Marstal bådmotor Type FS1. Effekt problem

Godaften 29.10.11
Skal høre om nogen brugere af en Marstal FS1 bådmotor  har oplevet tilsvarende det jeg her beskriver.

Jeg har effekt problem - motoren trækker ikke det den skal. ( 5 HK)
Når jeg giver gas forsigtigt og lader omdrejningerne stige ganske langsomt, kan jeg få den op på fuld omdrejning.
Men hvis jeg giver hurtig gas tager den omdrejninger i en kort tid for så langsom at tabe omdrejninger indtil den "dør".
Sejler jeg med båden, og giver den gas, når den skal yde noget, trækker den med kortvarig for så at tabe omdrejninger.

Tændinge er justeret til 60 mm før top. Platiner 0,4 mm
Benzin tilførslen - filtre, rør 8mm er renset også filtret i Solex karburatoren type 26N
Tændrøret er OK- nyt. Gab 0,6 mm
Er der nogen der kender dysse typerne i karburatoren?
Er der nogen der kender svømmerhøjden i karburatoren?
Ventilerne er også justeret ind 0.25 ud 0,30 mm

Men den vil bare ikke køre som den burde
Ser frem til gode råd?
MVH
FSJ.
Godaften 29.10.11 Skal høre om nogen brugere af en... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror stadig på falsk luft..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Kære Freddy

Jeg er også den sædvanligvis glade bruger af en Marstal FS-1, 5 HK,  årgang 1976 med en smuk bronze Solex karburator - dejligt at se den nævnte manual, som vist kræver lidt arbejde at sætte sig ind i. Jeg har hovedstrålerør FS5 dyse 075 og indvendig dyse FS5-180.
 - bruger du benzinfilter og har renset karburatoren for nyligt?
Ellers kan det give problemer i søgang, hvis du ikke har en brændstofpumpe og et vandudskiller filter - køb bare den billigste brændstofpumpe hos f.eks. Mekonomen..

Venlig hilsen

Tommy
Hey

Du efterlyser en person som ved noget om type FS1, måske kan jeg hjælpe dig..
Jeg ejer også en type FS1 og har erhvervet mig en del erfaringer i tidens løb. Det symptom du beskriver, virker meget bekendt for mig, jeg havde noget lingnende det samme problem med min sidste år. Det under mig bare hvordan du har kunnet indstille ventilerne, for det kan mig bekendt ikke lade sig gøre på traditionel vis.. For at justere spillerum skal ventiler/topstykke afmonteres.


Kasper

Mvh. K.Davidsen

Til K. Davidsen.
Tak for din henvendelse.
Med hensyn til problemet med min Marstal FS1. måtte jeg desværre tage min båd op af vandet inden jeg fik mit motor problem løst.
Problemet er: Motoren starter fint og går fint i tomgang. Begynder jeg så at give den gas tager den i første omgang omdrejninger, men efter kort tid begynder den at tabe omdrejninger og går længere og længere ned i omdrejninger indtil den til sidst skyder ud af karburatoren og går i stå.
Starter jeg motoren op starter den som skrevet fint, giver jeg den gas går den op i omdrejninger, men hvis jeg så belaster den ved at indkoble skruen, taber den straks omdrejninger og går i stå.
Jeg er sikker på at:
der ikke er snavs i karburatoren!
svømmerventilen er helt ny (kosted 460 kr. )
brændstoftilførslen er OK
svømmerstanden er korrekt 18 mm målt fra kan svømmer hus ( er indo fra Marstal)
tændingen står korrekt - 60 mm før top målt på svinghjulet ( er info fra Marstal )
tændspolen er OK
platinerne er OK
ventilspilrummet er Ok ( korekt det kan ikke justeres, men tilpasses ved slibning af ventilen og ventil stammen)
knastkæden står korrekt

Jeg kan simpelhen ikke finde fejlen. Og det mest mystiske e,r at problemt opstod sidste år. Jeg har tidliger sejlet med båden / motoren i 4 år unden nogensinde at have haft dette problem.
Finn Lidegård fra Marstel som jeg har talt med flere gange, kan ikke hjælpe, sådan oplever jeg det i allefalde. Han er mest interesseret i at motoren sendes til ham. Men Men han er jo ikke til at betale - ja undskyld mig, men hans priser er virkelig peberet!

Hvad er din erfarin,g når du skriver at du har oplevet det samme problem?
Og ikke mindst hvad gjorde du for at få det løst? enter med stor interesse på dit svar.
Med venlig hilsen
FSJ






Når alt du nævner er i orden, kunne det tyde på en brændt ventil, eller defekt stempelring/stempel, eller en defekt toppakning.

Adskil motoren og efterse alle dele, og samel den igen med nye pakninger.

mvh jens

Annonce
Til Jens.
Dit forslag med adskillelse og nye pakninger er foretaget uden resultat.
Der er ikke brændt nogen ventil og heller ikke dårlige stempelringe el. stempel.
Kompressionen er 6 - 7 bar hvilket jeg merner er rimeligt.
Har tænkt på om det kan skylde en ventil som på en eller anden måde kunne "hænge", men så ville komressioen vel kke være som den er?
Det er og bliver en gåde, men åbenbart noget som andre også har oplevet - venter på en reaktion fra dem der skulle have været udsat for det samme.

MVH
FSJ
Hej igen FSJ

Historien omkring min FS1 er at jeg arvede jollen med ilæggende motor, så jeg kendte intet til motoren, kunne kun konstatere at den kunne starte. Så derfor gjorde jeg intet. Det første år jeg sejlede i den, gik aldeles godt lige indtil den blev varm.. Det huggede og hakkede og ville ikke tage gas, for til sidst at gå i stå. Dér kontrollerede jeg ventilspillerum, og den var lig 0mm. Den tabte simpelthen kompression når den blev varm, og når du måler kompression har det vel været ved kold motor?? Ventilerne bliver jo længere når de påvirkes af varme.. Derfor måtte jeg afmontere topstykke og ventiler, slibe af ventilstammen så der blev rigeligt med spillerum.. Hellere for meget end for lidt!

Kasper

Mvh. K.Davidsen

Du kan komme lidt motorolie ned oven på stemplet, hvis kompresitionen så stiger væsentlig, tyder det på slidte stempelringe.

Er den med magnettænding?
Det skulle efter sigende, kunne give problemer, hvis den er slidt. (det er ikke noget jeg har erfaringer med)

mvh jens

Tja, alt er jo vist prøvet. Kender ikke motortypen, men udtaler mig med min generelle erfaring. Som du beskriver det opstår problemet når motoren bliver varm, eller er det forkert forstået? Måske det ikke er muligt, men kan der være noget i udstødningen der kan blokere og skabe stort modtryk. Dette kunne også gælde luftfilter, hvis der er et sådan monteret.
Hvis du siger at kompritionen er på 6-7 er der ikke noget galt med stempelringe osv det er helt perfekt. Du siger at tændingstidspunktet er korrekt indstillet men er platin afstanden korrekt? det er jo nok en "slyng" tænding dvs at den ved mange/få omdrejninger selv justere tændingstidspunktet og derudover har du sikkert en arm til høj og lav tænding?. platin afstanden skal være 0.4 mm når armen (til høj og lav tænding) står i midt.

På f2 og efterfølgende motore er tændingstidspunktet 55mm før top????

Når det så er sagt så lyder det stadig mest som et karburator problem måske bare et indstillingsproblem.

Kan du evt. tage en video af din motor - problemet?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis