Ved udv. fuger skal man altid bruge en højelastisk (25%) eller (20%) elastisk fugemasse, når vi snakker murstens mur. Fugemasser som indegår i denne kategori er MS-Polymer (Den mest anv.) Byggesilicone, Silicone (Eddike-syre), Polyurethan og polysulfid. Hvis han er en fugemand burde han og har han sikkert også, brugt en MS-fugemasse, 20-25% elasticitet. Men man skal gå ind under fugemassens datablad og se om den er godkendt til det, hvilket alle MS-fugemasser er. Byggesilicone bruger man stort set aldrig da man IKKE kan male på overfladen af den. Men de fleste er stadig godkendt til det.. Bare meget upraktisk at bruge, da man nogle gange ønsker at male fugen over.
Jeg kan ikke se særligt stort problem ved valget af fugemassen, men det eneste du kan og skal er at kontakte Bøllemosse og spørge hvad de synes om at fugen ligge helt ud til alu kanten, og spørge dem om hvor det står henne ved dem... Hvis det ikke står nogen steder offentlig ved bøllemosse, så har fugemanden overholdt kravene. Hvis det står der på deres hjemmeside, så bed om linket og print det ud og ring til fugemanden, og sig hvad du har fundet ud af. Så står du tros alt med et håndgribelig bevis, og jeg er sikker på at fugemanden, vil få rettet fejlen, ellers har du jo retten på din side.
Lige til sidst vil jeg sige at man ikke plejer at må fuge helt ud til alu`et. Dog skal bøllemose oplyse det i deres monterings vejledning hvis det er. Men der skulle ikke set noget ved det.. Som sagt er alu-kappen åben i bunden, og der burde ikke komme vand/fugt derind, uden at der er en anden fejl. Jeg har talrige gange set at man fuger kappen til, og jeg har aldrig hørt om nogle som mugner. Træ til vinduer er tørret i en ovn inden det lukkes med en maling. Men derfor skal det stadig være iorden.
Men sagen kan hurtig afgøres af bøllemose.
Niko-7500
Lige bestået fuge-kursus.