Hvordan får jeg trappen til ikke at revne når træet gir sig?

Hej,

Jeg skal bygge en lukket trappe lidt ala den her:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/post/aff/4

Den skal laves af limtræ i bøgetræ.ænge samme, så hele tr

Trinene og stødtrinene skal hænge sammen, så hele trappen sidder sammen som et stort stykke træ.

Spørgsmålet er, hvordan forhindrer jeg at træet revner/flækker når det står og arbejder frem og tilbage?

Trinene skal jo gøres fast til de underliggende vanger (som vi iøvrigt vil lave af MDF plade)

Håber nogen kender teknikken...?

Mvh Asger
Hej, Jeg skal bygge en lukket trappe lidt ala den... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lime trin og grund sammen? ...er det ikke to sider af samme sag - eller husker jeg forkert? hvis din tømrer gør som han har lært får du ikke problemer med at dit træ revner. den kommer sikkert til at knirke lidt med tiden - det gør mange trapper med stødtrin, men det er vel en del af charmen.

det er ikke besværligt at lamellime træ. Slet ikke. Man skal bare have noget udstyr til at spænde skidtet sammen med og så ellers vende træet rigtigt
...hånden på hjertet - er det en tømrer du har på opgaven?

for hvis det er tilfældet ville jeg overveje at finde en der rent faktisk ved hvad han laver. Hvis han er i tvivl om hvorledes han skærer tømmer op, afretter, høvler og limer så tvivler jeg meget på han ved hvordan man måler en trappe, snører den op og laver et stykke håndværk han vil være bekendt. Gør dig selv en tjeneste og vælg en der er vant til at lave trapper.
Det er min far, og han har været tømrer i mange år, men han har aldrig lavet en lukket trappe. Stødtrinene skal gå indad, det fik jeg vist ikke nævnt, men det gør det ekstra tricky.

Vi køber trinene færdige.

Og jeg faldt over en sådan trappe tilfældigt i weekenden. Der var stødtrinnet fræset med en runding i toppen, og den samme runding var lavet på undersiden af trinnet. Bunden af stødtrinnet var skåret i smig, og trinnet havde et indhak der passede hertil.

Dvs. at trin og stødtrin sad sammen uden at være limet/skruet sammen. Trinene var sat fast individuelt til vangen.
hm okay! det med at fræse stødtrin med en runding i top og smig i bund forekommer temmelig voldsomt når det hele kan løses ved at fræse en notgang i vanger og trin og derved stadig undgå lim eller anden form for befæstigelse. Men hvis i absolut skal bruge længst mulig tid på opgaven er det da en mulig løsning ;-)

Når din far har fundet det tømmer han vil bruge til f.eks. vanger så skærer han det op i striber på tjaaa hvad ved jeg 60-70 mm, afretter og høvler dem så de er rette. Tager en malerrulle og smører på siderne af træet. Vender stykkerne skiftevis så man vel nærmest kan sige at først smil, så sur, smil, sur osv....det sikre at træet ikke slår sig....håber den forklaring giver mening for jeg forstår den dårligt nok når jeg læser den selv 'gggg'. Så skal det hele en tur i limpressen og stå lidt tid inden det er klar til at blive tykkelseshøvlet og klar til at blive videre forarbejdet

Sørg nu for kun at bruge kernetræ - det andet er for blødt - i hvertfald til trin. At lave vangerne i mdf er forhåbentlig blevet droppet :-)
Annonce
At samle trappen uden brug af lim sikrer osse at den knager og knirker til evig tid. :o)
@ boso
det var så også præcis det samme min far sagde da jeg fremlagde ham den samme ide.

Mht. vangerne, tjaaa. Nu har min far ikke længere værksted, så han har ikke mulighed for at stå og lave f.eks. vanger på maskine. Så vi må nok finde på noget andet, medmindre vi køber dem færdige, og så går det hen og blir for dyrt.

Men kunne man ikke bruge 3 reglar man limer og skruer sammen? Jeg spørg bare. I den ene side skal den bare støtte af på vægge.

@ hpox
Mener du dermed at vi skal - som boso også siger - så vidt muligt lave trappen af limtræ, eller snakker du om samlingen mellem trin og stødtrin.

Mvh Asger
Det har ikke noget med limtræ at gøre.

Men trappens konstruktion.

Alle de "løse samlinger" vil med sikkerhed knirke.

Prøv at finde nogle trapper af tilsvarende type og test dem.

Vil man have en knirkefri trappe så skal den bære opsadlet - helst på 1 eller 2 stålvanger.
Det var da ikke nogen dårlig ide at lave en stålvange. Det kan min svigerfar sikkert lave. Og så kan den anden side sidde fast mod væggen med en separat klods mod hvert trin og stødtrin.
Sikkert!

Tror du bør surfe lidt rundt på de forskellige trappeudbyderes hjemmesider og lære lidt om trapper. :o)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også