Ok/ikke ok placering af fuge på træ/alu vinduer

Hej

Min søster har fornyligt fået monteret nye træ/alu vinduer. Dem hvor alu'en er ligesom en kapsel der clipses udenpå trævinduet.

De bestilte en fugemand til at fuge vinduerne med silicone. Han var hurtigt færdig og havde placeret fugen mellem væggen og alukappen. Dog ikke i bunden af vinduerne. Dvs. vandet kan godt løbe fra.

Min søster spurgte ham, om ikke den skulle have ligget imellem trædelen og væggen, hvortil han svarede, at "det gav da slet ingen mening, da træet så netop ville få vand..."

Jeg har læst mig frem til, at fugen skal ligge mellem træværket og muren og ikke på aludelen for at sikre en god ventilation. Kan det gå an, som det er lavet nu, da selve bunden fortsat sikrer ventilation? Jeg tør da ikke tænke på, hvis de skal hen og fjerne al den silicone igen...

/Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke hvilket fabrikat vinduer der er monteret.

Hvis det er Rationel Vinduer så skal der fuges efter monteringsanvisningen, hvori der bla. står:

Ved træ/alu-elementer bør det bemærkes, at der ikke må fuges
på aluminiumskappen af hensyn til ventilation af trækonstruktionen
(jf. nedenstående illustration). Ved træelementer skal
fugen placeres samme sted på trækonstruktionen.

http://www.rationel.dk/media/14542/Fuger%20mellem%20karm%20og%20ydervæg.pdf

Og den slags skal en fugemand vide, (for hvad skulle han ellers vide om fugning af vinduer?)!

Du har et problem derved at den udvalgte fugemand er en klovn!!!

Hvis du skruer bissen på skal al fugemasse afrenses, - UDEN AT DER FOREKOMMER RIDSER ELLER BESKADIGELSE AF SPECIELT DEU RET SARTE ALPROFILER, MEN VINDUER ELLER MURVÆRK IØVRIGT. Det er overordentlig vanskeligt at afrense murværk til fuldstændig ren overflade når der har været påført fugemasse.

I DK har en entreprenør RET og pligt til at udbedre fejl.


Endeligt et nemt spørgsmål at svare på!!! :o)

Vinduerne er fra Bøllemosen. http://www.boellemosen-doere-vinduer.dk/ I øvrigt ret pænt håndværk. Jeg kan ikke huske navnet på selve den alu-løsning, som de anvender, men den anvendes af en del forskellige producenter.

Jeg har godt set Rationels vejledning. Jeg er ret sikker på, at fugen ligger forkert, men når nu der er åbent ind bagved alu kappen i bunden af vinduet, kan det så gå an?

Mvh. Jakob Jørgensen
Kan gå an?

Det kommer an på om du mener teknisk eller juridisk?

Du kan jo spørge vinduesleverandøren hvad de mener? Om garantien stadig gælder og i hvilket omgfang.
Nu er det jo ret uheldigt, (eller heldigt alt efter hvem der ser på problemet), at Vinduesfabrikanten har sløset med ordvalgeti formuleringen af garantien.

For der står:

"Isæt fugebånd så det ligger ca. 1 cm. fra forkanten af karmen.

Fug døren med en elastisk fugemasse."

Det er ikke defineret hvor fugen rent faktisk skal afsluttes. Noget tyder på at de har glemt at de osse leverer aluinddækninger på nogle af deres produkter.

Jeg mener sådan både og...

Det er selvfølgelig noget skidt hvis garantien ryger. Især hvis det rent faktisk viser sig, at vinduerne rådner pga. mandens manglende faglighed.

Så godt at Bøllemosen ikke nævner træ/alu. Det skyldes jo nok en forglemmelse, men det kan jo blive til min søsters fordel.

For fanden da hvor er det træls, at man nærmest selv skal stå og ånde de såkaldte "håndværkere" i nakken, for at påpege deres klamphuggeri... Der er ikke noget der tyder på, at basis for et forum som dette forsvinderne foreløbigt

Mvh. Jakob Jørgensen
Rent teknisk tror jeg ikke at det isoleret set har nogen større betydning.

Det er kun i det tilfælde at der forekommer en eller anden "unormalitet" ved vinduerne at det kan blive et problem.

Men hvis du er cool nok stiller du store krav om at alt fugemasse fjernes, beskadigede aluprofiler udskiftes, afrensning skal være godkendt af bygherren inden ny fugning påbegyndes og osse lidt erstatning for "svie og smerte"
Når så din fugemand på sine grædende knæ beder om nåde kompromisser du på et passende afslag i prisen - helst det hele! :o)
Det er iøvrigt osse muligt at fugemanden har en forsikring der dækker den slags "misforståelser"

Endeligt osse huske at hævde at fugearbejdet vil medfører en K-et-eller-andet i en tilstandsrapport. (Selv om jeg ikke ved om det vil være tilfældet)
Annonce
Hvorfor ikke ringe og snakke med Bøllemosen om hvad de anbefaler, inden i skyder skylden på fugemanden. Udover det så håber jeg bestemt ikke det er silikone han har fuget jeres vinduer med, det skulle gerne være en gummifuge uden silikone.

Og hvorfor skal fugemanden ned på sine grædende knæ ? prøv og start med en dialog i stedet for straks at true med bål og brand for at få penge ud af vedkommende. Vi er enige om at det væsentlige her er at få udført et ordenligt stykke arbejde til en fair pris ? ikke at plukke hinanden så snart vi kan komme til det. Tag nu en snak med alle parter, og find frem til løsningen.....

http://www.lyrk.dk
Jeg har foreslået min søster, at hun ringer til fugefirmaet og forsøger at komme i dialog. Der er ingen der interesserede i bål og brand. De har bare været uheldige flere gange med de håndværkere, de har haft rendende. Derfor er det lidt træls det her.

Men ja. Måske Bøllemosen ikke ser noget problem i det. Hun må høre dem ad.

Mht. fugetypen så har du sikkert ret i, at det er en gummifuge. Jeg troede egentligt, at man brugte en siliconebaseret. Er det nyt?

Mvh. Jakob Jørgensen
”Lad os nu bare snakke om det. Så skal det nok gå alt sammen!!!”

Typisk håndværkerkommentar når man skal snakke sig ud af en bommert.

Arbejdets kvalitet sikres ved at de arbejdsvejledninger der findes for arbejder eller materialer følges.
Det kan ingen vel være i tvivl om her anno 2011

Hvis en fugemand ikke engang kan finde ud af at fuge nogle vinduer på korrekt vis så er det ikke en fejl. Men fordi han er enten fuldstændig ligeglad eller dum som en dør/vindue. Udvendig jo :o)

Hans argumenter vil være som det eksempel der gives i indlægget:
"det gav da slet ingen mening, da træet så netop ville få vand..."

Efterfulgt af:
1. Sådan har jeg altid gjort
2. Det er der ingen der har sagt noget til før.
3. Det er meget bedre på denne måde
4. Jeg var ikke klar over at lige netop denne type vinduer skulle fuges på den måde
5. Jeg har ikke råd/tid/ plads i kalenderen/mulighed for at lave det om før til næste år – i maj måned.
6. Det er uden betydning
7. Det er jeres egen skyld. I kunne bare have valgt en anden fugemand.
8. Det var lærlingen der lavede det.
9. Jeg havde glemt mine briller

Find selv på flere. :o)

Det ser ud til, at de selv kommer til at lave arbejdet om

Hvilken type fugemasse skal man bruge til træ/alu vinduer? Der blev nævnt, at det ikke skal være en fuge der indeholder silicone.


Mvh. Jakob Jørgensen
Ved udv. fuger skal man altid bruge en højelastisk (25%) eller (20%) elastisk fugemasse, når vi snakker murstens mur. Fugemasser som indegår i denne kategori er MS-Polymer (Den mest anv.) Byggesilicone, Silicone (Eddike-syre), Polyurethan og polysulfid. Hvis han er en fugemand burde han og har han sikkert også, brugt en MS-fugemasse, 20-25% elasticitet. Men man skal gå ind under fugemassens datablad og se om den er godkendt til det, hvilket alle MS-fugemasser er. Byggesilicone bruger man stort set aldrig da man IKKE kan male på overfladen af den. Men de fleste er stadig godkendt til det.. Bare meget upraktisk at bruge, da man nogle gange ønsker at male fugen over.

Jeg kan ikke se særligt stort problem ved valget af fugemassen, men det eneste du kan og skal er at kontakte Bøllemosse og spørge hvad de synes om at fugen ligge helt ud til alu kanten, og spørge dem om hvor det står henne ved dem... Hvis det ikke står nogen steder offentlig ved bøllemosse, så har fugemanden overholdt kravene. Hvis det står der på deres hjemmeside, så bed om linket og print det ud og ring til fugemanden, og sig hvad du har fundet ud af. Så står du tros alt med et håndgribelig bevis, og jeg er sikker på at fugemanden, vil få rettet fejlen, ellers har du jo retten på din side.

Lige til sidst vil jeg sige at man ikke plejer at må fuge helt ud til alu`et. Dog skal bøllemose oplyse det i deres monterings vejledning hvis det er. Men der skulle ikke set noget ved det.. Som sagt er alu-kappen åben i bunden, og der burde ikke komme vand/fugt derind, uden at der er en anden fejl. Jeg har talrige gange set at man fuger kappen til, og jeg har aldrig hørt om nogle som mugner. Træ til vinduer er tørret i en ovn inden det lukkes med en maling. Men derfor skal det stadig være iorden.

Men sagen kan hurtig afgøres af bøllemose.  

Niko-7500

Lige bestået fuge-kursus.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også