Strøm

På min båd, er der en masterswitch hvor man vælger 1, 2 eller both. Det refererer naturligvis til batteri 1,2 eller begge.

Det der undrer mig er, at uanset hvilken mulighed jeg vælger, så stjæler starteren så meget strøm, at GPS og andet slukker mens motoren starter.

Jeg troede, at batteri 1, som er startbatteriet, blev brugt til motorstart, hver gang, og at jeg skulle vælge hvilket batteri der bruges forbrugsstrøm fra.

Er det jeg oplever normalt, eller kan det tænkes, at der er noget der er forbundet forkert?

Hilsen Jørgen
  
På min båd, er der en masterswitch hvor man vælger... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er en diodebro, vist noget der bruges til at ensrette vekselstrøm, en simpel diode gør det du siger, lader kun strømmen løbe en vej. desværre var det ikke kun de billige, som gav strømtab, og du finder dem heller ikke i nyere bådudstyrskataloger, selv om det måtte synes at være en logisk løsning. Har da også selv haft det, indtil jeg blev belært om det uheldige minus ved det, nemlig en sulfatering af batterierne, hvilket de senere opfundne ladere skulle kunne rette op på. Det er imidlertid ikke alle, som har brug for udefra kommende ladning, så her nedbrydes sulfateringen ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej Lynæs

Ja det er lige sådan, men husk at der kun må være to nøgler - ellers forsvinder hele fidusen og de to nøgler skal selvfølgelig sidde i  x1 & x2 normalt og kun flyttes til x3 mens man starter hvis man er kørt tør for strøm - skal derefter tilbage hvor den kom fra. 

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
der er så bare lige det, ved det, at har du smidt den 3. nøgle væk kan du ikke lade det tomme op uden at afbryde ladekredsen og derved brænde generatoren af. så vidt jeg kan se.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej

Generatoren bør "principielt" altid være tilsluttet direkte til det batteri som forsyner motorens kontroller med strøm, naturligvis over en passende sikring, men det er en sag som diskuteres meget nogle vil have alting afbrudt - man kan jo også lade nøglen sidde i x3 og lade på begge batterier et stykke tid og derefter stoppe motoren og flytte nøglen tilbage til x2
Hilsen Polobjørn


 

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Det er nok det jeg ikke forstår, a=startbatt. , det kobles ud for at b kan levere startstrømmen, hvordan kan man så lade på det ?
stadig ud fra den ide om at smide den 3. nøgle væk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej

Lynæs mit svar gælder kun den del med at kunne starte altid - de både hvor jeg har set det har haft enten en speciel SEV generator med to batteri tilslutninger så der lades på begge batt, eller et "skillerelæ" som f.eks var styret af ladelampen, men det bruges ikke i dag fordi de microprocessor styrede relæ er 10 gange bedre !
Hilsner Polobjørn


 



 



 

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis