Foreslag til metaltag....

Med fare for at trætte de gode brugerer af LDS.dk, tillader jeg mig, i min efterhånden lange søgen efter den optimale regnskærm til mit nye hus, at starte endnu en tråd...

- Men først lige et billede for at klargøre hvad mit "mål" er:

Facadehøjde: 3,85m, Længde: 18 og 16 meter, Kip: 7,3m, taghældning 40 grader. Rygning og indækning af bygnings-ender laves i zink.

Som det fremgår af billedet ønsker jeg at tag- og facade-beklædningen er ens, eller i hvert fald tilnærmelsesvis ens. Jeg har tænkt på:

1. Tagpap (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/159214) - foreløbig den af de undersøgte løsninger som jeg hælder mest til. 

2. Eternit (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/166562) - Droppet pga. at tagetløsningen bliver for bøvlet.

3. Pudsede facader (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/165734) - indtil videre droppet, da taget ikke også kan laves pudset.

4. Metal plader (denne tråd) 

- det skal ikke være sinus eller trapez-plader, men overvejende flade plader (spor som styrker pladen er ok) Stående fals er også fint, men altså brede spor enten oppe eller nede i profilen. Skjult fastgørelse ville være fint. Mørk farve til tag+facade, lys farve til gavle.

Så nu til spørgsmålet: 
Jeg har googlet en masse leverandører af sådanne stålplader i både ud- og ind-land, som nogenlunde overholder ovenstående krav, men når jeg ringer til dem er de ikke til at vride en pris ud af, det skal igennem tømmerhandlen. Fair nok, men måske er der nogen herinde som rent faktisk her erfaringer med nogle af disse producenter/produkter så jeg kan indsnævre mulighederne lidt.

Er der nogen som tør komme med et bud på om sådanne stålplader matcher eksempelvis tagpap i materialepris ?

Alle indspark er yderst velkomne.



 Henning, Lolland

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, jeg har overvejet det, men jeg er ret sikker på at det med henved 900m2 overflade bliver for forvirrende for øjet... Der bliver mange linjer/detaljer hvis regnskærmen laves af små felter....  

- Det er i forvejen (pga. dimensionerne) et meget voldsomt byggeri, så jeg har brug for at "dæmpe" det visuelle udtrykket ellers ender jeg med en "kontorbygning", en "erhvervsejendom" eller en "skole"..... Huset må godt være større indeni end det "virker" udefra...

 Henning, Lolland

Ser godt ud! Kan godt lide det er anderledes...

Det blir da kæmpe! Snakker vi 400+m2...?? Skal det udelukkende fungere som beboelse??

Go' fornøjelse!

Skal du bygge selv??

 SELVBYGGER!!!

Okay, ja med så stor flade, ville det sikkert også ruinere dig...
Nja... Det er 250m2 i grundplan men der er ikke 1. sal i det hele (Stuen går til kip) - tror der er 360 etagemeter i alt. Ja, det er beboelse, men det matcher meget godt dit projekt. Du er alene, vi er 2 voksne + 2 børn... Så du får flere m2 pr. individ :-)

Ja, jeg bygger selv i øjeblikket - har dog kraftigt misbrugt at min far netop er gået på pension, han har mere at se til nu, end da han var på arbejdsmarkedet... (men tror han trives med projektet) - jeg har dog afsat løn til en arbejdsmand som kommer og hjælper de næste 6 måneder, fuld tid.

Vi har fået rejst alle limtræsrammer, sat alle åse og har sat ca. 40% spær. Mit håb er at vi har sat huntonitten i næste uge. - Mangler dog stadig mellem-bygningen, den der forbinder de 2 huse. Smeden jobber på de stålspær som skal bruges til det.....



 Henning, Lolland

Annonce
Jeg kender heller ikke priserne på f.eks. zinkplader. Men firmaer metalfacadebranchen har vel nogle priser.

Der er næppe tvivl om at overfladebehandlede stålplader er en relativt billigere end zink.

Hos BilligVVS koster 250 kg/ 50m2 0,65 mm zinkplade ca. 15.000 kr incl moms. svarende til 300 kr/m2. Jeg aner ikke om det er dyrt eller billigt. Men et eksempel.

Hvis det gælder zink kan det osse fås fuldstændig sort. Så vidt jeg husker. Men der er jo andre materialer som tombak, kobber, Corten-stål, (Stål der ruster indtil det opnår en selvbeskyttebnde effekt - er det vist).
Disse materialer er homogene og temmelig dyre og anvendes mest til alt andet end private boliger.

Endeligt siger du: Huset må godt være større indeni end det "virker" udefra...
Jeg er ikke arkitekt eller designer.
Men dit design er nærmest modsat. Manglende udhæng, de kraftige fremspringende murvanger og tagudhæng i gavlene virker direkte modsat. Dit hus fremstår massivt, med mange lodrette linier i gavlene.
Hvis man vil gøre et hus visuelt lavt, tæt på jorden skal linierne vare vandrette, spinkle tynde konstruktioner, gennemsigtighed, gør det langt mere elegant.
Huse kan sammenlignes med biler. Enten et massint tungt hus som en Porche Cayenne eller et lavt elegant "sportshus". Som en italiensk sportsvogn. :o)
Endeligt siger du: Huset må godt være større indeni end det "virker" udefra...
... Men dit design er nærmest modsat. 
Huse kan sammenlignes med biler. Enten et massint tungt hus som en Porche Cayenne eller et lavt elegant "sportshus". Som en italiensk sportsvogn. :o)

Min kommentar var myntet på "overfladen" alene. Det jeg mener er, at husets form (som jeg er temmelig godt tilfreds med) alene bør definere bygningens "voldsomhed" - det bliver for meget hvis beklædningen også bidrager til at gøre det "tungere". Lidt lige som hvis man havde valgt at Cayennen skulle beklædes med nittede plader, så ville man ikke længere have en godt nok stor, men også harmonisk bil - man ville have et "monster".

 Henning, Lolland

Stort projekt! Smider du billeder op af projektet...??

 SELVBYGGER!!!

Ja, også var det måske oplagt at oprette en blog til jeres byggeri, her på LDS det er jo en funktion der er på forummet, men bliver ikke rigtigt brugt, ville være oplagt til jeres byggeprojekter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis