Hvilken kompressor?

Jeg har overvejet at det er på tide jeg får mig en kompressor næste år, men byggemarkederne er jo fulde af dem så det er jo en jungle at vælge

Men så har man jo jer her som har forstand på det ;o)

Jeg har en masse krav til sådan en så håber i kan hjælpe mig med at finde den rette

Jeg ser helst den ikke larmer alt for meget. Ved godt en kompressor larmer, men har altså også læst om nogen som larmer vildt meget og tager meget lang tid om at nå max tryk.

Hvad med olie. Skal det være med eller uden og hvad er fordelen ved at have en med? Den kan vel ikke ligge ned i bilen hvis man skal have den med.

Hvilket bringer os til næste problem. Den skal ikke veje 60 kg eller mere efter som jeg gerne vil have mulighed for at smide den bag i bilen og flytte rundt med den.

Den skal kunne trække sådan en her
http://dorchdanola-netbutik.dk/prod...duct=45585

Måske også en luftnøgle til når jeg skal skifte hjul på min bil.

Jeg har set mange billige hos nyborg og bauhaus men når jeg så googler på dem føler folk også de har fået det lidt de betaler for.

Prisen er ikke alt afgørende, men til hobby brug ville jeg da være ked af at skulle give mere end 4000 for sådan en.

Men da det først er næste år behøver i ikke kigge efter ting som er på tilbud nu, men bare give mig råd og vejledning om hvad jeg skal gå efter plus evt sende nogle links til nogle fornuftige kompressor...


På forhånd mange tak.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
til slagnøgle hville den nok hurtigt miste kraften.!!!!
men til sømpistol er ikke så stort problem.

hvis du skal have med i din bil liggende.
så er det bedst med den olie fri version.!
hvis den forefindes i den stærelse du kan tænke dig.


en god "håndværkermodel" der kan "smide" masse luft fra sig.
til lidt krænde opgaver.!
hvis du kigger efter tømrer der bruger luft til arbejde.
(klampistoler. og store sømtistoler) og sjældnt slagnøgle.!

et par eksemplare. jeg muligvis kan nævnes er måske trillebørs model
eller den opretstående model med to små tanke.!
eller bare en af de noget kraftiger model af den gængse type
med "stor tank" med "motor"ovenpå.!
så er det sikkert en 3 hk. model. til el. du er ude efter.
der kan trække stører luftværktøjer.
Ok så tager vi lige slagnøglen væk. Vil lige se hvad jeg finder af reno.
Synes bare 45 kg og transportabel hænger da ikke helt sammen.
Hvad med olie er det godt eller skidt til en kompressor?
Altså min selekta 2.5hk / 50l kompressor fra HN til 998kr, trækker uden besvær store broderen til den sømpistol du har. den er transportabel og når max tryk rimeligt hurtigt.

Ja, den larmer lidt. Men man får ikke alt til under en tusse.
hvis den ikke skal larme for meget så undgå "plastkasse" der skjuler
"motoren" helt.! de udgør resonant forstærker der forstærker "støjen
betrakteligt fra "motoren".
en af dem med blottet cylinder. de larmer ikke som relt så meget.
at den ikke overdøver. støvsugeren.!

men. jeg har en af som jeg kalder larmegøjl. en af de gkg. kompressor
med "lukket"plast kasse som er sort og rød med blågrå metalisk larkering
og oliefri version.

måske en af dem der kan "smide" ca. 220l. luft iminuttet. eller mere.
Annonce
Hvis du bare skal skifte 4 hjul på en alm. bil forår og efterår og du ellers kan leve med at bruge et minut på at vente til en lille maskine får pusten igen, så klarer selv små maskiner sagtens den opgave.
Men er det en stor, tung 4x4, kan det drøje lidt.
For ikke at spilde de 4 gange et minuts ventetid, kunne du bære hjul frem og tilbage i ventetiden, evt. smøre kobberfedt på gevindene og måske drikke en pils, hvis ventetiden alligevel bliver uudholdelig.
Jeg klarede mig i mange år med en alm. lille maskine til ca. en tusse, men jeg er heller vildt meget utålmodig og nogle sekunder, måske op til et minut, klarer jeg uden at gå i spåner!

Men lad være med at bruge forlængere på din slagnøgle. Uden forlængere går det hurtigere og dermed kan man spare nogle sekunder.

Med venlig hilsen
ktm

 

ja vare en "lille" ½ tomme slagnøgle hville den miste hurtigt pusten.!
med at vente på at opbygge trykket igen.
til en "lille" 25 lt. model.!
Kort svar på alle.

Det er bare en ganske normal bil jeg skal have skiftet hjul på 2 gange om året og det er jo også kun fordi doven skaben trykker. Har faktisk overvejet om en elektrisk bormaskine ik også kan klare det samme.

Og det med storbroderen til den sømpistol. Den havde jeg også tænkt på at købe en gang, men den jeg har skyder også fint lægter i og storbroderen koster 3 gange så meget så det ville for mit behov være spild af penge vil jeg sige.

Sidtst men ikke mindst når der ikke må være plastik om går jeg ud fra den her larme af helved til?
http://www.reno-ff.dk/produkter-shop/vis/?tx_easyshop_pi1[item]=72
hawk.

det er en af dem jeg nævner med blottet cylinder.
de larmer ikke så meget som "lukkede plastkasse".!

det er lidt svært at sige i ord.

men min den larmer. en del.

jeg siger i lidt afkortet stand.! booooooaaaaaaeeeeeiiiiiiiingk.
mens den opbygger trykket.!!!
Jeg har endnu til gode, at opleve en tyst kompressor.
De kompressorer jeg gennem 50 år har oplevet, har alle til hobe larmet ad H. til, og jeg er bange for, at jeg heller ikke kommer til at opleve en tyst kompressor med eller uden plastic.
Men skal den blot bruges nogle få minutter en gang imellem, ville det måske være til at leve med at putte nogle ørepropper i ørerne. Der findes nogle skumgummiagtige tingester, man ruller mellem 2 fingre og så stopper man dem dybt ind i hovedet, så de lige netop rører trommehinden, hvorefter man er på det nærmeste heldøv, meden de sidder inde i hovedet. Således vil jeg tro, at selv sarte personer vil kunne overleve en kompressors lydudfoldelser.
Det skal også overvejes om ikke luftnøglens lyd, som man får direkte op i sylten under arbejdet, måske overdøver kompressorens, ligesom en luftmejsel også frembringer en infernalsk lyd.
Jeg har lige været igang med pladearbejde med stålbørste på vinkelsliber, skæreskive, skrubskive, pladesaks, luftpistol, luftmejsel, slagnøgle osv, og af disse herlige indretninger vil jeg mene at kompressorens lydudfoldelser måske ligefrem hører under det bagatelagtige! I hvert fald til at leve med, når betænker, hvor megen hjælp den giver med arbejdet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også