Hvordan får jeg trappen til ikke at revne når træet gir sig?

Hej,

Jeg skal bygge en lukket trappe lidt ala den her:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/post/aff/4

Den skal laves af limtræ i bøgetræ.ænge samme, så hele tr

Trinene og stødtrinene skal hænge sammen, så hele trappen sidder sammen som et stort stykke træ.

Spørgsmålet er, hvordan forhindrer jeg at træet revner/flækker når det står og arbejder frem og tilbage?

Trinene skal jo gøres fast til de underliggende vanger (som vi iøvrigt vil lave af MDF plade)

Håber nogen kender teknikken...?

Mvh Asger
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal jeg være helt ærlig så kan jeg ikke finde nogle billeder.

Nu har jeg aldrig selv gidet sætte mig ind i hvordan der tilføjes billeder til et indlæg, men det må være ret svært for det sker ofte at det mislykkes.

Måske var det en ide om ejerne fik bragt denne rimeligt primitive hjemmeside lidt up-to-date, gjort lidt brugervenlig kunne man sige.
Ja, men det er jo en helt traditionel indstemt trappe med stødtrin.

Der er ikke noget problem med træ der revner. (Hvis der er almindelig god snedkerkvalitet i træ.

Nu om dage laves der en not til stødtrinnet op i det overliggende trin og stødtrinnet skrues/limes fast til bagside trin.

Det dur overhoved ikke at bruge MDF-plade som vanger - medmindre de er meget tykke og køje. Derimod anvendes alm. snedkertræ i passende dimension. Bagvangen 32 mm, forvangen 38 eller 50 mm træ, (der høvles).

Du kan prøve at finde detaljer hos de fleste trappefabrikanter.

Det er næsten sikkert at en sådan trappetype vil knirke og knage.

Tak Hpox,

ja det er nok en god ide at få en tegning fra en fabrikant.

Du mener det er næsten sikkert den vil knirke og knage hvis vi bruger MDF? Tømreren der skal lave den havde tænkt på at sætte flere plader sammen. Men jeg må indrømme jeg kan ikke lige se fidusen lige i dette øjeblik.

Hvis andre har anvisninger til udførelsen må i gerne bidrage...

Mvh Asger
Næe, det er ikke MDF-en der får trappen til at knirke.

Men MDF har langt mindre styrke end en planke.

Knirkeriet har mest med indstemningen at gøre.
Annonce
er du sikker på at tømreren ikke blot vil lime nogle tynde mdf plader på siderne af den reglar der skal bruges som vange? Det er ikke helt unormalt at denne metode bruges for at undgå knastgennemslag.

Du skal huske at lamellime dine vanger og trin så de ikke slår sig
Hej boso

Ja det er jeg sikker på... De ville bruge MDF som vanger. Men jeg tror det kom sig at der skal være skab under trappen, så MDFen kunne bruges samtidig som væg.

Hvordan lamellimer man?

Mvh Asger
Limtræ hedder det.

Men det fjerner jo i nogen grad karakteren af træ at opskære planker i stave og efterfølgende sammenlime dem.
tjaa det fjerner måske lidt karakter men tilføjer en anden - og så sikre man sig imod at træet slår sig. Så det kan da kun anbefales i min verden.
Men som jeg skriver i mit første indlæg er det jo netop limtræ vi skal bruge til både til trin og grund.

Så er det fordi i har overset det, eller er det teknikken til at lime trin og grund sammen i snakker om?
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også