Marstal bådmotor Type FS1. Effekt problem

Godaften 29.10.11
Skal høre om nogen brugere af en Marstal FS1 bådmotor  har oplevet tilsvarende det jeg her beskriver.

Jeg har effekt problem - motoren trækker ikke det den skal. ( 5 HK)
Når jeg giver gas forsigtigt og lader omdrejningerne stige ganske langsomt, kan jeg få den op på fuld omdrejning.
Men hvis jeg giver hurtig gas tager den omdrejninger i en kort tid for så langsom at tabe omdrejninger indtil den "dør".
Sejler jeg med båden, og giver den gas, når den skal yde noget, trækker den med kortvarig for så at tabe omdrejninger.

Tændinge er justeret til 60 mm før top. Platiner 0,4 mm
Benzin tilførslen - filtre, rør 8mm er renset også filtret i Solex karburatoren type 26N
Tændrøret er OK- nyt. Gab 0,6 mm
Er der nogen der kender dysse typerne i karburatoren?
Er der nogen der kender svømmerhøjden i karburatoren?
Ventilerne er også justeret ind 0.25 ud 0,30 mm

Men den vil bare ikke køre som den burde
Ser frem til gode råd?
MVH
FSJ.
Godaften 29.10.11 Skal høre om nogen brugere af en... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af freddy skov-jensen på 29 jan 2012 22:28
29.01.12
T
Adskille karburqtoren - det er vist gjort de første 25 gange , hvor alt er kontrolleret og målt igenne efter Marstals anvisning 

Det lyder jo stadig som for meget luft og for lidt benzin.. 

Jeg har oplevet at 2 dysser var byttet om i en karburator... De var ens at se på og forskellen på hullet i dyssen så lille at det ikke kunne ses med det blotte øje.

Det gav lidt for meget benzin i tomgang, men det hørte man ikke når den stod i tomgang... Når den så fik gas skete det samme som på din.

Hvis nu dysserne er byttet rundt første gang den blev adskilt, og ed efterfølgende 24 gange er sat som da den blev skilt?? efter anden gang.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Dato.17.09.12
NU SKAL I HØRE!
Sommeren er ved at være ove,r og det vil også sige, at min båd snart igen skal på land efter at have sejlet perfekt de sidste 3 måneder.Som jeg tidligere har skrevet her på tråden, havde jeg mange problemer med Marstal FS1 motoren. Den skød ud gennem indsugningen og mistede effekt, når den blev belastet.
Efter mange undersøgelser og forsøg samt samtaler med Marstal ( må sige det var til meget lidt hjælp, de var kun interesseret, at jeg tog motoren ud og sendte den ned til dem - ja selvfølgelig, det var forretning for dem). Jeg foretog udtallige tjek og udmålinger af karburator, ventil indstillinger, taktkæde og tænding tidspunkt. Laaaannngt om længe fandt jeg problemet.
Det vist sig, at være en fejl ved kondensatoren i tændingsanlægget - som ind imellem ikke fungerede, som den skulle - især når den blev varm.

Så tak til alle jer, der den gang gav gode råd og tips. Nu ved I det og der er vist ikke noget jeg ikke ved om en Marstal FS1 i dag, så sig til, hvis I behøver hjælp. Stædigheden sejrede.
Med venlig hilsen
FSJ

Hej alle
Et ældre indlæg, men vil blot fortælle vi har oprettet en Facebook gruppe der udelukkende beskæftiger sig med Marstal motorer. Tips og tricks. Køb og salg. Billeder og videoer. Nørder og amatører. Upload din manual og find en hvis du mangler. Hjælp os med at gøre gruppen interessant, spørg eller giv et svar til andre.
Gruppen er lavet for at samle den viden der er om disse gamle dansk producerede motorer.
Gruppen hedder "Marstal motorer"

Og vi fik så ikke, at vide hvor du købte kondensatoren og specifikationerne på den.  


holmeren

Hvad med hvis der ikke kommer nok luft til benzintanken så den har svært ved suge

det løste mit problem

Mh Tommy

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis