Væk med oliefyret, men hvad istedet?

Hej alle

Håber på lidt input her, vi har et 130kvm hus fordelt på 2 plan (80 i grundplan). Stueplan er nogenlunde isoleret (gammel hus far 40'erne) og første salen er sørgeligt isoleret, dvs noget i stil med 45-50mm isolering som ligger dårligt.
Pt. opvarmer vi hus og brugsvand med Olie, det dyrt, et årligt forbrud på cirka 2500-3000 liter olie, vi sætter 33000 kr. ind om året på vores varmekonto, og det er altså ikke fordi vi fråser med varmen. Stue etagen er med gulvarme, sat til 21-22 grader. På første salen er der kun varme på badværelser og børneværelser om vinteren via radiatorer.

Vi har lagt hus lån mm. om så har vi fået frigjort rundt regnet en 60.000 kroner og de skal gå til nyt varmeanlæg.

Alle rør og eksisterende oliefyr er placeret midt i huset i en rum på cirka 120cm x 200cm så det stiller lidt krav til at tingene ikke må fylde for meget og heller ej larme.

Spørgsmålet er hvordan pengene er brugt bedst?

Mine overvejelser pt. går på en løsning med en billige luft/vand varmepumpe (f.eks. http://andespro.dk/shop/luft-vand-varmepumpe-336p.html til cirka 24.000), en isoleret beholder x antal hundrede liter også nogle solfangere (f.eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/solvarmesaet-60-ror-500-l--p37037) der burde hele projektet incl. vvs hjælp kunne laves for cirka 60.000 som jeg har til formålet. Alene ved at benytte varmepumpe vil vi kunne spare 40-50% i forhold til olie. Så tænker at solfanger kan gøre denne besparelse endnu større. Vandbeholderen skal nok være med en el-stav til hvis alt anden slår helt fejl.

Jeg har også tænkt en hel del masseovn, pille/stoker eller brændekedel, men der er ikke plads inde til ret meget og gider ikke høre på lyde derfra. Udover det er vi ikke så meget hjemme i hverdagen, så vil sætte pris på en passiv løsning hvor jeg ikke skal arbejde ret meget for at få varmen og det vil jeg jo skulle ved masseovn, pille/stoker eller brændekedel.

Mine hænder vender rigtig til de fleste LDS projekter, så overvejer også at lave solfanger selv med inspiration i følgende:
http://sites.google.com/site/solvarmeeksperten/Home/workshop-paa-friland-31-aug-2008-9-meter-solfanger-af-tomme-daaser
Effektivitet ifgl. billede på den side er kun 10% lavere end ikke hjemmelavet. Kan det svare sig at lave det selv? kontra vakumrør løsningen?

Slutteligt ved vi ikke om vi bliver boende i 2, 5 eller 10 år. Da vi ved at vi vil bygge et nyt hus indenfor overskuelig årrække. Derfor vil vi heller ikke investerer f.eks. 150.000 i solceller da disse først giver mening efter 10 år økonomisk set. Hvor imod varmepumpe giver mening allerede efter 1-2 år.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej alle Håber på lidt input her... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Svend høst, vil give dig ret i at tråden er løbet af sporet. Det var ikke min mening med en kamp for/imod varmepumper.

Tøser/PEK, jeg har altid lært, at hvis man ikke har noget fornuftigt at sige, så det nok bedst at tie stille, og det synes jeg gør sig ret gældende mht. dit indlæg. Magen til useriøsitet skal man godt nok lede længe efter. Det er interessant, at du kan konkludere udfra en dårlig isoleret første sal, at jeg har et møghus, og at du tilmeld udfra at jeg spørge til hvordan jeg får mest for pengene mht. opvarmning af mit "møg hus" også kan konkludere at jeg ikke "magter" at gøre det rigtige. Måske du vil være sød at fortælle os alle sammen hvor vi gør det hele rigtigt? P.S venner tror jeg nu aldrig vi bliver :-)

Til jer andre som derimod har bidraget med noget fornuftigt til tråden vil jeg blot sige tak. Jeg har efter besøg af en jordvarme/varmepumpe mand, fået bekæftet med mig selv at løsningen skal være pillefyr, så nu skla jeg bare have fundet det rigtig fyr til vores behov, det må blive en anden tråd.
Ifgl. hans beregning skulle vi have en 12kw varmepumpe for at kunne følge med i de kolde tider og det ville COB faktorer være 2-2,4 hvilket vil give en kedelig elregning.

Vores hus bruger cirka 19.000kWh om året (beregninger fra ham jord/varme pumpe manden, hvilket svarede til de tal jeg havde fundet frem via Energitjenesten excelark) i Olie er det 33.000 kr om året. Ifgl Energitjenestens excelark vil det i piller svare til cirka 10.000 kr. årligt ved en pris på 2,1 kr./kg. piller. I min verden lyder det rentabelt, udfra en investering på cirka 30-40.000 alt efter fyr og ønsket luksus niveau (tænker meget i pillersuger som selv fylder det indendørsmagasin :-) )

Venlig hilsen
Thomas

(tænker meget i pillersuger som selv fylder det indendørsmagasin :-) )

Inden du gør det, skal du nok stemme ideen af med din leverandør af pilleriet, idet nogle er meget følsomme for smuld. En suger vil producere en del smuld, idet pillerne bliver kastet noget voldsomt rundt, hvorved der opstår smuld. Min pillebrænder, er f.eks. bestemt ikke glad for smuld.
Ligeledes skal du være meget opmærksom på, hvor meget det vil støve med den suger, når du har fyret inde i huset.
Men som jeg før har foreslået, så bør du aht dig selv prøve at få set de påtænkte arrangementer i virkeligheden.

Jeg vil anmelde indlægget af 14 feb 2012 14:36.


Med venlig hilsen
ktm

 

ktm okay ja, det skal også lige have med i overvejelserne. Det fyr jeg overvejer mest PT er EcoHeat og de har deres eget pillesugesystem, så vil synes at fyr og sugesystem lavet af samme producent burde spille sammen, selvfølgelig kan virkeligheden ofte være en anden
Jeg vil helt sikker også ud og undersøge markedet grundigt, se og ikke mindst høre nogle anlæg i drift.
Tak for alt de gode input

Venlig hilsen
Thomas

Hej.
Jeg må sige, at jeg har en HPW varmepumpe, og den er ikke dyr at varme op med. Jeg bruger ca 12.000kr om året på varme og varmt vand, og det er uden at røre en finger.
Jeg kan kun anbefale denne varmepumpe.
Jeg fik flere tilbud, fra andre varmepumpeproducenter, men det kostede næsten 100.000kr at få opsat.
Den varmepumpe jeg har fået op her, har kostet max 30.000kr, i indkøb og opstilling.
Ved godt, at jeg kunne spare lidt penge hvert år, hvis jeg havde taget en bedre varmepumpe, men ikke nok til at forrennte 70.000kr.
Skal lige siges, at jeg bor i et hus, hvor der skal opvarmes ca 140m2. Det er delvist godt isoleret, så der skal hentes penge i fremtiden
Skrevet af Henrik Sorø på 14 feb 2012 17:20
Hej.
Jeg må sige, at jeg har en HPW varmepumpe, og den er ikke dyr at varme op med. Jeg bruger ca 12.000kr om året på varme og varmt vand, og det er uden at røre en finger.
Jeg kan kun anbefale denne varmepumpe.
Jeg fik flere tilbud, fra andre varmepumpeproducenter, men det kostede næsten 100.000kr at få opsat.
Den varmepumpe jeg har fået op her, har kostet max 30.000kr, i indkøb og opstilling.
Ved godt, at jeg kunne spare lidt penge hvert år, hvis jeg havde taget en bedre varmepumpe, men ikke nok til at forrennte 70.000kr.
Skal lige siges, at jeg bor i et hus, hvor der skal opvarmes ca 140m2. Det er delvist godt isoleret, så der skal hentes penge i fremtiden


12000 kr om året for et hus på 140 kvm som er delvist godt isoleret(hvad det end betyder) synes jeg ikke er specielt godt.

trådstarter har et "dårligt" isoleret hus, så han ville måske skulle betale 20.000+ kr om året med den samme varmepumpe, også er det jo ikke super billigt mere, Vi ved allerede at Elpriserne kommer til at sige mere end inflationen frem mod 2020, og det gør varmepumpen endnu dyrere i drift.

Annonce
Min tidligere køle-kollega der monterede vores luft/vand VP havde for et par år tilbage investeret i et pillefyr, men fortrød lidt i dag, da pillerne var blevet en hel del dyrere og at det krævede en del vedligeholdelse og tid på "jagten" efter de billigste piller.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja, måske, men skrev han ikke, at han i dag brugt 33000kr på olie.
Og ja elprisen kommer til at stige, det samme gør alle andre brændslespriser også.
Jeg har sparret ca. 5000kr i forhold til olie, så jeg mener det er den rette form for invistering.
Hvis jeg skal komme med et kvalificeret gæt, så lyder det jo også som om, at staten, vil ligge afgift på alle fastbrændsel typer, eller mere end der er i forvejen. Jeg tror, at når vi kommer hen til 2020, så er det stortset ligemeget om du har pillefyr eller varmepumpe, prisen er den sammen.
Ja, 12000kr lyder af meget, men har også områder af hsuet der skal gøres noget ved, men blev nød til at skulle ofre penge på fyr NU.
Skrevet af Henrik Sorø på 15 feb 2012 12:05
Ja, måske, men skrev han ikke, at han i dag brugt 33000kr på olie.
Og ja elprisen kommer til at stige, det samme gør alle andre brændslespriser også.
Jeg har sparret ca. 5000kr i forhold til olie, så jeg mener det er den rette form for invistering.
Hvis jeg skal komme med et kvalificeret gæt, så lyder det jo også som om, at staten, vil ligge afgift på alle fastbrændsel typer, eller mere end der er i forvejen. Jeg tror, at når vi kommer hen til 2020, så er det stortset ligemeget om du har pillefyr eller varmepumpe, prisen er den sammen.
Ja, 12000kr lyder af meget, men har også områder af hsuet der skal gøres noget ved, men blev nød til at skulle ofre penge på fyr NU.

Men her er den sorte hest , varmepumpens cop værdi bliver bedre og bedre og i 2020 er den måske 10 eller bedre ..................
Med de stigende energipriser er det allerbedste råd , masser af  isolering og energiruder , det er hurtigt tjent hjem..... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg er enig i, at det kan betale sig med isolering og energivinduer.
Men det var jo ikke lige det tråden handlede om i starten.
Og ja, selvføgelig så bliver cop værdien bedre og bedre på varmepumperne. Men kan se, hvad jeg spare, så det giver mig jo penge her og nu, som jeg så igen kan bruge på forbedringer, hvor jeg så spare flere penge. Kan du se pointen i dette.
Jeg er helt klar over at det også vil være en fordel med isolering, men som sagt kan jeg ikke efter isolerer, så isolering vil kræve komplet nedtaget og opbygning af førstesalen igen og som jeg forstår det vil jeg så skulle leve op til de nye bygge krav om 300mm isolering i væggene og det vil altså tage min. 20cm af min første sal hele vejen rundt da der kun vil være plads til 100-120 mm i spær. Derfor er jeg af den overbevisning, at det som en total renovering af min første sal vil koste, ikke vil være hurtigt tjent hjem. Udover det har jeg en lille pige på 2 år og en lille ny på vej som ankommer sidst i april, det sammen med at vi ved vi ikke vil blive boende i mange år gør at modet/lysten til renoveringen ikke lige er til stede. Tilgengæld er en her og nu besparrelse interessant, specielt når den er tjent hjem efter kun 2 år, og alt andet end lige må det være nemmere at sælge en hus med varmeforbrug på 10-12.000 kr. end et med et forbrug på 33.000 kr. :-)

Venlig hilsen
Thomas

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også