Væk med oliefyret, men hvad istedet?

Hej alle

Håber på lidt input her, vi har et 130kvm hus fordelt på 2 plan (80 i grundplan). Stueplan er nogenlunde isoleret (gammel hus far 40'erne) og første salen er sørgeligt isoleret, dvs noget i stil med 45-50mm isolering som ligger dårligt.
Pt. opvarmer vi hus og brugsvand med Olie, det dyrt, et årligt forbrud på cirka 2500-3000 liter olie, vi sætter 33000 kr. ind om året på vores varmekonto, og det er altså ikke fordi vi fråser med varmen. Stue etagen er med gulvarme, sat til 21-22 grader. På første salen er der kun varme på badværelser og børneværelser om vinteren via radiatorer.

Vi har lagt hus lån mm. om så har vi fået frigjort rundt regnet en 60.000 kroner og de skal gå til nyt varmeanlæg.

Alle rør og eksisterende oliefyr er placeret midt i huset i en rum på cirka 120cm x 200cm så det stiller lidt krav til at tingene ikke må fylde for meget og heller ej larme.

Spørgsmålet er hvordan pengene er brugt bedst?

Mine overvejelser pt. går på en løsning med en billige luft/vand varmepumpe (f.eks. http://andespro.dk/shop/luft-vand-varmepumpe-336p.html til cirka 24.000), en isoleret beholder x antal hundrede liter også nogle solfangere (f.eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/solvarmesaet-60-ror-500-l--p37037) der burde hele projektet incl. vvs hjælp kunne laves for cirka 60.000 som jeg har til formålet. Alene ved at benytte varmepumpe vil vi kunne spare 40-50% i forhold til olie. Så tænker at solfanger kan gøre denne besparelse endnu større. Vandbeholderen skal nok være med en el-stav til hvis alt anden slår helt fejl.

Jeg har også tænkt en hel del masseovn, pille/stoker eller brændekedel, men der er ikke plads inde til ret meget og gider ikke høre på lyde derfra. Udover det er vi ikke så meget hjemme i hverdagen, så vil sætte pris på en passiv løsning hvor jeg ikke skal arbejde ret meget for at få varmen og det vil jeg jo skulle ved masseovn, pille/stoker eller brændekedel.

Mine hænder vender rigtig til de fleste LDS projekter, så overvejer også at lave solfanger selv med inspiration i følgende:
http://sites.google.com/site/solvarmeeksperten/Home/workshop-paa-friland-31-aug-2008-9-meter-solfanger-af-tomme-daaser
Effektivitet ifgl. billede på den side er kun 10% lavere end ikke hjemmelavet. Kan det svare sig at lave det selv? kontra vakumrør løsningen?

Slutteligt ved vi ikke om vi bliver boende i 2, 5 eller 10 år. Da vi ved at vi vil bygge et nyt hus indenfor overskuelig årrække. Derfor vil vi heller ikke investerer f.eks. 150.000 i solceller da disse først giver mening efter 10 år økonomisk set. Hvor imod varmepumpe giver mening allerede efter 1-2 år.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej alle Håber på lidt input her... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas Hansen, åh tak, forklaret så jeg fatter det også :-) Jeg troede faktisk man opvarmede en større portion vand til central varmen for at fyret ikke skulle tænde/slukke helt så tit.

Kunne man med fordel vælger en varmvandsbeholder ala den her
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Varmtvandsbeholdere-Kombi-Ce.-Fj.-El--Metro-Combibeholder-til-El-Centralvarme-110-Ltr-175346.html
Den er på 110 liter og har indbygget 3kw el varmer, tænker det måske kunne være en fordel at slukke for fyret om sommeren? Og måske endda gå så langt som at sætte en timer på el-vandvarmere så den f.eks. ikke behøves kæmpe for at holde vandet i beholder på 55 grader når vi alligevel ikke er hjemme eller sover f.eks.

Venlig hilsen
Thomas

Det er svært at sige om du kan leve med fyret inde i huset , mange kan, nogle kan ikke.
Men det er nemt at se på økonomien.
Jeg er gået fra olie 3300-3600 l per år og 8-10 rm brænde i nutids kroner omkring 40000 kr
Til 6000-7000 kg piller og 2-3 rm brænde pt cirka 13000 kr
Olie fyret var iøvrigt også et gammelt hs-tarm, besparlsem havde været noget mindre om det var et nyt oliefyr der var skiftet

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hej

Jeg har kigget lidt mere. http://dvcenter.dk/monteringspakker/montering-scotte/scotte-black-star-10kw-sammenbygget-silo.html også deres 110l vvb og vvb prioterings, samlet pris incl. montering vil blive 38.000 incl moms. Så skal jeg godt nok selv afmontere og fjerne mit eksisterende oliefyr.

Fandt et regne ark fra Energitjenesten, udfra en olie pris på 11,20 pr liter siger det regne ark at vi bruger 19.000kWh = 33.000 kr for olie ved virkningsgrad (65%), samme pris med en oliefyr med virkningsgrad 90% vil koste 23.000 kr. om året i olie. Mit bud er vores fyr ligger mellem de 65% og 90% i virksingsgrad. Er en HS Tarm fra 80'erne med en 4 år gammel brænder. Prisen for de 19.000kWh med pillerfyr (virkningsgrad 80%) vil være 10.000 kr årligt. Scottefyret jeg kigger på har virkningsgrad 91-93%.
Er det virkeligt realistisk at jeg "kun" skal fyre for cirka 10.000 årligt ved skift til piller og en investering på cirka 40.000 kr?

Selvfølgelig skal jeg så fylde piller på (1-2 gange om ugen) og fjerneaske (1 gange om ugen) + 1 månedlig hovedrengøring af fyret. Det var det info jeg fik, i en særdeles behagelig snak med Dansk VVS-Center.

Lyder forbruget realistisk? og lyder mængden at energi jeg skal bruge på at passe mit fyr også realistisk?

Venlig hilsen
Thomas

Jacob, det var godt nok også en alvorlig besparrelse må jeg sige. Kunne jeg fyre for 13.000 kr. om året ville jeg være en meget glad mand som hver måned kunne sætte 1083 kr. ind på varmekontoen og ikke 2750 kr. som jeg gør nu.
Mange tak for dit svar, særdeles brugbart i mine overvejelser!
Har du selv fyret indenfor i boligen?

Venlig hilsen
Thomas

Nej jeg byggede et nyt fyrrum 15 meter fra huset og gravede fjenvarmerør ned til huset
Men mest fordi det ikke ku være der hvor det gamle oliefyr stod.
Har en bekendt der har det stående i et bryggers og det fungerer fint for ham

Om det kan klarer det med de 10000kr om året sikkert hvis du har samme vaner som nu
Men du får sikkert skruet mere op når varmen er billigerer
Jeg har alle rum opvarmet nu med højerer rumtemp end før
Men så regn med 12000-15000 kr så blir du kun glædeligt overrasket





jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce
Nu er den slags beregninger som de flinke sælgere af div. varmekilder udfører og fortæller om, sjældent til den pessimistiske side!
Skulle du så komme op på 12-13.000 kr. vil det vel alligevel være attraktivt?
Min erfaring er, at der er et vist grundforbrug ved et pillefyr, og om der bliver koblet lidt mere eller mindre på anlægget, betyder ikke det vildt store. Jeg tør godt vædde en kop god, kølig pils på, at du kan ikke spare 4000 kr på dit pilleforbrug ved at isolere for måske 150.000 til 200.000 kr.
Jeg har en VVB på 160 liter. Sommeren igennem starter jeg fyret 3 gange om ugen og varmer vandet i VVB og gulvvarme i et par badeværelser op til en kedeltemperatur på ca. 70 grader. Det koster mig for en sommer ca. 1000 kr. Jeg har en elstav i min VVB, men bruger den aldrig, da el-måleren så går helt grassat. Vi er 2 gamlinger i husholdningen, men med heftig brug af køkkenet og dermed en del varmt vand.
El-staven er god at have, har jeg fundet ud af, i tilfælde af at vi skulle blive nødt til at forlade huset, f.eks. i disse dage, hvis jeg skulle blive kørt ned af en grim rutebil. Så kan anlægget køre på denne kilde, og holde sig frostfrit. Det vil godt nok blive kostbart, men bedre end en frostsprængning.
Mit oliefyr er pt ikke forbundet lovligt til en ny olietank, men kan køre via interimistisk beholder.
Men stå nu ikke ud i et impulskøb. Undersøg grundigt f.eks. her http://www.stokerpro.dk/index.php , hvor du kan få andres erfaringer med specifikke anlæg. Det er ikke alt, der fungerer lige godt uagtet den flinke sælgers lovprisninger!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af purkaer på 08 feb 2012 12:55
Thomas Hansen, åh tak, forklaret så jeg fatter det også :-) Jeg troede faktisk man opvarmede en større portion vand til central varmen for at fyret ikke skulle tænde/slukke helt så tit.

Kunne man med fordel vælger en varmvandsbeholder ala den her
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Varmtvandsbeholdere-Kombi-Ce.-Fj.-El--Metro-Combibeholder-til-El-Centralvarme-110-Ltr-175346.html
Den er på 110 liter og har indbygget 3kw el varmer, tænker det måske kunne være en fordel at slukke for fyret om sommeren? Og måske endda gå så langt som at sætte en timer på el-vandvarmere så den f.eks. ikke behøves kæmpe for at holde vandet i beholder på 55 grader når vi alligevel ikke er hjemme eller sover f.eks.

Nye træpille fyr i dag, modulere fra 10 til 100% For den lille jeg linkede til, betyder det at den kan levere fra ca. 0.8 kw til ca. 10kw. Den kan derfor køre hele tiden, da den tilpasser sig husets varmebehov.

Men alt det har du vel fået at vide af Søren fra Dvcenter ?

Beholderen du linker til, er fin. Men El-staven er ikke nødvendig.

Fyret kan programeres til at starte når beholderen bliver for kold om sommeren. Det koster ikke mange basse øre, i forhold til at lade el staven gøre arbejdet.

Spørgsmålet omkring at have fyret inde i huset, er jo noget du selv skal vurdere hvor langt er der fra mulig indgang hen til fyret, kan rummet lukkes under rengøring, da der kommer en smule støv, måske man skulle lave udsugning i rummet, så der var et svagt undertryk under rengøring, det holder støvet inde i rummet. 

Men det støver nu ikke meget, i forhold til stokerfyr osv.

Mvh Thomas Hansen

Når ja, og jeg gik også fra olie fyr til pillefyr, for 4 år siden.

Gammel ribekedel, anslået forbrug i følge energi rapporten 48.000 kr. (Tideliger ejer: 28.000kr)

Nyt pille fyr, Afsat 10.000 kr til træpiller, sidste år brugt 7500 kr.

Nu når hytten næsten er færdig renoveret, bliver det spændene at se om forbruget falder mere. Jeg tvivler, da det er min opfattelse, som ktm også skriver der er et vist grundforbrug.

Mvh Thomas Hansen

HA HA... de  50 kr i døgnet er absolut max spisbelasning og kun de5-6 dage/nætter,hvor dagtemperaturen lå på max minus 8 om dagen og minus 17 om natten , normalt er elforbruget til varme meget lavere , i januar var det melem 10- 25  kr i døgnet. alt efter hvor meget solen skinnede og udetemperatur.
Jeg har monteret en energimåler på varmepumpen så jeg kan følge elforbruget i  W.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 08 feb 2012 15:02
HA HA... de  50 kr i døgnet er absolut max spisbelasning og kun de5-6 dage/nætter,hvor dagtemperaturen lå på max minus 8 om dagen og minus 17 om natten , normalt er elforbruget til varme meget lavere , i januar var det melem 10- 25  kr i døgnet. alt efter hvor meget solen skinnede og udetemperatur.
Jeg har monteret en energimåler på varmepumpen så jeg kan følge elforbruget i  W.

Tillykke med det, men skal vi så ikke bare have dine tal på bordet, evt. gennemsnitlig el forbrug, total over hele året, osv.  ?

Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også