Gangsti og terrasse

Hej alle...

Jeg har for et par måneder siden købt et kolonihavehus.
Haven har ikke været passet sidste sommer, så der er lidt arbejde der.

Derudover ønsker jeg at lægge en gangsti langs den ene side af huset.
Den bliver brugt de gange vi skal skifte gasbeholder eller luge ukrudt. 

Se billede.



Jeg bruger 60x40x5 fliser i 2 rækker.
Min plan er at grave 10 cm ned. Fylde afretningsgrus i til kanten. Derefter komprimere det, så det synker et par cm under niveau og afrette det. Lægge fiberdug og til sidst fliserne, som vil ligge et par cm over niveau.

Det er vel ikke nødvendigt at bruge bundsikringsgrus osv, når der er minimum belastning.
Er proceduren helt hen i vejret?!

Tænker at gøre det på samme måde med terrassen på den anden side. 15m2. 40x20x5 fliser.

Håber i kan hjælpe! 

Vh Lars

 

Hej alle... Jeg har for et par måneder siden... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen dog
Vil da kun sige god fornøjelse med at vibrere oven på 60x40 fliser !!!!!!!
HUSK Køb ekstra fliser til udskiftning af alle dem der knækker
Det kan de med garanti ikke klare , det er jo ikke herregårds sten

Tim  
 
Jamen hvis det er tilfældet, at de knækker, så vil jeg seføli ikke vibrere fliserne.
Også en god information! Har ikke prøvet en pladevibrator før.

Ak ja det er svært... i kan seføli ikke se hvor blød jorden er. Men jeg kan snildt stikke en spade helt ned uden brug af fødderne.
Så ud fra det som nogen skriver, at det kan virke i frosten, så er stabilgrus vel den bedste løsning?!
Nogen skriver 5cm stabil er nok til lav belastning. Men den bløde jord taget i betragting er 10cm måske nødvendigt?
Og kan man overhovedet afrette på stabilgrus? Har googlet billeder af det. Ser ud som om det har lidt store sten.

10cm stabil pga af den bløde jord og 3-5cm afret 0-8mm, da jeg ikke kan vibrere på fliserne, virker måske som den bedste/god løsning?


 

Hvis fliser på 60x40 knækker ved at blive vibreret er det fordi underlaget hvorpå de er lagt ikke er vibreret ordentligt og afjævnet. 

Jeg har altid selv vibreret efterfølgende på fliser (60x90, 60x60, 50x50, 40x40, 40x20) , brosten og træskiver (af gl. telefonstolper) og jeg har aldrig haft en knækket flise eller sten, men somme tider en som blev trykket lidt ned, således at den skulle tages op igen og have lidt mere sand underneden. 

Prøv at se på fortorve og stier, hvor professionelle brolæggere kører runder med vibratorer ovenpå fliserne. De knækker ikke!

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Så blev projektet med gangstien færdigt!
Jeg valgte at lægge fliserne i en række i stedet for 2, som var min første intention.
Og så lægge nøddesten langs huset. Der er faktisk 10-15 cm fra nøddesten til underkant af nederste blokhusbrædder. Dog ikke på ved gavlen. Men det ændrer jeg senere.

Er tilfreds med resultatet. Nu må jeg så se, hvor godt det holder i fremtiden

Jeg gravede 8-10cm ned. Fyldte op med tørharpet grus, som jeg pladevibrerede et par gange.
Der var et lille indhold af ler i, så det satte sig godt.
Jeg brugte samme grus som afretning bagefter på 2-3cm, da det var rimeligt fint, 0-6mm.
Til sidst på med fliserne og spredning af fugesand i form af stenmel. det fortsætter jeg med at sprede den næste måneds tid.

Her nogle billeder...

Udgravning er begyndt:


I med tørharpet grus:


På med fliserne efter vibrering:


Det færdige resultat efter spredning af fugesand(stenmel):


Her er iøvrigt et billede, som det så ud, da jeg overtog det.
Elsker før og efter billeder


 

skvallerkål, kan ikke lide eddike blandet med vand 1-10. den kommer igen også selvom du har renset nok så godt, de kan have rødder ned i 1 m dybde. håber jeg ikke har ret. held og lykke med det. Ser godt ud.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej igen

Jeg er igang med at garve ud til min terrasse. 25-30cm dybt. Fliserne lægger jeg til foråret. Men har lige et spørgsmål inden jeg putter grus i. Jeg har en masse sten på str. men en knytnæve og to i overskud.

Kan man med fordel lægge dem i ét lag i bunden, som en slags bundsikring?
Eller bliver underlaget bare mere ustabilt af det?


 

Så blev jeg endelig færdig med terrassen også!
Jeg havde valgt at holde min sidste ferie i denne uge. Så det ku´ jo ikke være bedre timet rent vejrmæssigt.

Jeg tillader mig at slutte tråden af med en masse billeder af projektet.

Jeg startede i oktober med at grave ca. 25 cm dybt.


Jeg besluttede mig at forbinde terrassen med gangarealet mellem skuret og drivhuset.
Og dermed fjerne de forskellige fliser der lå hulter til bulter.



Fyldte derefter 0-6 mm stabilgrus i. Og så vinterpause!


Tilbage på banen igen i denne uge.
Jeg startede med at planere ud til den rette hældning væk fra huset.
Brugte her murersnor, snorvaterpas og vandrør.


Og så igang med pladevibratoren. 3 omgange udefra og ind.


Derefter lagde jeg 2-3 cm afrettergrus på og afrettede de små ujævnheder.


Og så endelig på med fliserne.



Jeg sluttede af med fugesand på fliserne.
Og med nøddesten rundt om fliserne for at runde det godt af.


Til sommer slutter jeg helt af med læhegn rundt om terrassen, så vi får en lille hyggekrog.


 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis