Kogeplade, men kun 12V batteri?

Hej lav-det-selv'ere

Som overskriften siger.. Jeg har et bil batteri, som jeg vil have en kogeplade tilsluttet (Har dog ikke en endnu) Men der hvor det går galt er at en kogeplade kræver 230V og ja, så mangler jeg jo 218V endnu ^^ Batteriet har 20 - 25 AMP og skal helst kunne holde i 5 - 8 timer af gangen.. er følgende muligt? Jeg ved man kan sætte en transformer til og ændre de 12V til 230V, men min viden på følgende område er meget lav så jeg ville spørge herinde om nogen på følgende område kan guide..

kogepladen skal helst kunne blive op til 30 - 50 grader...

Håber i kan hjælpe med råd følgende er et fritidsprojekt og derfor må det helst ikke koste for meget..
Hej lav-det-selv'ere Som overskriften siger..... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil tage en evighed.. der skal meget energi til at smelte 10 meter fortorv med bare 20 cm. sne.
Bare prøv at brug en proff tagpapbrænder og smelt noget sne.. og så forstil dig at den energi skal komme fra et 12 volt batteri.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af 34626 på 22 sep 2011 12:34

Generelt tænkte jeg man kunne gøre det i byer/på veje/fortove mm

Men hvis man får endnu glattere fortove osv ud af det tror jeg næppe jeg gør det.. Ender nok med og blive mere upopulær end Microsoft med Vista ^^
Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Men skulle du få nogen til at ville betale for den enorme energimængde, så giv lige et praj. Som grandoldman skriver, skal der bruges enorme mængder af energi. Du behøver heller ikke varme vandet/sneen op til 30° , 1° er rigelig. Den akkumulator, du nævner, kan ikke gøre det. Forøvrigt kan du lade kogepladen være forsynet direkte fra 12 volt.

fase
http://www.youtube.com/watch?v=sflL8VKKGcc
Bortset fra at en F 16 ikke har efterbrænder så kan den godt bruges til at smelte sne med.
René
Watt = Volt x Ampere

En rimelig kogeplade til kogning anvender vel omkring 2000 W som anført herover.
Deraf følger at 2000 W /12 V = 166 ampere.

Der er næppe mange batterier, der kan præstere det, og slet ikke i den tid, som en kogeplade kræver.

Hvis du anvender en omformer og ændrer 12 V til 220, så falder strømstyrker (ampere) med samme faktor jf. formlen øverst, og du er derfor ikke bedre stillet. Det vil sige at hvis du har et batteri med 12 V og 60 A kan du omforme til 220 V og 3 A. Hvis ikke det var sådan, havde man jo opfundet evighedsmaskinen.

Hvis du kun skal opnå 50 grader kan du sikkert klare dig med færre watt, men du skal bruge så mange batterier i parallelforbindelse, at det vil være billigere og mere sikkert at købe en lille generator.

Opdat: Jer ser nu Fabrin har beskrevet præcis det samme :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis