Strøm

På min båd, er der en masterswitch hvor man vælger 1, 2 eller both. Det refererer naturligvis til batteri 1,2 eller begge.

Det der undrer mig er, at uanset hvilken mulighed jeg vælger, så stjæler starteren så meget strøm, at GPS og andet slukker mens motoren starter.

Jeg troede, at batteri 1, som er startbatteriet, blev brugt til motorstart, hver gang, og at jeg skulle vælge hvilket batteri der bruges forbrugsstrøm fra.

Er det jeg oplever normalt, eller kan det tænkes, at der er noget der er forbundet forkert?

Hilsen Jørgen
  
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har vist misforstået systemet. Vi siger båden er en forbruger. Du kan så vælge om du vil tilslutte batteri 1 eller 2 eller begge.
Normalt begge når motoren kører, så lades begge op. Ved længere stop evt havnebesøg, kobles 1 ud, og 2 ind du kan så bruge løs af strøm, uden at tappe batteri 1. Der skal skiftes om på 1 når du skal starte og over på begge , når du sejler igen. Et bøvlet system, som kræver meget huskning. Derfor bruges andre metoder i dag. De kan bruges sammen med skifteren, som så bare skal stå på 1 hele tiden.
Det er ret alm. at starteren tar næsten al strøm, når der startes, ligesom  på din bil hvor lyset forsvinder mens starteren kører.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs, 

Jeg har pulslader og batteriseparator således at startbatteri bliver opladt før forbrugsbatteri, og generatoren oplader via samme system.

Min undren opstår, fordi GPS og autopilot, som er tilsluttet forbrugsbatteri, kobles ud, uanset hvor batterivælger stå, når motoren startes.

Tror du ikke at batterierne er koblet forkert til batterivælgerkontakten (et langt ord)?

Det er jo ikke lige til at sige, det lyder forkert. På min båd er de også sammen med andre på forbrugsbat. Det er fordi de skal virke for sejl også. Jeg har taget min batterivælger væk. Kunne ikke se nytten af den. Jeg har så en lille ledning at montere hvis startbatteri kollapser. der udover en enkelt afbryder på startbat. og forbrugsbat. når båden ikke er i brug .

Måske skulle du lige tjekke hvorledes den omskifter er forbundet.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg tror jeg følger trop, og demonterer batterivælgeren, og så sørger for, at der er muligt at tilslutte forbrugs batteriet i tilfælde af at der er problemer med startbatteriet.

Tak for kommentarerne, 

Hilsen Jørgen
For at være sikker på at kunne starte altid, bør du ha' alt andet en det, som er nødv. for motorstart, ovre på forbrugsbatteriet.
Hvilken båd har du ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Hej Lynæs, 

Jeg har en Nauticat 33 fra 78.

Hvilke ting tænker du på, der skal med på startbatteriet ?

Hilsen Jørgen

Dejlig båd.
Startbatteri bruges kun til motor og instrumenter samt et par orienteringslamper. Husker ikke lige hvad bovpropellen sidder på, men nok ikke på startbat.
Men ellers er resten på 2 forbrugsbatterier.
Du bruger vel sejl alene ind imellem ( jeg sejler helst for sejl, men min båd er mere til det, end din ) og så skal du jo kunne bruge alt navigationsudstyr, lanterner, VHF, lys, selvstyrer, køleskab mm. alligevel.
Husk at dele dit lys på mindst 2 sikringer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg tror at jeg vil tilslutte starter og kun starter til startbatteri, og når så motoren kører, skifte til forbrugsbatteri.

Med laderelæ mellem batterier bør det være en god løsning, - tror jeg, ellers vil jeg komme tilbage til foråret med en rapport.

Hilsen og tak, Jørgen
Du skal ikke lave noget med omskifter, så er der en mulighed for at glemme. Dit skillerelæ vil af sig selv regulere hvad der skal lades, først start, så det altid er ok, derefter forbrug.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej

Jeg gentager lige min gamle påstand.

Det   nemmeste  -  smarteste  -  billigste  -  er at have 3 hovedafbrydere hvoraf den ene er monteret mellem plusserne på forbrugs batteri og start batteri - denne nøgle fjernes (smides væk) og man har derefter 2 nøgler  - en til start batt  og en til forbrug batt -
 
hvis start batt. kører tørt flyttes nøglen fra start batt. afbr. til kontakten uden nøgle - så vil begge batt. sæt være forbundet og motor kan startes.

H U S K   at sætte nøglen tilbage efter motoren er startet.

Nemt  - enkelt  -  billigt  og effektivt!!!!

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis