Ok/ikke ok placering af fuge på træ/alu vinduer

Hej

Min søster har fornyligt fået monteret nye træ/alu vinduer. Dem hvor alu'en er ligesom en kapsel der clipses udenpå trævinduet.

De bestilte en fugemand til at fuge vinduerne med silicone. Han var hurtigt færdig og havde placeret fugen mellem væggen og alukappen. Dog ikke i bunden af vinduerne. Dvs. vandet kan godt løbe fra.

Min søster spurgte ham, om ikke den skulle have ligget imellem trædelen og væggen, hvortil han svarede, at "det gav da slet ingen mening, da træet så netop ville få vand..."

Jeg har læst mig frem til, at fugen skal ligge mellem træværket og muren og ikke på aludelen for at sikre en god ventilation. Kan det gå an, som det er lavet nu, da selve bunden fortsat sikrer ventilation? Jeg tør da ikke tænke på, hvis de skal hen og fjerne al den silicone igen...

/Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Min søster har fornyligt fået monteret nye... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Endelig en mand med fugeforstand. Nico-7500 :o)

Og så påstår du sgu' at der er i orden at fuge træ/aluvinduer af ovennævnte type på den måde det er beskrevet ovenstående.

Kom med med blot en eneste monteringsanvisning der angiver at pågældende vinduestype SKAL fuges som det er gjort ovenstående!!!
Der er fejl på begge sider.

Arbejdet er udført uden regning. Fugemanden spurgte som noget af det første ved den telefoniske henvendelse, om det skulle være uden regning. De lod sig (desværre) friste...

Bøllemosen er kontaktet og de siger ok for, at fugerne er trukket tilbage i bunden. De medgiver, at informationen på hjemmesiden er mangelfuld.

Det konstateres så, at den professionelle fugemand har fuget helt ud i bunden af et stort vinduesparti og et enkelt vindue. Han konfronteres med dette, og beklager med det samme og lover bod og bedring. Han vil førstkommende tirsdag (det var inden jul) komme forbi og rette sine fejl. Han glimrer dog ved sit fravær og svarer herefter ikke på telefoniske henvendelser og beskeder lagt på hans telefonsvarer.

Summa summarum. Vi kan og vil ikke gøre yderligere, da der er løbet en bevidst risiko ifm. indgåelsen af aftalen. Det er dog klart, at det er skuffende, at fagligheden og moralen ikke er større hos det anvendte fugefirma, hvor det i øvrigt var indehaveren selv, der forestod arbejdet. Han skal ikke regne med flere ordrer herfra i hvert fald.

Mvh. Jakob Jørgensen
Nu ved jeg ikke hvem der har optrådt mest umoralsk i denne sag!!!

Men det er klart at alle advarselslamper bør blinke når håndværkeren på eget ini-tiv foreslår - ingen regning.
Med mindre at du kender vedkommende eller han er lokal har han allerede på forhånd vedtaget at tage røven på kunden.
Det er også det jeg skriver. Der er fejl på begge sider og der gøres ikke mere ved sagen.

Uanset så er det ikke den måde, som man profilerer sin virksomhed bedst på.

Mvh. Jakob Jørgensen
Det yder som om der er flere der er blevet klogere i den sag ;D
Uanset det kan være fristende - så er en faktura eneste garanti for at have dokumentation når der opstår problemer - og der skal placeres et ansvar - det kan være dyrt at spare momsen... Men det bliver måske bedre når modtager også får ansvar...

Hvorom alting er - så kan jeg anbefale at læse lidt fagstof om placering af fuge ved istættelse af nye vinduer eller ved renovering af gamle vinduer.. det er altid godt at sætte sig ind i tingene - og husk ALDRIG at betale en håndværker forud - og sørg for at få et ordentligt aftalegrundlag..

mvh flemming
Annonce
Skrevet af hpox på 17 jan 2012 00:38
Endelig en mand med fugeforstand. Nico-7500 :o)

Og så påstår du sgu' at der er i orden at fuge træ/aluvinduer af ovennævnte type på den måde det er beskrevet ovenstående.

Kom med med blot en eneste monteringsanvisning der angiver at pågældende vinduestype SKAL fuges som det er gjort ovenstående!!!

Det var da en mærkelig kommentar. Kan nu ikke se jeg på noget tidspunkt siger det er iorden at fuge kappen til, men det er nu ikke alverden der sker ved at fuge 3/4 af kappen til, som bøllemose også har godkendt.

Bare lige for at rette misforståelsen.

Nico-7500

Citat.

"Dog skal bøllemose oplyse det i deres monterings vejledning hvis det er. Men der skulle ikke set noget ved det.. Som sagt er alu-kappen åben i bunden, og der burde ikke komme vand/fugt derind, uden at der er en anden fejl. Jeg har talrige gange set at man fuger kappen til, og jeg har aldrig hørt om nogle som mugner. Træ til vinduer er tørret i en ovn inden det lukkes med en maling. Men derfor skal det stadig være iorden."

Hvordan skal dit udsagn så forståes?

Du skriver klart og tydeligt at du ikke anser det for nogen fejl at der fuges som i spørgerens eksempel.

Undertegnedes og din mening om hvorvidt det har nogen videre uheldige konsekvenser eller ej er uden betydning.
For det er nemlig sådan at man bare haver at overholde de anvisninger der følger med produktet. Det gælder opbevaring, fastgørelse, fugning, eventuel glasisætning, osv. (Det er det du(vi) får vores løn for)
Og det er derved at den ønskede kvalitet sikres.

Og endelig er jeg personligt af den opfattelse at fugning af pågældende vinduestype helt ud til alukappen ser rædsomt ud. At det faktisk er noget svineri.
"Men der skulle ikke ske noget ved det"
Det betyder ikke at, det ikke er en fejl. Men pyt. skal ikke forstås som om det er iorden at fuge den til... Bare lige så der ikke er nogle som går ud og gør det

Helt enig i at, ALLE leverandør anvisninger skal overholdes.. Ja det er derfor håndværkere koster det de koster..

Ja det er grimt og mere besværligt.. er da meget nemmere og hurtigere og glitte fugen ud inde bagved end at have den helt ude ved kanten, hvor der skal være en pæn linje..

Men pointen i hele denne tråd, må være at man skal passe meget på med at lave aftaler "under bordet". Man mister garantien, reklamations retten til at klage og få rettet dårligt håndværk, som desværre sker for ofte
Skrevet af hpox på 17 jan 2012 00:38
Endelig en mand med fugeforstand. Nico-7500 :o)

Og så påstår du sgu' at der er i orden at fuge træ/aluvinduer af ovennævnte type på den måde det er beskrevet ovenstående.

Kom med med blot en eneste monteringsanvisning der angiver at pågældende vinduestype SKAL fuges som det er gjort ovenstående!!!



http://hvfil.dk/filer/Brugervejledn...11_web.pdf



I denne står der at fugen skal ligge på aluminimums delen... Men godt nok en anden producent, og ved ik om det var helt det du mente...

Pyha marmada, den var tæt på. :o)

Men nej. (Eller ja). Den type der omtales ovenstående er "alu kappe på gammeldags trævinduevindue typen"

Som nedenstående:

http://www.rationel.dk/media/14876/Rationel%20indbygningsdetaljer%20renovering_ny.pdf

Som faktisk er lidt noget fis. Fordi den pulverlakerede kappe dels gør vinduet svært reparerbart, (efter indbrud f.eks.) dels gør farveskift vanskelige. (Om 10 år er Rationels kulører med garanti umoderne og div. husmødre drømmer om lyserøde vinduer. :o))
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også