Væk med oliefyret, men hvad istedet?

Hej alle

Håber på lidt input her, vi har et 130kvm hus fordelt på 2 plan (80 i grundplan). Stueplan er nogenlunde isoleret (gammel hus far 40'erne) og første salen er sørgeligt isoleret, dvs noget i stil med 45-50mm isolering som ligger dårligt.
Pt. opvarmer vi hus og brugsvand med Olie, det dyrt, et årligt forbrud på cirka 2500-3000 liter olie, vi sætter 33000 kr. ind om året på vores varmekonto, og det er altså ikke fordi vi fråser med varmen. Stue etagen er med gulvarme, sat til 21-22 grader. På første salen er der kun varme på badværelser og børneværelser om vinteren via radiatorer.

Vi har lagt hus lån mm. om så har vi fået frigjort rundt regnet en 60.000 kroner og de skal gå til nyt varmeanlæg.

Alle rør og eksisterende oliefyr er placeret midt i huset i en rum på cirka 120cm x 200cm så det stiller lidt krav til at tingene ikke må fylde for meget og heller ej larme.

Spørgsmålet er hvordan pengene er brugt bedst?

Mine overvejelser pt. går på en løsning med en billige luft/vand varmepumpe (f.eks. http://andespro.dk/shop/luft-vand-varmepumpe-336p.html til cirka 24.000), en isoleret beholder x antal hundrede liter også nogle solfangere (f.eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/solvarmesaet-60-ror-500-l--p37037) der burde hele projektet incl. vvs hjælp kunne laves for cirka 60.000 som jeg har til formålet. Alene ved at benytte varmepumpe vil vi kunne spare 40-50% i forhold til olie. Så tænker at solfanger kan gøre denne besparelse endnu større. Vandbeholderen skal nok være med en el-stav til hvis alt anden slår helt fejl.

Jeg har også tænkt en hel del masseovn, pille/stoker eller brændekedel, men der er ikke plads inde til ret meget og gider ikke høre på lyde derfra. Udover det er vi ikke så meget hjemme i hverdagen, så vil sætte pris på en passiv løsning hvor jeg ikke skal arbejde ret meget for at få varmen og det vil jeg jo skulle ved masseovn, pille/stoker eller brændekedel.

Mine hænder vender rigtig til de fleste LDS projekter, så overvejer også at lave solfanger selv med inspiration i følgende:
http://sites.google.com/site/solvarmeeksperten/Home/workshop-paa-friland-31-aug-2008-9-meter-solfanger-af-tomme-daaser
Effektivitet ifgl. billede på den side er kun 10% lavere end ikke hjemmelavet. Kan det svare sig at lave det selv? kontra vakumrør løsningen?

Slutteligt ved vi ikke om vi bliver boende i 2, 5 eller 10 år. Da vi ved at vi vil bygge et nyt hus indenfor overskuelig årrække. Derfor vil vi heller ikke investerer f.eks. 150.000 i solceller da disse først giver mening efter 10 år økonomisk set. Hvor imod varmepumpe giver mening allerede efter 1-2 år.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej alle Håber på lidt input her... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af pilehave på 08 feb 2012 11:29

Over 18.000 kr. om året for at varme 85 m2 op, det er sgu da møghamrende dyrt.

Jeg tvivler på at den bruger for 50 kr strøm i døgnet, om sommeren.

Mon ikke det er de 4 koldeste måneder. 

Mvh Thomas Hansen

Skrevet af Hansen7717 på 08 feb 2012 11:32

Jeg tvivler på at den bruger for 50 kr strøm i døgnet, om sommeren.

Mon ikke det er de 4 koldeste måneder. 
Måske, men så kan tallet jo ikke bruges noget til at sige noget om prisen på den ene varmekilde ift. den anden

Så kunne jeg jo også sige at min fjernvarme koster 10 kr. om dagen (om sommeren).

Målingen skal foretages over et år eller længere. Helst så der kommer to perioder med vinter med.

Den betragtning kan jeg kun være enig i, alternativt skal man kende beløbet for 365 dage, også dele den ud på 365 dage, så har man sin gennemsnitlige pris på varme.

Den kan man bruge til noget.

Mvh Thomas Hansen

Sjovt du bringer det op, jeg må sige jeg var rystet for nogen år siden da jeg fandt ud af alle mine naboers huse var ligesom store lastbiler der bare stod i tomgang ( bruger selv naturgas ) Men naturgas er jo også en fossil vare, så skulle man ikke fjerne afgift på solceller, vindmøller, jordvarme osv. forstår slet ikke de ligger så mange problemer for folk der prøver at "opnå forurenings fri huse" det skulle være lovkrav at alle store nybyggerier skulle vare "grønne" det ville også bringe prisen ned for os andre.
Enig.

BR10 er da et skridt på vejen, der er faktisk ganske høje krav til isolering. Og så kan du ikke lovligt bygge et hus uden mekanisk ventilation med varmegenvinding, der igen er med til at sikre mindre forbrug.

Og vil du op i nul- eller plus-huse er det jo "bare" et spørgsmål om mere isolering og så varmetilskud i form af sol-varme eller lign. Vinduer i dag fås også som plus-vinduer der tilfører mere varme end der ryger ud ad dem.

Den nuværende netto-måler ordning for solceller er noget af det rigtige
Annonce
pillehave, al input er som sagt dejligt. Dog synes jeg du simplificerer og pris nedtoner kraftigt hvad sådan en omgang renovering af en hel første sal vil koste. Dit statement med at hus på 130m2 ikke bør koste over 10.000 årligt med olie, synes jeg altså med al respekt er temmelig useriøst. Ikke alene er olie gået fra omkring 6 kr/liter til 11,20kr/liter på de 5-6 år vi har boet i vores hus, jeg har også gjort opmærksom på at huset er fra 1940 og jo fra den tid ikke er isoleret.
Vi har brugt 15.000 på at få hulmursisoleret med flamingogranulat. Vi har isoleret gulvene i stueetagen.
Muligt at et nyt energi-hus på 130m2 kan varmes op for under 10.000 kr. årligt med olie, men det kan et gammelt hus altså ikke.

Jeg synes lidt dit spørgsmål jeg stiller specifikt til varmepumpe og pillerfyr bliver temmelig nedtonet af at alle håber ISOLERING ISOLERING.

Jeg ønsker at åbne en sparrelse her og nu på opvarmningen af min bolig. Hvis et koster 33.000 kr. med Oliefyr pr år og det f.eks. kun vil koste mig 15.000 kr. om året med et pillefyr, så kan jeg halvere mit boligopvarmningsbudget og tjene min investering hjem igen på 1-2 år. Det giver mening, i hvert fald for mig.

Husene i udkants danmark er jo generelt langt nede i niveau, og jeg tænker at en varme udgift på 33.000 om året skræmmer købere væk, men kommer den på 15.000 om året er niveau acceptabelt.

Igen med hensyn til renovering/isolering af overetagen, synes jeg også flere af jer læser hurtigt forbi at vi ikke ved hvor længe vi vil blive boende. Synes det ville være træls at bruge 6-12 måneder på en renovering af overetage med de gener tilfølge det giver at mangle pladsen, og så f.eks. flytte om 2 eller 3 år. Specielt med en datter på 2 år og baby der bliver leveret sidst i april :-)

Thomas Hansen> Ja okay tak for svaret :-)

Der er indbygget varmvandsbeholder i mit olie fyre (gammel HS TARM). Har I en fornemmelse af hvor stor en varmvandsbeholder man bør have med udgangspunkt i det forbrug jeg omtaler vi har? Og jeg skal vel have en varmvandsbeholder med 3 spiraler? Altså 1 til fyret, en til brugsvand og 1 til centralvarmen eller er jeg helt galt på den?

Venlig hilsen
Thomas

En 110 liter vvb er en fin størrelse til den gennemsnitlige familie.

Der skal kun være en spiral i beholderen, og der skal centralvarme vandet løbe igennem, for at opvarme vandet i beholderen, som jo er jeres drikke/brugs vand.

Bestillings listen kunne se sådan ud:

Pillefyr
Cirkulationspumpe
Varmtvandsbeholder.
Div. fittings for montering.

Mvh Thomas Hansen

Okay, 110 liter lyder ikke af så meget, når man har sat og kigget på beholdere der også kan bruges til solfangere :-) Vi det være ulempe eller fordel at vælge en større beholder?

Okay kun en spiral? Jeg er som sagt dum på varme installationer, det erkender jeg blankt. Det vand som er i beholdere, er det som vi bruger af til bad, opvask osv, det har jeg fanget :-) Fyret er så sat til den eneste spiral i beholderen? hvordan bliver vandet i radioatorne/gulvvarme så opvarmet? Sorry jeg spørger så meget og dumt!

Venlig hilsen
Thomas

husk at pillerne skal ind til dit pillefyr også. Det lyder ikke til der er plads til det store lager i dit rum, så de skal slæbes ind. Hvis man skal igennem diverse fine rum, bliver man ikke populær og man bliver træt af at skulle gøre rent hver gang man har fyldt på.

Hvad med solvarme? det kan ikke erstatte fyret, men kan køre alene i sommerhalvåret og supplere i vinterperioden.
der er p.t. en artikel igang på ing.dk om alt dette.
http://ing.dk/artikel/126498-fortael-os-om-dine-erfaringer-med-individuel-energi
Her kommer lige en hurtig tegning, pumpen laver et svagt tryk på frem ledningen, også kan forbrugerne bare tage.  Du skal klikke på tegningen for at se det hele.

Hurtigt system.png

Der er ikke over en kort periode økonomi i at investere i et solvarme anlæg. Tilbage betalings tiden ligger på 8-14 år alt efter forbrug.

Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også