Stjerne eller trekant

Er der en der kender en fidus til en genvej til hvordan man nemt kan se om noget skal kobles i stjerne eller trekant ?

Jeg kender til spænding i net og fase og forholdet om det er stjerne eller trekant hvor Un=Uf.

Problemet opstår når jeg feks skal læse på en mærkeplade, synes der findes mange måder hvorpå man skriver det på en mærkeplade, er der noget fast som gør at man kan tale om at alle mærkeplader er ens, mht. hvad viklingen kan tåle og hvad man må påtrykke med.

Og det at noget kan laves om til 690v gør først en forvirret, det vil vel aldrig kunne ske medmindre man har en transformer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er der en der kender en fidus til en genvej til... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 12 nov 2011 19:16


Jamen, det prøver vi så.

Opgaven lyder på at du skal forbinde en motor, som er mærket: 3X230/400V. Motoren skal forbindes til et net med spændingen 3X400V. Hvordan vil du forbinde den og hvorfor?



Jamen umiddelbart tænker jeg at de 3x230/400 er det samme som stjerne/trekant. ( faktisk undre det mig at man ikke også skriver 3x400, da der jo også er 3 viklinger i trekant)

Når jeg ved at min Un er 3X400V ( regner med det er mellem faserne) så kan jeg jo montere den i trekant ( hvis altså de /400 er trekant kobling).

Men jeg vil så også mene jeg kan montere i stjerne da de 3x230 er hvad viklingen kan tåle og min Un så vil være 400/kvadratrod 3 = 230V som viklingen kan tåle i stjerne.


 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jamen umiddelbart tænker jeg at de 3x230/400 er det samme som stjerne/trekant. ( faktisk undre det mig at man ikke også skriver 3x400, da der jo også er 3 viklinger i trekant)


Når der står 3x230/400 betyder det 3x230 eller 3x400.

Når jeg ved at min Un er 3X400V ( regner med det er mellem faserne) så kan jeg jo montere den i trekant ( hvis altså de /400 er trekant kobling).


Un er ikke 400V ved normal europæisk net.
Her er Un 230V og Uf er 400V, så du skal ikke montere i trekant, men i stjerne. (motoren skal altid stjernekobles til den højeste driftsspænding på mærkepladen.

Men jeg vil så også mene jeg kan montere i stjerne da de 3x230 er hvad viklingen kan tåle og min Un så vil være 400/kvadratrod 3 = 230V som viklingen kan tåle i stjerne.


Un er spændingen mellem en fase og Nul, altså den spænding du har i en stikkontakt. Uf er spændingen mellem to faser.
Sådan er det altid.



Skrevet af perp på 12 nov 2011 19:41



Jamen umiddelbart tænker jeg at de 3x230/400 er det samme som stjerne/trekant. ( faktisk undre det mig at man ikke også skriver 3x400, da der jo også er 3 viklinger i trekant)

Når jeg ved at min Un er 3X400V ( regner med det er mellem faserne) så kan jeg jo montere den i trekant ( hvis altså de /400 er trekant kobling).

Men jeg vil så også mene jeg kan montere i stjerne da de 3x230 er hvad viklingen kan tåle og min Un så vil være 400/kvadratrod 3 = 230V som viklingen kan tåle i stjerne.


 



Jamen umiddelbart tænker jeg at de 3x230/400 er det samme som stjerne/trekant. ( faktisk undre det mig at man ikke også skriver 3x400, da der jo også er 3 viklinger i trekant)

Du skal prøve at se mærkningen som to måder at forbinde motoren på. Når der står 3X230/400V betyder det at motoren kan for bindes til et net med spændingen 3X230V i D (trekant) eller til et net hvor spændingen er 3X400V i Y (stjerne).

Løsningen til den stillede op gave er derfor, at motoren skal for bindes til nettet i Y (stjerne). Grunden til det er, at der på mærkepladen står, at motoren kan bruges til to spændinger. Endten 3X230V eller 3X400V.

 

Når jeg ved at min Un er 3X400V ( regner med det er mellem faserne) så kan jeg jo montere den i trekant ( hvis altså de /400 er trekant kobling).

Når du ved at Un er 3X400V, skal du vide, at det er mellem faserne, og dermed at det er netspændingen.

Men jeg vil så også mene jeg kan montere i stjerne da de 3x230 er hvad viklingen kan tåle og min Un så vil være 400/kvadratrod 3 = 230V som viklingen kan tåle i stjerne.

Som før nævnt skal motoren forbindes i stjerne, så du får spændingen 230V over hver vikling.

Jeg har fejlagtig skrevet 3X230/400V, det rigtige er 3X240/400V. Dette er den nyeste norm for spændingsniveauet i Europa. At der er nævnt 230V istedet for 240V har ingen betydning for forståelsen af opgaven.

akselj har i sin besvarelse skrevet at 3X240/400V ikke er euroæisk norm. Den norm blev indført for nogle år tilbage, jeg husker ikke præcis årstallet. Desuden bytter akselj om på fase- og netspænding. Derfor Uf er spændingen mellem fase og nul = 240V og netspændingen er spændingen Un er spændingen mellem to faser = 400V.


 



 


fase
Skrevet af S. fabrin på 13 nov 2011 09:08



Jamen umiddelbart tænker jeg at de 3x230/400 er det samme som stjerne/trekant. ( faktisk undre det mig at man ikke også skriver 3x400, da der jo også er 3 viklinger i trekant)

Du skal prøve at se mærkningen som to måder at forbinde motoren på. Når der står 3X230/400V betyder det at motoren kan for bindes til et net med spændingen 3X230V i D (trekant) eller til et net hvor spændingen er 3X400V i Y (stjerne).

Løsningen til den stillede op gave er derfor, at motoren skal for bindes til nettet i Y (stjerne). Grunden til det er, at der på mærkepladen står, at motoren kan bruges til to spændinger. Endten 3X230V eller 3X400V.

 

Når jeg ved at min Un er 3X400V ( regner med det er mellem faserne) så kan jeg jo montere den i trekant ( hvis altså de /400 er trekant kobling).

Når du ved at Un er 3X400V, skal du vide, at det er mellem faserne, og dermed at det er netspændingen.

Men jeg vil så også mene jeg kan montere i stjerne da de 3x230 er hvad viklingen kan tåle og min Un så vil være 400/kvadratrod 3 = 230V som viklingen kan tåle i stjerne.

Som før nævnt skal motoren forbindes i stjerne, så du får spændingen 230V over hver vikling.

Jeg har fejlagtig skrevet 3X230/400V, det rigtige er 3X240/400V. Dette er den nyeste norm for spændingsniveauet i Europa. At der er nævnt 230V istedet for 240V har ingen betydning for forståelsen af opgaven.

akselj har i sin besvarelse skrevet at 3X240/400V ikke er euroæisk norm. Den norm blev indført for nogle år tilbage, jeg husker ikke præcis årstallet. Desuden bytter akselj om på fase- og netspænding. Derfor Uf er spændingen mellem fase og nul = 240V og netspændingen er spændingen Un er spændingen mellem to faser = 400V.


 



 


Jamen så har jeg jo ret i at Un var mellem 2 faser, tænkte lige et øjeblik at så kunne det også være lige meget med forståelsen, hvis det var mig der var forkert på den her, så havde jeg også ret i tidligere, at i en trekant kobling er Un=Uf.

Jeg ved at det skal forstås som at der er 2 måder at koble motoren på afhængig af ens Un.( men er vist her jeg med dine eks. bytter rundt og dermed laver forkert, så jeg istedet for tegnet kan man ik være i tvivl.)

På skolen er der ikke en eneste motor hvor der på mærkepladen står 3X230/400V eller 3X230/3x400V, der er vist en stjerne sammen med en spænding og en trekant sammen med en spænding. (nu taler jeg kun på skole niveau, så har ikke brug for at vide at på nogle specielt serie fremstillede motorer er der ikke en klemkasse, som en skrev herinde)

Hvis der ikke er vist en stjerne eller trekant og der står 3X230/3X400 hvordan kan man så vide at det første tal altid er trekant kobling og at der ikke findes en motor hvor man har byttet om på disse 2 net spændinger ? så det første tal er stjerne koblet.



 



 


 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er altså et par nette vildledninger i denne tråd.

Den danske fasespænding ( Un ) var for år tilbage380V - det gav en fasespænding ( Uf ) på 220V.

Det er blevet ændret så vi følger resten af europa med Un på 400V og det giver Uf på 230V. Hvor lige de 240 V kommer ind i billedet ved jeg ikke.

Men maskiner og brugsgenstande, der er mærket 220 V eller 380V kan køre på 230/400 V fordi man samtidigt ændrede tolerancen på spændingerne fra nettet fra +/- 10 % til +/- 6 %.

Nogle store industrianlæg bl.a. vindmøller kører typisk med en højere spænding - eks. 690V, der er kvadratrod 3 * 400.

Håber forvirringen lægger sig for dig perp :-)

Og man kan ikke generelt sige at det første tal er stjernekoblet - men man kan altid sige at det mindste tal er det viklingen kan tåle - altså 230/400 V skal stjernekobles - trekantkobler du får hver vikling 400V - og så brænder den af.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af EISOE på 13 nov 2011 10:39

Den danske fasespænding ( Un ) var for år tilbage380V - det gav en fasespænding ( Uf ) på 220V.

Jeg mener naturligvis :
Den danske Netspænding ( Un ) var for år tilbage380V - det gav en fasespænding ( Uf ) på 220V.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg beklager at jeg byttede betegnelserne Un og Uf i mit seneste indlæg, det må skyldes demens.

Men det korte svar på det oprindelige spørgsmål
Er der en der kender en fidus til en genvej til hvordan man nemt kan se om noget skal kobles i stjerne eller trekant ?
er at den højeste spænding på maskinskiltet er den spænding hvor motoren skal stjernekobles.

Jamen så har jeg jo ret i at Un var mellem 2 faser, tænkte lige et øjeblik at så kunne det også være lige meget med forståelsen, hvis det var mig der var forkert på den her, så havde jeg også ret i tidligere, at i en trekant kobling er Un=Uf.

Nej du har ikke ret. Un er ikke lig med Uf. Un delt med kvadratrod 3 = Uf.
Det du nok tager fejl af er at i D kobling er Un= 230V og ved Y kobling er Un=400V.

Hvis der ikke er vist en stjerne eller trekant og der står 3X230/3X400 hvordan kan man så vide at det første tal altid er trekant kobling og at der ikke findes en motor hvor man har byttet om på disse 2 net spændinger ? så det første tal er stjerne koblet.

Det er ikke det første tal, der er til trekantkobling, men som EISOE skriver, det mindste tal. Men der er normalt, at det mindste tal står først.

Til EISOE.

Det er rigtigt at spændingerne er 230/400 V. De 240 er max spændingen på trafoens sekundænside. Og det er over 25 år siden, det blev den ny norm. Jeg kan huske, at jeg kørte rundt og stillede på viklingkoblerne på trafostationerne, for at hæve spændingen.


 

 


fase
Skrevet af S. fabrin på 13 nov 2011 12:05

Jamen så har jeg jo ret i at Un var mellem 2 faser, tænkte lige et øjeblik at så kunne det også være lige meget med forståelsen, hvis det var mig der var forkert på den her, så havde jeg også ret i tidligere, at i en trekant kobling er Un=Uf.

Nej du har ikke ret. Un er ikke lig med Uf. Un delt med kvadratrod 3 = Uf.
Det du nok tager fejl af er at i D kobling er Un= 230V og ved Y kobling er Un=400V.

Hvis der ikke er vist en stjerne eller trekant og der står 3X230/3X400 hvordan kan man så vide at det første tal altid er trekant kobling og at der ikke findes en motor hvor man har byttet om på disse 2 net spændinger ? så det første tal er stjerne koblet.

Det er ikke det første tal, der er til trekantkobling, men som EISOE skriver, det mindste tal. Men der er normalt, at det mindste tal står først.

Til EISOE.

Det er rigtigt at spændingerne er 230/400 V. De 240 er max spændingen på trafoens sekundænside. Og det er over 25 år siden, det blev den ny norm. Jeg kan huske, at jeg kørte rundt og stillede på viklingkoblerne på trafostationerne, for at hæve spændingen.


 

 

På skolen har vi fået et A4 ark med koblingerne til 3 faset vekselstrøm.

Først er vist en tegning af stjerne kobling:
Brugsgenstanden kan kun tåle 230V ( står der så.)
På selve tegningen af stjerne kobling er der vist, mellem L2 og L3 400V(Un) på selve den ene vikling er så vist 230V (Uf) som fasespændingen.

Næste eks. er trekant kobling:

Brugsgenstanden kan tåle 400V (står der.)
Så står der nedunder Netspænding = fasespænding.

På selve tegningen af trekant kobling er der vist, mellem L2 og L3 400V (Un) på selve den ene vikling (W til V også mellem L2/L3) er så skrevet fasespænding (Uf) og hvis brugsgenstanden kan tåle 400V som skrevet og Uf=Un går jeg stærkt ud fra at Un også er 400V. og at den ene vikling (Uf) af de 3 viklinger i trekantkoblingen, så også kan tåle 400V.

Nu forstår jeg så ikke at du skriver at Unet ikke er lig med Ufase, når det står på tegningen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Skrevet af EISOE på 13 nov 2011 10:39
Der er altså et par nette vildledninger i denne tråd.

Den danske fasespænding ( Un ) var for år tilbage380V - det gav en fasespænding ( Uf ) på 220V.

Det er blevet ændret så vi følger resten af europa med Un på 400V og det giver Uf på 230V. Hvor lige de 240 V kommer ind i billedet ved jeg ikke.

Men maskiner og brugsgenstande, der er mærket 220 V eller 380V kan køre på 230/400 V fordi man samtidigt ændrede tolerancen på spændingerne fra nettet fra +/- 10 % til +/- 6 %.

Nogle store industrianlæg bl.a. vindmøller kører typisk med en højere spænding - eks. 690V, der er kvadratrod 3 * 400.

Håber forvirringen lægger sig for dig perp :-)

Og man kan ikke generelt sige at det første tal er stjernekoblet - men man kan altid sige at det mindste tal er det viklingen kan tåle - altså 230/400 V skal stjernekobles - trekantkobler du får hver vikling 400V - og så brænder den af.



Forvirringen er nu total, du skriver at de 230V er det viklingen kan tåle og derfor skal stjernekobles.

Men når du skriver 230/400V (mærkepladen) og man trekant kobler får viklingen 400V, jeg vil mene at viklingen godt kan tåle de 400V ellers er der vel ingen grund til at skrive det på mærkepladen. (at ved trekant kan viklingen tåle 400V)
Eller er de 400V i trekant fordelt over alle 3 viklinger ?

Tror sku aldrig jeg lærer det her... Hvad er det som jeg gør forkert, jeg må jo tænke forkert et eller andet sted, når jeg læser mærkepladen for net spændingen er der jo ikke så meget at tage fejl af, den kan man jo bare måle hvis man er i tvivl.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis