Væk med oliefyret, men hvad istedet?

Hej alle

Håber på lidt input her, vi har et 130kvm hus fordelt på 2 plan (80 i grundplan). Stueplan er nogenlunde isoleret (gammel hus far 40'erne) og første salen er sørgeligt isoleret, dvs noget i stil med 45-50mm isolering som ligger dårligt.
Pt. opvarmer vi hus og brugsvand med Olie, det dyrt, et årligt forbrud på cirka 2500-3000 liter olie, vi sætter 33000 kr. ind om året på vores varmekonto, og det er altså ikke fordi vi fråser med varmen. Stue etagen er med gulvarme, sat til 21-22 grader. På første salen er der kun varme på badværelser og børneværelser om vinteren via radiatorer.

Vi har lagt hus lån mm. om så har vi fået frigjort rundt regnet en 60.000 kroner og de skal gå til nyt varmeanlæg.

Alle rør og eksisterende oliefyr er placeret midt i huset i en rum på cirka 120cm x 200cm så det stiller lidt krav til at tingene ikke må fylde for meget og heller ej larme.

Spørgsmålet er hvordan pengene er brugt bedst?

Mine overvejelser pt. går på en løsning med en billige luft/vand varmepumpe (f.eks. http://andespro.dk/shop/luft-vand-varmepumpe-336p.html til cirka 24.000), en isoleret beholder x antal hundrede liter også nogle solfangere (f.eks. http://www.vvs-grossisten.dk/index/solvarmesaet-60-ror-500-l--p37037) der burde hele projektet incl. vvs hjælp kunne laves for cirka 60.000 som jeg har til formålet. Alene ved at benytte varmepumpe vil vi kunne spare 40-50% i forhold til olie. Så tænker at solfanger kan gøre denne besparelse endnu større. Vandbeholderen skal nok være med en el-stav til hvis alt anden slår helt fejl.

Jeg har også tænkt en hel del masseovn, pille/stoker eller brændekedel, men der er ikke plads inde til ret meget og gider ikke høre på lyde derfra. Udover det er vi ikke så meget hjemme i hverdagen, så vil sætte pris på en passiv løsning hvor jeg ikke skal arbejde ret meget for at få varmen og det vil jeg jo skulle ved masseovn, pille/stoker eller brændekedel.

Mine hænder vender rigtig til de fleste LDS projekter, så overvejer også at lave solfanger selv med inspiration i følgende:
http://sites.google.com/site/solvarmeeksperten/Home/workshop-paa-friland-31-aug-2008-9-meter-solfanger-af-tomme-daaser
Effektivitet ifgl. billede på den side er kun 10% lavere end ikke hjemmelavet. Kan det svare sig at lave det selv? kontra vakumrør løsningen?

Slutteligt ved vi ikke om vi bliver boende i 2, 5 eller 10 år. Da vi ved at vi vil bygge et nyt hus indenfor overskuelig årrække. Derfor vil vi heller ikke investerer f.eks. 150.000 i solceller da disse først giver mening efter 10 år økonomisk set. Hvor imod varmepumpe giver mening allerede efter 1-2 år.

Venlig hilsen
Thomas

Venlig hilsen
Thomas

Hej alle Håber på lidt input her... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Varmepumper er absolut fremtiden ,og det der med at cop værdier på 3-4 er kun om sommeren er noget vrøvl , loven siger at varmepumper her i DK skal have en min. cop værdi på 3.6 beregnet  på en ude temperatur på +7 gr C  og en inde temperatur på 20gr C før at må sælges her i landet.
Hvis man køber en kvalitets varmepumpe , vil man få en cop værdi på 5.3 - 5.6 0g selv ved minus 18gr C er cop værdien 2.4  som min varmepumpe giver. (Bosch)
Jeg har ikke problemer med at holde varmen selv om temperaturen her om natten dykker ned omkring minus 16-18 gr C som det har været de sidste nætter.
Pris pr. døgn ca 50 kr i strøm og det er relativt billigt (85m2)

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg har lige kigget lidt på mine aflæsninger for el-måleren, for at sammenligne hvordan det ser ud i forhold til da vi trods alt havde +grader hele døgnet, til de sidste par uger hvor vi har været under frysepunket hele døgnet og vores samlede el-forbrug for ALT i vores hus i 1-plan på 146m2 med gulvvarme og luft/vand anlæg er kun steget med ca. 6 kwh pr. døgn, så det overlever vores økonomi nok

Vi bruger pt. for ca. 60 kr. i døgnet for alt el.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

De sagde det jo faktisk i TV avisen i går aftes, at skal man i dag ud at købe hus, er det ret vigtigt at det er grundigt isoleret. Med den begrundelse at det snart kan blive dyere at opvarme end terminerne på huset. Så mindst 300 mm. i taget og hulmurs isolering må være et minimum, hvis du regner med at skulle sælge det hus du bor i nu om et par år. Ellers er risicoen at du vil få væsentligt mindre for det end du har givet.
Tak for alt det dejligt input, det betyder meget at få anbefalinger og erfaringer fra andre.

Mht til isolering, ville det jo være dejligt nemt hvis det bare lige var at smide 30-40cm isolering på hele lortet. Det som er dårligt isoleret er en overetage med skråvægge. Jeg tror mine spær er cirka 10-12cm høje, derfor ville jeg fylde isolering i der også give det yderligere 5cm på inder siden. Skal jeg op på 30cm i tykkelsen er det jo pludselig 15-20 cm på alle vægge som vil gå fra det samlede areal på en lille overetage. Prisen på isoleringen er til at tage og føle på, men der til kommer at skulle rydde hele overetagen, pille alt træ ned, isolere også bygge træskelet for at få plads til så meget isolering, nyt el, gipsplader, spartel og maling. Det bliver altså også et dyrt og omfattende projekt. Og som jeg også skrev i mit første indlæg, ved vi ikke hvor mange år vi bliver boende. Derfor var mit umildbare bud at finde en billigere varmekilde også fråse lidt istedet.

Jeg er ikke sikker på at vores hus på landet i en lille by som vel nærmest indregnes i udkants Danmark vil give de penge igen som vi evt. burde investerer i renovering af første sal. Huset er af kreditforeningn vurderet til 1,1mil. Og igen, vi ved ikke hvor længe vi bliver boende, derfor er det alt sammen lidt mere vanskelig. Skulle vi være her i min. 10-20 år var situationen jo en anden.

Wezio, du har fordel af nyt og velisoleret hus. Har også familie som har bygget nyt, dog med jordvarme, 2 voksne og 2 teenagere bruger kun 17.000 om året på el. I et hus fra 1940 er isoleringen meget meget begrænset og frygter derfor lidt resultatet af den lave fremløbstemperatur

Jeg målte det rum som oliefyret står i, det er 120x150 cm, kan det lade sig gøre at klemme et pillefyr ind i så lille et rum?

Nogen der kan sige hvad en pillefyrs løsning med det nødvendige vil koste? Jeg har ikke varme ekspert så mangler lidt viden om hvad der skal til udover selve pillefyret, er der indbygget varmvandsbeholder? eller skal jeg have den separat? og hvor stor skal det evt være? Vi skal have både varme til gulvvarme og radiatorer samt brugsvand ud af løsningen.

Venlig hilsen
Thomas

Hvis du bare vil have en besparelse her og nu. Er pillefyret den rigtige løsning.

Her er et eksempel, ud med det gamle, ind med det nye tilslutte 2 rør, sætte strøm på, og det køre.

Der skal hældes træpiller på hver 2-4 dag. Fyret skal rengøres hver 3 uge. Tja, og besparelsen er til at føle på !!

http://dvcenter.dk/pillefyr-stokerfyr/pillefyr-scotte/scotte-black-star-10kw-sammenbygget-silo.html

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Hansen, det lyder som noget konkret der er til at tage og føle på. Sådan en løsning som den du linker til der står til 25.000 indeholder den en form for varmvandsbeholder og har de nødvendige tilslutnings muligheder til varmt brugsvand samt centralvarmesystemet (gulvvarme og radiatorer) eller skal/bør man have en varmvandsbeholder/akkumuleringstank udover?

Venlig hilsen
Thomas

Tag dog og brug tid og penge på at pille loftet ned og få isoleret. Varme er aldrig gratis, uanset opvarmningsform. Gør du det selv, er der vel kun materialepriserne på isolering, gips, evt. lasker til spær og så lidt maling.

Et hus på 130 m2 i to plan bør ikke koste over 10.000 kr. at opvarme med olie, hvis ellers man isolerer det ordenligt.

Når du så er færdig på loftet, kan du jo overveje dine ydervægge. Måske kan hulmuren isoleres? Måske kan du isolere udefra?
Skrevet af Svend Høst på 07 feb 2012 22:32
Varmepumper er absolut fremtiden ,og det der med at cop værdier på 3-4 er kun om sommeren er noget vrøvl , loven siger at varmepumper her i DK skal have en min. cop værdi på 3.6 beregnet  på en ude temperatur på +7 gr C  og en inde temperatur på 20gr C før at må sælges her i landet.
Hvis man køber en kvalitets varmepumpe , vil man få en cop værdi på 5.3 - 5.6 0g selv ved minus 18gr C er cop værdien 2.4  som min varmepumpe giver. (Bosch)
Jeg har ikke problemer med at holde varmen selv om temperaturen her om natten dykker ned omkring minus 16-18 gr C som det har været de sidste nætter.
Pris pr. døgn ca 50 kr i strøm og det er relativt billigt (85m2)

Over 18.000 kr. om året for at varme 85 m2 op, det er sgu da møghamrende dyrt.
Skrevet af purkaer på 08 feb 2012 10:27
Hansen, det lyder som noget konkret der er til at tage og føle på. Sådan en løsning som den du linker til der står til 25.000 indeholder den en form for varmvandsbeholder og har de nødvendige tilslutnings muligheder til varmt brugsvand samt centralvarmesystemet (gulvvarme og radiatorer) eller skal/bør man have en varmvandsbeholder/akkumuleringstank udover?

Det nye fyr skal bare siddes til der hvor det gamle var. Så fungere alt lige som nu.

Er varmtvands beholderen bygget ind i dit olie fyr ? Hvis ja, så skal der selvfølgelig en ny en til. Hvis nej, Sæt i gang med udskiftningen. 

Mvh Thomas Hansen

Noget helt andet er, at der i udkantsdanmark ikke er nogen der (i dag) vil købe et hus der er isoleret dårligt. Så skal det i hvert tilfælde være meget billigt.
Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også