Stjerne eller trekant

Er der en der kender en fidus til en genvej til hvordan man nemt kan se om noget skal kobles i stjerne eller trekant ?

Jeg kender til spænding i net og fase og forholdet om det er stjerne eller trekant hvor Un=Uf.

Problemet opstår når jeg feks skal læse på en mærkeplade, synes der findes mange måder hvorpå man skriver det på en mærkeplade, er der noget fast som gør at man kan tale om at alle mærkeplader er ens, mht. hvad viklingen kan tåle og hvad man må påtrykke med.

Og det at noget kan laves om til 690v gør først en forvirret, det vil vel aldrig kunne ske medmindre man har en transformer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er der en der kender en fidus til en genvej til... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af je__ns på 14 nov 2011 20:39



Ikke helt korekt, hvis det er en mindre motor, kan den køre kondensatordrift, med en fase og nul, og koblet i trekant
(eller en frekvensomformer, hvor man kan vælge udgangsspændingen)

mvh jens

 

Nu taler jeg om skole niveau, så sjældne tilfælde er ikke noget der gør det nemmere for forståelsen, det må komme senere.

Denne tråd er lavet for at få en så enkel som mulig forståelse, for at monter i stjerne eller trekant kobling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Til perp!

Nu har jeg kikket på det materiale, du har sendt til mig. Det drejer sig slet ikke om forbindelse af motorer i stjerne eller trekant. Sagen er, at det drejer sig om spændings- og strømforhold i henholdsvis stjerne- og trekantforbindelser.

Det du skal gøre er at se på de to ting hver for sig.

Jeg gennemgår lige emnerne hver for sig:

Effekt beskriver den optagne effekt P fra nettet. Der mangler dog omtale af S, som beregnes Un x In x kvadratrod3

Største spænding Un = 400V

In = P/(Un x kvadratrod3 x cos phi) eller In = S/(Un x kvadratrod3 )

Den samlede optagne belastningsvinkel fra nettet. cos phi.
cosphi er cos til vinklen mellem strøm og spænding. cosphi er ved ohmsk belastning = 1.

Stjernekobling omhandler trefasede brugsgenstande, hvor den enkelte del i brugsgenstanden er beregnet til 230V., bliver koblet til et net med Un = 400V. Brugsgenstanden kunne være en varmeovn eller en motor. Brugsgenstanden vil så evt. være mærket 3X230/400V.

Nu til trekantkobling. Dette afsnit omhandler 3 fasede brugsgenstande, hvor hver belastning kan tåle en spænding på Un=400V. og dermed kan forbindes i trekant. Skulle denne brugsgenstand bruges på et net med spændingen Un=690V. skal den forbindes i stjerne.

Som du formentlig kan se omhandler det skema, du har fået udleveret på skolen, ikke på nogen måde om forbindelse af motorer i D/Y. Hvis du betragter skemaet i tre uafhængige afsnit, og læser dem hver for sig, tror jeg du vil forstå, hvad det handler om. Det burde måske have været nævnt i skemaet. Og må jeg så lige kritisere overskriften. Det hedder ikke 3 faset vekselstrøm men vekselspænding. Jeg ved godt, at det er den normale omtale, og jeg bruger den også selv, men i skriftlig materiale burde der bruges udtrykket spænding, når det er det det handler om.

Håber du kan bruge min forklaring, ellers skriver du bare igen.


 


 



 


 

 


 

 


 


fase
Skrevet af S. fabrin på 15 nov 2011 10:24

Til perp!

Nu har jeg kikket på det materiale, du har sendt til mig. Det drejer sig slet ikke om forbindelse af motorer i stjerne eller trekant. Sagen er, at det drejer sig om spændings- og strømforhold i henholdsvis stjerne- og trekantforbindelser.

Det du skal gøre er at se på de to ting hver for sig.

Jeg gennemgår lige emnerne hver for sig:

Effekt beskriver den optagne effekt P fra nettet. Der mangler dog omtale af S, som beregnes Un x In x kvadratrod3

Største spænding Un = 400V

In = P/(Un x kvadratrod3 x cos phi) eller In = S/(Un x kvadratrod3 )

Den samlede optagne belastningsvinkel fra nettet. cos phi.
cosphi er cos til vinklen mellem strøm og spænding. cosphi er ved ohmsk belastning = 1.

Stjernekobling omhandler trefasede brugsgenstande, hvor den enkelte del i brugsgenstanden er beregnet til 230V., bliver koblet til et net med Un = 400V. Brugsgenstanden kunne være en varmeovn eller en motor. Brugsgenstanden vil så evt. være mærket 3X230/400V.

Nu til trekantkobling. Dette afsnit omhandler 3 fasede brugsgenstande, hvor hver belastning kan tåle en spænding på Un=400V. og dermed kan forbindes i trekant. Skulle denne brugsgenstand bruges på et net med spændingen Un=690V. skal den forbindes i stjerne.

Som du formentlig kan se omhandler det skema, du har fået udleveret på skolen, ikke på nogen måde om forbindelse af motorer i D/Y. Hvis du betragter skemaet i tre uafhængige afsnit, og læser dem hver for sig, tror jeg du vil forstå, hvad det handler om. Det burde måske have været nævnt i skemaet. Og må jeg så lige kritisere overskriften. Det hedder ikke 3 faset vekselstrøm men vekselspænding. Jeg ved godt, at det er den normale omtale, og jeg bruger den også selv, men i skriftlig materiale burde der bruges udtrykket spænding, når det er det det handler om.

Håber du kan bruge min forklaring, ellers skriver du bare igen.


 


 



 


 

 


 

 


 

Takker for oplysningerne og at du gider bruge tiden på det.

S er det ikke Hypotinusen i en effekttrekant, altså den man skal regne med ( måske læreren har skrevet P fordi at i forbindelse med motorer bruger vi P1= optagne effekt og P2=afgivne effekt).

Jeg ved godt skemaet som sådan ikke viser hvordan man monterer laskerne ved stjerne og trekant, men derimod mener jeg godt jeg kunne bruge skemaet som en retningslinie for hvad viklingen i motoren får hvis jeg montere i hhv. Y/D (når jeg ser skemaet tænker jeg på hvad den enkelte vikling af de tre i motoren kan tåle), ved en Un på 400V, så kan jeg efter skemaet se at har jeg Un=400V skal jeg montere laskerne i Y og i D hvis motoren skulle kunne tåle 400V, hvilket så kræver at viklingen kan tåle det.

Korrekt at skemaet ikke viser en mærkeplade som sådan.

Men har jeg en motor og en Un på 400V og mærkepladen siger Y230V/400Un og D400V/400Un, kan samme motor så ikke kobles i begge måder ? eller er det her jeg tager fejl ved at kigge på skemaet ? og derved vil brænder motoren af. (kan være den mærkeplade aldrig vil kunne findes)

Underligt læreren så udleverede skemaet samtidigt med vi skal starte op på motorer, ja det  var vel lidt før, inden da havde vi lige en enkelt side med transformere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.


Takker for oplysningerne og at du gider bruge tiden på det. Velbekomme!

S er det ikke Hypotinusen i en effekttrekant, altså den man skal regne med ( måske læreren har skrevet P fordi at i forbindelse med motorer bruger vi P1= optagne effekt og P2=afgivne effekt).
Jo, S er hypotenusen i effekttrekanten, hvor Pw så er S x cos phi og Pwl er S x sin phi.
P1 er den optagne effekt og P2 er den afgivne effekt typisk i HK eller KW.

Men har jeg en motor og en Un på 400V og mærkepladen siger Y230V/400Un og D400V/400Un, kan samme motor så ikke kobles i begge måder ? eller er det her jeg tager fejl ved at kigge på skemaet ? og derved vil brænder motoren af. (kan være den mærkeplade aldrig vil kunne findes)

Hvis du har en motor, hvor der på mærkepladen står 3 x 23/400V kan den ved Un 230V kobles i D og ved Un 400V i Y.
Er den derimod mærket 3 x 400/690V kan den ved Un 400V kobles i D og ved 690V i Y.


 


fase
Skrevet af S. fabrin på 16 nov 2011 17:57


Takker for oplysningerne og at du gider bruge tiden på det. Velbekomme!

S er det ikke Hypotinusen i en effekttrekant, altså den man skal regne med ( måske læreren har skrevet P fordi at i forbindelse med motorer bruger vi P1= optagne effekt og P2=afgivne effekt).
Jo, S er hypotenusen i effekttrekanten, hvor Pw så er S x cos phi og Pwl er S x sin phi.
P1 er den optagne effekt og P2 er den afgivne effekt typisk i HK eller KW.

Men har jeg en motor og en Un på 400V og mærkepladen siger Y230V/400Un og D400V/400Un, kan samme motor så ikke kobles i begge måder ? eller er det her jeg tager fejl ved at kigge på skemaet ? og derved vil brænder motoren af. (kan være den mærkeplade aldrig vil kunne findes)

Hvis du har en motor, hvor der på mærkepladen står 3 x 23/400V kan den ved Un 230V kobles i D og ved Un 400V i Y.
Er den derimod mærket 3 x 400/690V kan den ved Un 400V kobles i D og ved 690V i Y.


 


men hvis der står 3x400/400V kan den så ikke kobles i D. (bare teoretisk) er det jeg mente med D400V/400Un.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
men hvis der står 3x400/400V kan den så ikke kobles i D. (bare teoretisk) er det jeg mente med D400V/400Un.


Jeg har aldrig set den betegnelse, og jeg tvivler på at den findes.
Skrevet af akselj på 16 nov 2011 18:36

Jeg har aldrig set den betegnelse, og jeg tvivler på at den findes.


OK, så gør 3x230/230V måske heller ikke. Som D
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af akselj på 16 nov 2011 18:36
men hvis der står 3x400/400V kan den så ikke kobles i D. (bare teoretisk) er det jeg mente med D400V/400Un.



Jeg har aldrig set den betegnelse, og jeg tvivler på at den findes.

OK, så gør 3x230/230V måske heller ikke. Som D.

Nej, det gør den ikke. Der vil altid være nævt 2 spændinger, hvis der flere koblingsmuligheder.


fase
Skrevet af S. fabrin på 16 nov 2011 18:49
Skrevet af akselj på 16 nov 2011 18:36



Jeg har aldrig set den betegnelse, og jeg tvivler på at den findes.

OK, så gør 3x230/230V måske heller ikke. Som D.

Nej, det gør den ikke. Der vil altid være nævt 2 spændinger, hvis der flere koblingsmuligheder.

Ok. må hellere få skrevet nogle af de gode måder til at kende forskel skrevet ned.

Men egentligt findes der vel ikke så mange kombinations muligheder hvis man udelukkende tænker på ens Un, som hhv. 230-400-690, så kan disse mulighed vel tælles på 2 hænder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis