Marstal bådmotor Type FS1. Effekt problem

Godaften 29.10.11
Skal høre om nogen brugere af en Marstal FS1 bådmotor  har oplevet tilsvarende det jeg her beskriver.

Jeg har effekt problem - motoren trækker ikke det den skal. ( 5 HK)
Når jeg giver gas forsigtigt og lader omdrejningerne stige ganske langsomt, kan jeg få den op på fuld omdrejning.
Men hvis jeg giver hurtig gas tager den omdrejninger i en kort tid for så langsom at tabe omdrejninger indtil den "dør".
Sejler jeg med båden, og giver den gas, når den skal yde noget, trækker den med kortvarig for så at tabe omdrejninger.

Tændinge er justeret til 60 mm før top. Platiner 0,4 mm
Benzin tilførslen - filtre, rør 8mm er renset også filtret i Solex karburatoren type 26N
Tændrøret er OK- nyt. Gab 0,6 mm
Er der nogen der kender dysse typerne i karburatoren?
Er der nogen der kender svømmerhøjden i karburatoren?
Ventilerne er også justeret ind 0.25 ud 0,30 mm

Men den vil bare ikke køre som den burde
Ser frem til gode råd?
MVH
FSJ.
Godaften 29.10.11 Skal høre om nogen brugere af en... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
26.01.12
Tak til Jens / Pjokke / Anders
Platin afstanden er 0.4, den er ikke med magnettænding, det vil sig jeg bruger platinerne i magnettændingshuset, men har monteret en seperat tændspole, som forøvrigt gør at den altid starter meget lettere. Denne del var etableret før jeg fik mit problem så det er ikke derfra det stammer. På en FS1 er der ikke justerbar tænding - eller det er der ikke på min.
Motoren er ikke med luftfilter og der er fri pasage gennem udstødningen.
Karburatoren har været justeret på alle måder men stadig samme resultat.
Det er og bliver et mysterie.
MVH
FSJ
tja så er det svært at sige tror jeg er nødt til at se/høre det hvis du harmulighed for at optage problemet på video. Når du gir gas går du så direkte fra tomgang til fuld gas? i så fald kan du nemt drukne dyret og i hvert fald hvis karburator ikke er helt i orden har du evt prøvet en anden karbu og særligt hvis der er belastning på?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Skrevet af freddy skov-jensen på 28 okt 2011 23:59
Godaften 29.10.11
Skal høre om nogen brugere af en Marstal FS1 bådmotor  har oplevet tilsvarende det jeg her beskriver.

Jeg har effekt problem - motoren trækker ikke det den skal. ( 5 HK)
Når jeg giver gas forsigtigt og lader omdrejningerne stige ganske langsomt, kan jeg få den op på fuld omdrejning.
Men hvis jeg giver hurtig gas tager den omdrejninger i en kort tid for så langsom at tabe omdrejninger indtil den "dør".
Sejler jeg med båden, og giver den gas, når den skal yde noget, trækker den med kortvarig for så at tabe omdrejninger.

Tændinge er justeret til 60 mm før top. Platiner 0,4 mm
Benzin tilførslen - filtre, rør 8mm er renset også filtret i Solex karburatoren type 26N
Tændrøret er OK- nyt. Gab 0,6 mm
Er der nogen der kender dysse typerne i karburatoren?
Er der nogen der kender svømmerhøjden i karburatoren?
Ventilerne er også justeret ind 0.25 ud 0,30 mm

Men den vil bare ikke køre som den burde
Ser frem til gode råd?
MVH
FSJ.

Prøv at læse første indlæg, her står det med "gassen"
mvh jens
Til Jens:
Jo jo bestemt men det er jo et relativt begreb at skifte langsomt og hurtigt også afhængig af gashåndtag/kabel osv osv.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
hej har du prøvet at sætte dine finger på nikketøjet og merket efter om den går jevnt op og ned uden hakker og udstødning vintil open helt open for kan den ikke komme af med udstødning så vil den skyde ud af indsugning på grund af det overtryk der vil blive i cylenderen
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
hej har du tjækket om der er metalsponner i olien det kan du tjække med et stykke ståltråd ned i oliepinnen og en magnet så vil der komme metal fra krumtaphjulet ( jern)  eller messing i olien hvis det er hjulet i enden af stødstangen hvis der er det så er det et styk hjert orbresion
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Så nu har jeg lige tjekket hos nogle andre Marstaller. Det er helt sikkert tegn på for tynd blanding tjek evt forbrændingen på tændrør.

Dvs. karburatoren - så få den skilt ad til atomer og rens den grundigt rens alle rør osv. selv om du siger der er ny flyder så kan den sagtens gå på eller gå stramt eller andet.

Det var mit sidste bud ;-)

Pøj Pøj

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
29.01.12
Tak for alle indlæg.
Der tales om nikketøjet - ved ikke helt hav der tales om, når det er en sideventilet motor ? Ej heller når der tales om hjul i enden af stødstangen, igen det er en Marstel FS1 sideventilet motor. Det virker ikke som om vedkommende ikke er klar over hvilke motor tyepe der tales om!
Eventuelt noget i OLIEN - nej den er skiftet og er helt ren.
Adskille karburqtoren - det er vist gjort de første 25 gange , hvor alt er kontrolleret og målt igenne efter Marstals anvisning
Desværre er der ikke nogen af jeres ellers udmærkede forslag som ikke er forsøgt, afprøvet.
Godaften
FSJ.

Håber der dukker en op som har haft det samme problem - da jeg har hørt det er et ksndt problem med denne motor!
hej er der ikke en stang der går ud af motoren og der trykker på en metaldims der sider på en aksel og derefter på den stang der sider fast på den dims der opner for at der kan komme luft og besin ind i cylennern og en der gør så at den luft og besin der er brugt kan komme ud ??? for dem har for bindse ind i motoren
rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

hej. for femten år siden havde jeg en lille båd med en 5 hk. marstal med næsten samme problemerr.
når motoren var kørt rigtig varm trak den dårligt og stoppede jeg den kunne jeg ikke starte før efter en hav til en hel time.
jeg rensede karburatoren, tilførsler,justerede på althvad der kunne justeres , sleb ventiler, ny toppakning ,ville vide hvilket moment den skulle spændes , ringede til marstal der sagde , du tager en stor svensknøgle og trækker godt til .
jeg fik løst mit problem ved at montere noget isolerings fiber mellem karburator og blok.
jeg ved desvære ikke hvad det var for noget da jeg fik det fra mit daværende arbejde.
jeg fandt aldrig ud af hvorfor det hjalp men de næste to sæsonner kørte den som en drøm.
hilsen Knud
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis