan holde de 20 ned ad bakke og i medvind.

El-måleren roterer måske langsommere når du bruger mindre strøm, men baglæns løber den kun for os med solceller.
Nu har jeg ind til for fem år siden været ansat i et større kølefirma og den kvalitet at varmepumpe vi solgte havde ikke nogle problemer med at overholde COP tal, på trods at det selvfølgelig går lidt ned under hård frost og selvfølgelig er varmepumpen gladest for et par plus grader.

Jeg kender også naive folk der har købt luft/luft VP i Bauhuas og Harald Nyborg, hvor udedelen er frosset til en kæmpe isklump under længerevarende frost.

De luft/vand anlæg jeg har personlig erfaringer med fra Bosch og Daikin kører upåklageligt - også om vinteren.

Solceller er også fremtiden. Min svoger er lige blevet forhandler, så der kommer nogle på taget til foråret, når vejret bliver til lidt udendørs arbejde.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Skrevet af Wezio på 08 feb 2012 17:07
Nu har jeg ind til for fem år siden været ansat i et større kølefirma og den kvalitet at varmepumpe vi solgte havde ikke nogle problemer med at overholde COP tal, på trods at det selvfølgelig går lidt ned under hård frost og selvfølgelig er varmepumpen gladest for et par plus grader.

Jeg kender også naive folk der har købt luft/luft VP i Bauhuas og Harald Nyborg, hvor udedelen er frosset til en kæmpe isklump under længerevarende frost.

De luft/vand anlæg jeg har personlig erfaringer med fra Bosch og Daikin kører upåklageligt - også om vinteren.

Solceller er også fremtiden. Min svoger er lige blevet forhandler, så der kommer nogle på taget til foråret, når vejret bliver til lidt udendørs arbejde.


De cop tal de oplyser er altid ved 7 grader, og der passer de sikkert, men det daglige temp gennemsnit i samtlige vintermåneder i dk ligger under 7 grader, ville det ikke være mere optimalt at oplyse en copværdi ved f.eks 2 grader, eller gøre det lovbestemt at oplyse 7 grader, 1 grader og -5 grader så har folk da en mulighed for at se hvad de skal regne med..

en luft varmepumpe giver ikke nogen særlig god copværdi ved -10 til -20 grader, selv de bedste er rimelig ringe, hvor træpiller brænder lige godt om der er +20 eller -25 udenfor.. men så er det jo godt vi ikke har de temperature hele vinteren i dk

Citat:  en luft varmepumpe giver ikke nogen særlig god copværdi ved -10 til -20 grader, selv de bedste er rimelig ringe, hvor træpiller brænder lige godt om der er +20 eller -25 udenfor..
Citat slut

Fy dog Pizzabager, sådan noget må du ikke fremdrage!!

Det er sådanne forbudte resultater jeg omtaler! 

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg lægger heller ej skjul på at COP værdien forringes, jo koldere det bliver.

Jeg kan blot oplyse at det for mit eget vedkommende ser yderst fornuftigt ud.

Jeg havde allerede inden købet været ude hos bekendte og se et anlæg af samme type og kigget på deres varme økonomi også. Det er som sagt en stor investering at kaste 100.000 kr. Efter et varmeanlæg.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

OK denne her tråd er nok løbet lidt af sporet og er blevet til en tråd omkring  for eller imod varmepumper , men hele ideen med det her forum er vel at man giver sine nogle gange dyrekøbte eller gode erfaringer videre.
Man bruger 7gr C som ude temperatur og 20 gr. C inde  som referancepunkt på varmepumper og beregner der fra cop værdien.
Med hensyn til varmepumper så får man hvad man har betalt for , de billige har en lav cop værdi og har problemmer med at afrime i hård frost da der mangler et varmelegeme i bunden af udedørsenheden der sikre at tø vandet løber ud og ikke fryser til i bunden og opbygger en isklump som før eller senere blokere for ventilatoren.
Teknologisk institut har testet Bosch varmepumpe og ved 7 C ude og 20 C inde
bruger den 495W men afgiver2617 W i varme cop = 5.3 , ved minus 18 C og 20 gr. inde
bruger den 1192 og afgiver 2879 W i varme cop =2.4 , det var bare for at nævne de 2 yderpunkter i testen .
Her i DK er vi langt bag efter Sverige med hensyn til varmepumper, det er nok det land i Europa som har flest VP installeret og så har svenskerne et meget koldere klima end vi har her i DK, men de har også billigere el.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
kære ven, det er fuldstendig ligemeget, hvad du gør intet bliver reintabelt da du bor i et gammelt møg hus du ikke magter at gøre det rigtige ved så kan du fyre lige så tosset du vil og hvorfor koste nyt fyre form det er typisk 30-40 tusinde i et hus af sådan en stand


At få en besparelse på 50-60% på varme regningen , med en investering på 30000kr må nu siges at være rentabelt


jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også