Skrevet af 34626 på 21 sep 2011 19:43
Hej lav-det-selv'ere 
Som overskriften siger.. Jeg har et bil batteri, som jeg vil have en kogeplade tilsluttet (Har dog ikke en endnu) Men der hvor det går galt er at en kogeplade kræver 230V og ja, så mangler jeg jo 218V endnu ^^ Batteriet har 20 - 25 AMP og skal helst kunne holde i 5 - 8 timer af gangen.. er følgende muligt? Jeg ved man kan sætte en transformer til og ændre de 12V til 230V, men min viden på følgende område er meget lav så jeg ville spørge herinde om nogen på følgende område kan guide..
kogepladen skal helst kunne blive op til 30 - 50 grader...
Håber i kan hjælpe med råd

følgende er et fritidsprojekt og derfor må det helst ikke koste for meget..
For at kunne tilslutte en kogeplade med en effekt på 2000W ved 230 volt, skal du have de 12 volt lavet om til 230 volt ~ . Hvis vi regner lidt overslag, kræver det en strøm på 12 volt siden på mindst 2000/12= 170 Ampere. Det vil sige, du skal bruge en del 12 volt batterier. Dertil kommer at du forventer en brugstid på 5 til 8 timer. Du skriver at kogepladen skal have en temperatur på 30-50°. Hvad skal du varme op? Måske er der andre løsninger.
Jeg ville nok prøve at finde en anden energikilde f. eks. en generator, hvis du ikke er i nærheden af en stikkontakt.