plader til vægge i værksted? osb-spån-gips-kryds???


Jeg skal til at isolere lofter og vægge i værkstedet, og skal have nogen plader på bagefter.. det skal naturligvis helst gøres billigt, så jeg har tænkt på at sætte krydsfiner op henne ved arbejdsbordet, hvor der gerne skal kunne skrues en masse ting op..
men de andre vægge og lofter er jeg blevet lidt i tvivl om.. havde egentligt tænkt mig at bruge 15mm OSB plader, men spån eller gips ville jo være ret meget billigere.

hvad syntes i andre? der er ca. 40 m2 loft og måske en 25 m2 vægge der skal beklædes.. bygningen bliver isoleret med 100mm uld men ingenting i beton gulvet, og den skal ikke varmes op..

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge fibergips til væggene, og hvis budgettet er til det, troldtex til loftet.

OSB fremstår ikke pæne, heller ikke efter maling.
Spånplade er det billigst og bedste - og nemt at male.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay osb er udelukkede nu, så hælder jeg nok mest til spån pga. prisen.. til de steder hvor det skal være skruefast er krydsfiner vel det billigste man lige kan finde på?
Ja, her er krydsfiner klart oplagt.

Jeg har beklædt min garage og værksted indvendigt med 15 mm osb-plader hentet i Tyskland. Jeg har også 100 mm isolering i væggene, men har kun varme på i værkstedet, når jeg skal bruge det. Pladerne er slebet på den ene side, så efter maling ser det rimelig godt ud. Pladerne har en håndterbar størrelse 169 x 69 (med fer og not) og det bedste til sidst, de kostede under 40 kr pr. m2.
De opsuger ikkek fugt. Det gjorde de spånplader der sad der i forvejen, så det er helt udelukket. OSB pladerne er også skruefaste og nemme at spartle ud igen hvis man har lavet skruehuller.
Jeg har trolltektloft i værkstedet, men ellers ikke loftbeklædning i garagen (har kun undersiden af osb-pladerne som har 2 lag tagpap oven på).

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det bliver selfølgelig noget møg hvis spånpladerne suger fugt til sig.. det problem ville der vel også være med gips?
OSB plader er ret dyre sammenlignet med de andre materialer, og jeg bor ikke i nærheden af tyskland..

Jeg har brugt tagkrydsfiner, til at beklæde mit skur indvendigt.
Som jeg lige husker, kostede de ikke det helt vilde ( købt i XL )

Jeg gav den hvidpikmentering, samt gulvlak, det ser rigtig fint ud. (købte billig Junkers hvidunder, og lak i DBA)

mvh jens


 

Men spånplader suger kun fugt til sig hvis der er noget fugt at suge af.

At påstå at spånplader suger fugt i modsætning til OSB plader er det rene vrøvl. Med mindre at pladerne opmagisineres i en svimmingpol optager og afgiver de fugt på samme måde som alt træ. Dog har særligt spånplader tilbøjelighed til at udvide sig mere end de trækker sig sammen igen.

Til gengæld er spånplader relativt luftfyldte, hvilket betyder at de ikke udvider sig mere end 1 mm pr. 1000 mm. Derfor er det osse kravet till afstande til vægge mv. ved montage af spånpladegulve og vægge.

Men det er korrekt at gipsplader udvider sig endnu mindre. Til gengæld kan de næsten ikke optage fugt uden at miste faconen. Det er derfor man kan bøje en gipsplade blot ved at bande den, bøje og fastholde den i facon indtyil den tørrer.
Nu fik jeg lige læst lidt op på fibergips, og det lyder skam rigtig smart.. dog er de noget dyrere end spånpladerne, ville de være bedre i et ikke opvarmet rum? Hvor der nok vil findes fugt, selvom jeg har tænkt mig at lave en del ventilation for at undgå rust på værktøj og bilen...
Jeg beklædte i sin tid mit værksted indvendigt med noget der ligne 15 mm spånplade, hvilket jeg i dag ikke er meget lykkelig ved, idet de ikke er særlig skruefaste, når man vil hænge noget nogenlunde tungt op på dem, især ikke, hvis ophængene jævnligt påvirkes. F.eks. rykkes rørbærerne til min trykluftinstallation med tiden løse osv.
Jeg ville i dag helt sikkert vælge x-finer i blot 15 mm.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også