Købe hus med henblik på videsalg

Hej Lav det selv'er

Lige et spørgsmål der vedrører en idé jeg går med i tiden.

Det er jo krise. Husene er billige, renten er lav osv.

Kunne der være idé i at købe et hus (evt. håndværkertilbud) og istandsætte for videresalg med fortjenste?

- Er det for risikabelt ift. om det kan lade sig gøre at sælge igen når huset er færdigt. og med fortjeneste?

- Er det muligt at tjene noget i disse tider -husene er jo billige og renten lav i tiden, men er det til at sælge igen med en fortjeneste. (lidt det samme som spørgmålet ovenfor)

- Ved I om der er skatteregler ift. hvis der f.eks. laves om i 6 mdr. og sælges med en fortjeneste på 200.000 kr. Er det så skattepligtigt? Hvis man nu bare flytter adresse til boligen?

Min idé udspringer lidt af, at et hold venner har lavet hus om i et lille år i fritiden for ca. 4-500.000 kr. De har fået huset vurderet igen nu. De gav 1 million - ny vurdering er 1.900.000 ca. Altså 400.000 kr. i fortjeneste ved et salg ca.

For at tale lige ud af posen kunne jeg sagtens se mig selv prøve af, at købe et hus - hive 3-6 mdr ud af kalenderen på at sætte i stand og dernæst sælge.

Jeg tænker bare, at hvis det var så nemt som beskrevet i ovenstående, så var der vel mange flere der gjorde det?

A;mso-bidi-language:AR-SA">Hvad overser jeg? Evt. faldgrupper?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej Lav det selv'er Lige et spørgsmål der... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er fuldt ud klar over at det kræver ENORMT meget at gennemføre et sådan projekt. Men hev man nu 3-4 mdr. ud af kalenderen og satte det i stand, så kunne man nu nok nå at lave en del

Ja, det vil selvfølgelig kræve at man kan overtale sin bankdame til et sådan projekt ift. finansiering af indkøb af materialer. Den bliver nok svær og særdeles i denne tid, hvor det jo stort set er tommelfingeren ned af til alt.

Hmm. Nå, men så må en anden mulighed da være at købe et sommerhus, men det er nok et endnu mere usikkert marked.

Alternativt, så læser min bror i Aarhus, så kan vi da købe en lejlighed sammen og sætte i stand, som han bor i og vi køber og sælger sammen. Den må da være skudsikker

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Vil du være det bekendt over for din kone og barn - der bliver ikke meget tid sammen med dem, hvis du skal gøre det hele færdigt på 4 måneder. I hvert fald ikke hvis du også skal passe et arbejde - og har du ikke et arbejde bliver det nok svært at få banken med på ideen.

I det hele taget er det klogt at tænke: hvis det er så god en ide, og pengene bare ligger og venter på at blive samlet op, hvorfor er der så ikke flere der gør det?
Det er jo også min afsluttende kommentar i startindlægget bralle

Hvis man nu kunne gøre det på 3-4 mdr, så var tanken nok at holde orlov i disse måneder, og derved ikke belaste familien mere end højst nødvendigt.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hvis du vil kaste dig ud i det så skal du gøre som dine venner.

Køb et hus med henblik på at bo i det selv. Flyt ind formelt eller reelt. Arbejd kun i fritiden på huset. Når huset er indflytnings og salgsklar flytter du ind. Samtidig sætter du det salg. Og er klar på at skulle flytte i det øjeblik huset bliver solgt.

Hvis du skal låne penge til projektet skal du stille sikkerhed. Kan du det?

Og så tager vi lige denne her:
"De gav 1 million - ny vurdering er 1.900.000 ca. Altså 400.000 kr. i fortjeneste ved et salg ca."

De 400.000 er ikke en realiseret fortjeneste. Men en forventet fortjeneste. Forudsætningen for at reailiserer fortjensten er bla. at huset overhovedet kan sælges. Og til den pris. Endvidere: hvis der nu går to år inden huset bliver solgt kan priserne være faldet med 10% - om året. Salgspris, (i runde tal) 1,55 mill. Endvidere koster det penge at sælge og købe huse. Samt at flytte fra det ene til det andet. 50.000 kr når du sælger og 50.000 når du køber.
Jeg har snakket med en ejendomsmægler ven som kom med dette realistiske eksempel:

Et ex.

Hvis I køber XXXXX (er på nettet til 1.150.000) til kr. 1.000.000 og sætter det isand for 500.000 kr.

Køb af huset: 1.000.000
Renovering: 500.000
Omk. ved køb: 10.000
Omk. salg af huset: 80.000

ialt: 1.590.000

Og lige dette hus ville nok kunne sælges for 1.700.000 max 1.750.000, og dette er et reelt eksempel jeg har taget udgangspunkt i - du kan også se, der skal ikke gå meget galt før det ikke er en god forretning. Derfor en idé at man lejer den ud i en periode til priserne begynder at stige igen.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Dertil kommer jo så prisen for at "drive" huset i ombygningsperioden. Renteudgifter, vand, varme, renovation, grundskat osv. Så er der jo ikke ret meget tilbage. Hvis huset ikke kan sælges inden for ganske kort tid efter renoveringen, vil overskuddet hurtigt blive spist op.

Der ud over er der vist noget med, at det er vanskeligt at smide en lejer ud, hvis denne har boet i huset i et stykke tid( 2 år?)
Jenshøj, det er allerede over 12 måneder, så kan man ikke få folk ud, med mindre kontrakten var tidsbegrænset fra day one.

Jeg ser det her som en helt sikker måde at miste penge på af følgende årsager:

1) du skal arbejde mindst ekvivalent til 3-4 mand.
2) du skal betale renterne i arbejds-perioden. Husk, de første 10 år afvikler man ikke ret meget af lånet, til gengæld betaler man en pokkers masse renter
3) Hvad nu hvis du kører død i "gør det selv" projektet, hvad så?
4) Er konen inforstået med at du praktisk taget er meldt ud af familien i de 3-5 måneder det tager at fikse hytten?
5) som andre har nævnt, hvad så hvis det tager 1-2 år at sælge det? Gennemsnitlig ligge-tid er langt oppe efterhånden.
6) drifts-udgifterne under hele projekt-perioden.
7) kørsels-udgifter til at komme fra lejligheden til huset og retur, dagligt, nogle gange flere gange dagligt.
osv.

 

Jeg må også sige jeg tror det er en rigtig dårlig idé som markedet er lige nu. For det første kan du ikke regne med hvad ejendomsmæglerne melder ud - der er altid bedre tider lige rundt om hjørnet og prissætningen er generelt for høj. Det er helt klart min overbevisning at priserne falder markant da jeg kun ser 2 mulige scenarier:

1, Der kommer bedring i økonomien (hvilket intet tyder på). Renterne vil stige meget voldsomt meget hurtigt og alle de mange folk med flekslån kommer til at sidde hårdt i det. Samtidig vil det blive dyrt for nye købere at låne penge hvilket vil betyde lavere boligpriser.

2, Der kommer ikke bedring i økonomien og det fortsætter som nu - med et fastfrosset boligmarked. Renten kan stort set ikke blive lavere og den eneste måde at få gang i salget er gennem lavere boligpriser. Folk tør ikke bruge de nuværende billige lån til at købe en dyr bolig.

Det du faktisk gør er at satse på at et fastfrosset boligmarked vil tø op uden prisfald.....hmmmm!! :-)

______________________

Jeg går ud fra at du er håndværker siden du har lyst til at kaste dig ud i projektet. Generelt siger man jo at bruger du 100.000 kr. på et nyt køkken så skal du ikke forvente at kunne sælge huset for 100.000 mere. Dette gælder selvfølgelig ikke hvis du selv har lagt arbejdstiden og i øvrigt kan finde ud af at lave det ordentligt. Det er ikke alt du selv må lave VVS, el osv... jeg kan sige at man ikke får lavet meget vvs for 20.000 kr. Det er altså meget vigtigt at finde et hus hvor du ikke skal have lavet for meget af den type arbejde. Jeg ville nok anbefale en landejendom eller noget hvor der ikke nødvendigvis skal laves tilstandsrapport osv. ved salg.

_______________________

Hvis det var mig ville jeg gøre følgende: Find et hus du kunne tænke dig at bo i hvor førstesalen ikke er udnyttet. Flyt ind i stueetagen og begynd at sætte førstesalen i stand. Det meste af den type arbejde på du godt selv lave. Det er et overskueligt projekt og din risiko er lille. Ender det med at du ikke kan sælge har du stadig brugsværdien og kan blive boende. Du kommer måske ikke til at tjene 400.000 men du risikerer heller ikke at tabe 400.000.

Bare min mening!

Emil
Undskylder for det sene svar, men skulle lige sluge alle de svar der talte imod min (efter min mening) jo ellers så geniale idé.

Jeg har gennemlæst alle svarerne og det er jo ikke mange (ingen) der taler for idéen, men som jeg også skriver, så var der jo også flere der benyttede sig af dette, hvis det var genialt.

Hvis jeg skulle springe ud i dette, så bliver det hvis i form af at købe en lejlighed med min bror i Århus og så lade ham side som lejer indtil markedet er vendt og så sælge der. Det vil der i mine øjne stadig være go idé i og meget mindre risiko.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Skrevet af dan yh på 06 feb 2012 09:30
men som jeg også skriver, så var der jo også flere der benyttede sig af dette, hvis det var genialt.

Hold nu fast i den del af dig selv, der indeholder fornuft!!

Du vil i givet fald være den eneste, der kan se lyset i en sådan handling.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis