Gangsti og terrasse

Hej alle...

Jeg har for et par måneder siden købt et kolonihavehus.
Haven har ikke været passet sidste sommer, så der er lidt arbejde der.

Derudover ønsker jeg at lægge en gangsti langs den ene side af huset.
Den bliver brugt de gange vi skal skifte gasbeholder eller luge ukrudt. 

Se billede.

Jeg bruger 60x40x5 fliser i 2 rækker.
Min plan er at grave 10 cm ned. Fylde afretningsgrus i til kanten. Derefter komprimere det, så det synker et par cm under niveau og afrette det. Lægge fiberdug og til sidst fliserne, som vil ligge et par cm over niveau.

Det er vel ikke nødvendigt at bruge bundsikringsgrus osv, når der er minimum belastning.
Er proceduren helt hen i vejret?!

Tænker at gøre det på samme måde med terrassen på den anden side. 15m2. 40x20x5 fliser.

Håber i kan hjælpe! 

Vh Lars

Hej alle... Jeg har for et par måneder siden... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser rigtig godt ud. Tillykke med det.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tak for det. Håber jeg får den brugt til sommer!

Fine billeder og god forklaring, det er lige sådan noget der er guld værd for sådan en side som denne.
Jeg vil opfordre dig til at lave et Galleri med dine gode billeder, så andre kan få glæde af dit sved

Godt gået, klap dig selv på skulderen 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak tak!

Ja god idé med et galleri. Havde jeg faktisk ikke tænkt på.
Det må jeg ordne senere. Har tonsvis af billeder at vælge imellem. Også fra andre projekter i haven.

har du lavet nogen form for kantsikring på de yderste fliser? Ellers vil de rykke sig med tiden. Du kan stadig når at fjerne nogle skærver og grave lidt ind under den og ligge noget jordfugtigt beton langs hele kanten så ikke de begynder at skrive ud.

Også lige en ting til andre der måske vil igang. man ligger ikke fiberdug oven på afretningsgruset. Den skal under stabilen, ellers forhindre man at afretningsgrus kan trænge op i fugerne når der vibreres, også låses stenene ikke ordenligt fast. Ukrudtet kommer ikke nede fra på sådanne flisebeægninger, det kommer som frø der blæser rundt og fra fugle ect. Ukrudt kan nemt undgåes ved at bruge det rigtige fugesand.
Annonce
Nej jeg har ikke lavet nogen kantsikring. Tanken har da strejfet mig at lave det. Men tænkte, da de lå så fast og godt, at det ikke var nødvendigt. Men med tiden skrider det jo nok, så det kan være det er en god idé at sikre det alligevel.

Fiberdug har jeg ikke lagt. Mange er for og ligeså mange er imod.
Jeg lagde en gangsti på den anden side sidste år uden at lægge fiberdug. Og jeg har ikke set skyggen af ukrudt! Så derfor valgte jeg ikke at bruge fiberdug til terrassen. Bruger også fugesand.

Tak for info!

Kan kun anbefale folk at læse disse artikler fra gørdetselv.dk hvis de skal lege med terasse, der står en masse godt. også er der mange andre på deres side også, om forskellige belægninger og fremgangsmåder.
Disse 3 beskriver ganske fint hvad man har brug for at vide til at ligge en alm terasse.

Find de rigtige sten.pdf
Belægning - lektion 1-6, læg en stærk bund.pdf
Stensikker vej til flot terrasse.pdf
Der er ulemper forbundet med fiberdug, feks. kan den komme med op igen mellem fugerne når du vibrere. en kantsikring syntes jeg ikke er nødvendigt, med de store fliser, og skulle en af dem sætte sig lidt eller skride ud er det hurtigt repareret igen.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
En fiberdug kan ikke komme med op mellem fugerne hvis den bliver lagt rigtigt. For den skal ikke ligge oven på liggegruset. Så ryger hele ideen med ligge grus nemlig. Den skal ligge under stabilen, og have den funktion at gruset ikke kan udvaskes når det regner, så man slipper for at belægningen synker.
Hej igen.

Jeg synes lige i skal ha´ billeder af læhegnet med også.
Jeg fik det ordnet for lidt over en måned siden.

Jeg fik eftersået noget græs. Her kan i se hvordan det ligger tæt efter jeg fik lagt de nye fliser mellem skur og drivhus. (se tidl. billeder i tråden for at se forskellen)

Sådan så det iøvrigt ud en november måned 2011, da jeg købte kolonihaven.

Jeg har brugt en del tid på haven de sidste 2 somre. Og har aldrig før lagt en terrasse eller bygget et læhegn, så jeg er faktisk rimelig tilfreds med resulatet 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også