Strøm

På min båd, er der en masterswitch hvor man vælger 1, 2 eller both. Det refererer naturligvis til batteri 1,2 eller begge.

Det der undrer mig er, at uanset hvilken mulighed jeg vælger, så stjæler starteren så meget strøm, at GPS og andet slukker mens motoren starter.

Jeg troede, at batteri 1, som er startbatteriet, blev brugt til motorstart, hver gang, og at jeg skulle vælge hvilket batteri der bruges forbrugsstrøm fra.

Er det jeg oplever normalt, eller kan det tænkes, at der er noget der er forbundet forkert?

Hilsen Jørgen
  
På min båd, er der en masterswitch hvor man vælger... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det indebærer også, at du kobler et fladt startbat. sammen med det opladede forbrugsbat. Det ville ikke være en løsning, jeg ville vælge. Men man kunne sætte den afbryder Jørgen har så startstrøm kan hentes fra batteri 1 eller 2 , eller måske begge ved lidt startproblemer

Man skal dog sikre sig at der altid er forbindelse til eet batteri ellers brænder generatoren af når motoren køre..


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det lyder som om jeg er heldig, idet jeg har et ekstra batteri til bovpropellen, som er sidste led i laderækken. Det er altid på generatoren, så der er load også selvom der ikke er et start- eller forbrugsbatteri forbundet.

Det lyder som om det vil være nogenlunde risikofrit at sætte to hoved afbrydere på og så have et jumper kabel med, til at forbinde plus på startbatteri og forbrugsbatteri, i det tilfælde, at startbatteriet går tør for strøm.

Hilsen Jørgen
Hej
@Lynæs  -  jeg har nok ikke udtrygt mig klart nok den 3. hovedafbryder ligger mellem plusserne men efter hovedafbryderen væk fra batterierne  - når du så gør som beskrevet, så afbryder du jo netop det batteri som er fladt, og lægger forbindelsen over til starteren fra det batteri som ikke er afbrudt, derfor kun de 2 afbryder nøgler - men i øvrigt ville der jo kun ske det samme som når du bruger startkabler på biler ikke ??
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
ja den er god nok, sorry. Men jeg vil stadig ha' mit kabel liggende. Der kan dog være et problem med systemet, hvis man har et skille relæ, som altid ta'r startbatt. først, og det batt så er defekt og ikke kan nå de volt, der skal til for at skifte til forbrugsbatt. ja så kan man risikere at stå uden strøm. Her har jeg haft overvejelser om i stedet at bruge et relæ, trukket af olietrykskontakt, og så lade batteri 2 gennem det. Men det valgte jeg så ikke.
Skillerelæ fås så også af typen, der aut. lader det batt. , som har mindst power. men så er man jo lige vidt, hvis startbatt. er fladt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
emne: strøm. Vi er jo nok her på LDS fordi vi mener at "vores" måde er den rigtige, men måske ikke den eneste. Jeg mener ang. opladning af bådens batterier en det smarteste at have 2 generatorer og 2 total selvstændige batterisystemer. Den ekstra generator behøver ikke koste ret meget mere end et skillerelæ. Det giver dobbelt lade kapasitet og ekstra sikkerhed. Jeg har selv praktiseret det i 12 år uden problemer. Det kan måske være problomatisk ved motorer omk. de 15-20 hk. På land om 10 dage - det var den sommer. anvi
Hi her på LDS,

Jeg har en generator på motoren som oplader start-batteri. Herudover har jeg monteret en generator på skrue-akslen (Har fast skrueaksel) som oplader forbrugsbatteri. Jeg har lavet en udveksling på skrue-akslen således at den giver omkring 2500 omd/min ved 5 knob. Har monteret en 120A generator som allerede når sin max kapacitet ved omkring 2000 omd/min. (der er meget stor forskel på ladekaraktiestik ved generatorer).
Dette har den fordel at den også oplader under sejlads for sejl. Kan godt leve med den lille fart jeg mister ved dette koncept, da jeg kun sejler for hyggens skyld. Hvis det skulle ske at jeg mister alt strøm kan jeg oplade alle batterier under sejllads. Har de nødvendige (start)kabler i de rette længder til at tabe strøm fra den ene gruppe til den anden (har 3 batteri-grupper. Start + anker og forbrug, Start er 100% adskilt fra forbrug)

For at komme tilbage til tråden, så tror jeg at der er en forkert forbindelse.
Enten så er strømmen til GPS'en og andet elektrisk udstyr tabet fra den forkerte batteri gruppe (startbatteri) det er derfor strømmen forsvinder. Mange GPS'er er lavet sådan at hvis strømmen falder under 10v så slukker disse (sådan virker det på min Raymarine). En meget sandsynlig scenario under start. Derfor er du nødt til at gennemgå din lednings forbindelser. Og se hvilken forbruggere der er på startbatteri (det burde kun være starteren og de obligatoriske forbruggere). Alt andet skal komme fra forbrugsbatteri.
Men som jeg læser har du mulighed selv at vælge hvilken batteri-gruppe du bruger som startbatteri, her mener jeg du bliver nødt til at vælge hvad du bruger som start/forbrug.

En anden mulighed er at montere en mindre back-up-batteri til din elektroniske udstyr med en diodebro. Så undgår du at i startøjeblikket alt strøm bliver taget til starteren. Det skåner dit elektroniske udstyr, da jeg ikke tror på at de har godt af at blive slukket på den måde det sker under start på nuværende tidspunkt.

Til sidst kunne det være en idee lige at checke din kapacitet på start/forbrug i forholdt til hvilken kapacitet du rent faktisk har ombord...da der oftest er en stor forskel i hvad du havde ombord (af forbruggere) da du købte båden. I forholdt til hvad du har ombord i dag. GPS, Radar, autopilot, køleskab,fjernsyn...... allesammen forbruggere som tager en del strøm, hvorefter man også skal opdatere sin kapacitet.
Dette kan løses ved at have en lille regnark som viser forbruggere og hvordan de er forbundet og deres forbrug. Så har du overblik over hvorledes dit system fungerer men også hvornår den trænger til en update. Men vigtigere at man har overblik over hvor langt tid du har tilbage inden systemet er tømt, når du nu ligger for anker (nogle gange i flere dage).
Det er ikke altid lige nemt at sejle i havn for sejl.......for dem som har sejl.....

Mvh, Hugo




Hej Hugo, 

Du nævner et back-up batteri med en diodebro...... Det lyder som en god ide, men det er desværre sort tale for mig, er det "et sæt" der kan købes færdigt, hvis man kender specifikationerne ?  -Og hvad er disse ?

Hilsen Jørgen

Diodebro er YT fordi de umuliggør en korrekt opladning af batterierne, da de yder en modstand så men ikke kommer op på de ca 14V og det går ud over levetiden på samme batterier. de er fra dengang man mente 12v var 12v.

Jeg sidder og kommer i tanker om. muligvis at ha' hørt at man havde fundet en metode at undgå det strømtab på.

 


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hi Jørgen,

Ved ikke om dette kan købes færdig, jeg lavede min selv. Men det drejer sig bare om at holde strøm i startøjeblikket.

Hi Lynæs,

Hvad jeg mente var en diodebro til det elektroniske udstyr, og en lille 12v batteri (den samme men bruger til alarmanlæg). Diodebro sorger for at strømmen kun løber den ene vej. Man kan få diodebroer med en minimal spændingstab som ingen indflydelse har på opladningen (medmindre man køber de billige østfra). Batteriet er at holde strømmen lige i startøjeblikket.....derfor behøver det ikke at være en meget stort batteri (men dette afhænger hvilken kapacitet men bruger).

Jeg har brugt dette system på en tidligere båd jeg havde, og ved at den stadigvæk virker uden problemer.

Mvh, Hugo
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis