Stjerne eller trekant

Er der en der kender en fidus til en genvej til hvordan man nemt kan se om noget skal kobles i stjerne eller trekant ?

Jeg kender til spænding i net og fase og forholdet om det er stjerne eller trekant hvor Un=Uf.

Problemet opstår når jeg feks skal læse på en mærkeplade, synes der findes mange måder hvorpå man skriver det på en mærkeplade, er der noget fast som gør at man kan tale om at alle mærkeplader er ens, mht. hvad viklingen kan tåle og hvad man må påtrykke med.

Og det at noget kan laves om til 690v gør først en forvirret, det vil vel aldrig kunne ske medmindre man har en transformer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er der en der kender en fidus til en genvej til... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af perp på 13 nov 2011 14:04


Men når du skriver 230/400V (mærkepladen) og man trekant kobler får viklingen 400V, jeg vil mene at viklingen godt kan tåle de 400V ellers er der vel ingen grund til at skrive det på mærkepladen. (at ved trekant kan viklingen tåle 400V)
Eller er de 400V i trekant fordelt over alle 3 viklinger ?


NEJ!

De 400V betyder blot at motoren tilsluttes 3x400 V - de 230 V betyder hvad viklingerne kan tåle - og derfor skal kobles i stjerne ( Y )så viklingerne får 230V.

Hvis viklingerne kan tåle 400V er motoren mærket 400/690V, D400V eller ( trekant ) 400V.

Det mindste tal angiver ALTID hvad viklingerne kan tåle.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af perp på 13 nov 2011 13:41

 



Først er vist en tegning af stjerne kobling:
Brugsgenstanden kan kun tåle 230V ( står der så.)
På selve tegningen af stjerne kobling er der vist, mellem L2 og L3 400V(Un) på selve den ene vikling er så vist 230V (Uf) som fasespændingen.
Jeg går ud fra at vi taler et 4 leder net, som er det normale i Europa. Der er spændingerne: L1-0 = 230V, L2-0 = 230V og L3-0 =230V. Det er fasespændingerne. Vi kommer nu til netspændingerne: L1-L2 = 400V, L2-L3 = 400V og L3-L1 = 400V.

Næste eks. er trekant kobling:

Brugsgenstanden kan tåle 400V (står der.)
Så står der nedunder Netspænding = fasespænding.

Hvis jeg skal udtrykke mig pænt, vil jeg sige at forfatteren ikke har helt styr på definitionerne.
Såfremt brugsgenstanden er beregnet til tilslutning mellem fase og nul, og denne spænding er 400V er netspændingen 400 * kvadratrod 3 =690V.
Er der tale om en trefaset tilslutning med netspændingen 400V kobles den i D, ellers Y.


På selve tegningen af trekant kobling er der vist, mellem L2 og L3 400V (Un) på selve den ene vikling (W til V også mellem L2/L3) er så skrevet fasespænding (Uf) og hvis brugsgenstanden kan tåle 400V som skrevet og Uf=Un går jeg stærkt ud fra at Un også er 400V. og at den ene vikling (Uf) af de 3 viklinger i trekantkoblingen, så også kan tåle 400V.

Såfremt vi stadig taler om et net, hvor forsyningstranformeren er koblet i Y og vi dermed har et net med fasespændingen 230V og netspændingen 400V er Uf=230V og Un=400V.

Jeg skal gerne lave en tegning af fobindelserne og de tilhørende definitationer, hvis det har interesse. Men allerhelst ville jeg gerne se det A4 ark, du henviser til, grunden er, at jeg tror, vi taler noget forskelligt.

Nu forstår jeg så ikke at du skriver at Unet ikke er lig med Ufase, når det står på tegningen.

Til det skal jeg henvise til svaret lidt før i indlægget. Jeg håber forfatteren har en skrivefejl. Ellers må han have spist noget, han ikke kunne tåle at drikke


 


fase
Jeg synes godt nok der bliver skrevet meget i denne tråd - jeg kan ikke rumme det hele, men EISOE skrev på et tidspunkt at det laveste tal på motorens mærkeplade er den maksimale spænding viklingerne kan tåle. HOLD FAST I DET!

Dvs. hvis motoren er mærket 3x230 kan viklingerne maksimalt tåle 230V. Den skal derfor stjerneforbindes.

Hvis motoren er mærket 3x230/400 kan viklingerne stadig maksimalt tåle 230V. Den skal derfor stjerneforbindes.

Står der på mærkepladen 400V kan viklingerne da tåle 400V og den skal da trekantforbindes.

Er den mærket 400/690V kan viklingerne tåle 400V og så skal den trekantforbindes.

Ovenstående tager udgangspunkt i en traditionel installation herhjemme.
Skrevet af S. fabrin på 13 nov 2011 14:58

Først er vist en tegning af stjerne kobling:
Brugsgenstanden kan kun tåle 230V ( står der så.)
På selve tegningen af stjerne kobling er der vist, mellem L2 og L3 400V(Un) på selve den ene vikling er så vist 230V (Uf) som fasespændingen.
Jeg går ud fra at vi taler et 4 leder net, som er det normale i Europa. Der er spændingerne: L1-0 = 230V, L2-0 = 230V og L3-0 =230V. Det er fasespændingerne. Vi kommer nu til netspændingerne: L1-L2 = 400V, L2-L3 = 400V og L3-L1 = 400V.

Næste eks. er trekant kobling:

Brugsgenstanden kan tåle 400V (står der.)
Så står der nedunder Netspænding = fasespænding.

Hvis jeg skal udtrykke mig pænt, vil jeg sige at forfatteren ikke har helt styr på definitionerne.
Såfremt brugsgenstanden er beregnet til tilslutning mellem fase og nul, og denne spænding er 400V er netspændingen 400 * kvadratrod 3 =690V.
Er der tale om en trefaset tilslutning med netspændingen 400V kobles den i D, ellers Y.


På selve tegningen af trekant kobling er der vist, mellem L2 og L3 400V (Un) på selve den ene vikling (W til V også mellem L2/L3) er så skrevet fasespænding (Uf) og hvis brugsgenstanden kan tåle 400V som skrevet og Uf=Un går jeg stærkt ud fra at Un også er 400V. og at den ene vikling (Uf) af de 3 viklinger i trekantkoblingen, så også kan tåle 400V.

Såfremt vi stadig taler om et net, hvor forsyningstranformeren er koblet i Y og vi dermed har et net med fasespændingen 230V og netspændingen 400V er Uf=230V og Un=400V.

Jeg skal gerne lave en tegning af fobindelserne og de tilhørende definitationer, hvis det har interesse. Men allerhelst ville jeg gerne se det A4 ark, du henviser til, grunden er, at jeg tror, vi taler noget forskelligt.

Nu forstår jeg så ikke at du skriver at Unet ikke er lig med Ufase, når det står på tegningen.

Til det skal jeg henvise til svaret lidt før i indlægget. Jeg håber forfatteren har en skrivefejl. Ellers må han have spist noget, han ikke kunne tåle at drikke


 



Jeg arbejder på at sende det papir til dig, men siden her vil ikke rigtig være med til at uploade det. Men kan se at du ser på Un=Uf fra forsyningssiden (transformatoren) jeg taler om inde i motoren i trekant kobling, altså hvad den får når jeg montere på klembrættet.

Jeg er godt klar over at fra forsyningssiden er det ikke det samme.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg arbejder på at sende det papir til dig, men siden her vil ikke rigtig være med til at uploade det. Men kan se at du ser på Un=Uf fra forsyningssiden (transformatoren) jeg taler om inde i motoren i trekant kobling, altså hvad den får når jeg montere på klembrættet.

Jeg er godt klar over at fra forsyningssiden er det ikke det samme.

Nej, jeg ser det ikke fra fra forsyningssiden, men fra motorens klembrædt.

Hvis du ikke kan uploade det omtalte A4 ark til LDS, så send en en PM til mig, så får du min mailadresse oplyst. Hvis du har papiret i elektronisk form, hvor kan jeg så evt. hente det? Jeg går udfra, at du ved hvordan du vedhæfter filer til dit svar her.

 

 


fase
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 13 nov 2011 21:25
Jeg arbejder på at sende det papir til dig, men siden her vil ikke rigtig være med til at uploade det. Men kan se at du ser på Un=Uf fra forsyningssiden (transformatoren) jeg taler om inde i motoren i trekant kobling, altså hvad den får når jeg montere på klembrættet.

Jeg er godt klar over at fra forsyningssiden er det ikke det samme.

Nej, jeg ser det ikke fra fra forsyningssiden, men fra motorens klembrædt.

Hvis du ikke kan uploade det omtalte A4 ark til LDS, så send en en PM til mig, så får du min mailadresse oplyst. Hvis du har papiret i elektronisk form, hvor kan jeg så evt. hente det? Jeg går udfra, at du ved hvordan du vedhæfter filer til dit svar her.

 

 



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af perp på 13 nov 2011 21:50



Så skulle du gerne kunne se det papir med oplysningerne på.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så skulle du gerne kunne se det papir med oplysningerne på.

Jamen det kan jeg da. Jeg skal nok sende dig noget over temaet Y/D. Det skal lige produceres først.


fase
Skrevet af S. fabrin på 14 nov 2011 19:07

Så skulle du gerne kunne se det papir med oplysningerne på.

Jamen det kan jeg da. Jeg skal nok sende dig noget over temaet Y/D. Det skal lige produceres først.


Det lyder godt.

Kan se efter at have læst i indlæggene at når i har skrevet feks 230/400V (vikling/Un) så har jeg troet det var det samme som trekant/stjerne, nok fordi det er vist på den måde på samtlige motorer på skolen.

Nu ved jeg så at dette 230/400V skal læses sådan at det kun kan monteres i stjerne, hvorved viklingen får de 230V

Havde i skrevet 230/400V og 400/690V havde jeg måske luret det lidt før, at der først nu var tale om 2 koblings metoder til samme motor. (muligt det hedder 690/400V ?)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu ved jeg så at dette 230/400V skal læses sådan at det kun kan monteres i stjerne, hvorved viklingen får de 230V



Ikke helt korekt, hvis det er en mindre motor, kan den køre kondensatordrift, med en fase og nul, og koblet i trekant
(eller en frekvensomformer, hvor man kan vælge udgangsspændingen)

mvh jens

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis