Kogeplade, men kun 12V batteri?

Hej lav-det-selv'ere

Som overskriften siger.. Jeg har et bil batteri, som jeg vil have en kogeplade tilsluttet (Har dog ikke en endnu) Men der hvor det går galt er at en kogeplade kræver 230V og ja, så mangler jeg jo 218V endnu ^^ Batteriet har 20 - 25 AMP og skal helst kunne holde i 5 - 8 timer af gangen.. er følgende muligt? Jeg ved man kan sætte en transformer til og ændre de 12V til 230V, men min viden på følgende område er meget lav så jeg ville spørge herinde om nogen på følgende område kan guide..

kogepladen skal helst kunne blive op til 30 - 50 grader...

Håber i kan hjælpe med råd følgende er et fritidsprojekt og derfor må det helst ikke koste for meget..
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil minde dig om jævnstrøm/vekslestrøm.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Som sagt har jeg ikke meget viden, googlede dog lige følgende og er endt med og må gætte på du mener Hz? Hvor vi vel er på 50 Hz.. (VIl jeg tro)

Men kan man omdanne 12V + 25 Amp (50 Hz) om til varme i mere end et par timer?
Sådan en kogeplade kræver vel 2000 watt 230 volt... og det koster en masse i batteri og transformer...

Læste lige i det nye Bådnyt om en ny omformer der kan lave 1500 watt 230 volt fra 12 volt..

Den koster kun 8995 kr.. og det er billigt i forhold til hvad sådan en dims plejer at koste..

Men der skal nok bruges batterier i samme prisklasse hvis du vil koge kartofler ...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af 34626 på 21 sep 2011 19:43
Hej lav-det-selv'ere

Som overskriften siger.. Jeg har et bil batteri, som jeg vil have en kogeplade tilsluttet (Har dog ikke en endnu) Men der hvor det går galt er at en kogeplade kræver 230V og ja, så mangler jeg jo 218V endnu ^^ Batteriet har 20 - 25 AMP og skal helst kunne holde i 5 - 8 timer af gangen.. er følgende muligt? Jeg ved man kan sætte en transformer til og ændre de 12V til 230V, men min viden på følgende område er meget lav så jeg ville spørge herinde om nogen på følgende område kan guide..

kogepladen skal helst kunne blive op til 30 - 50 grader...

Håber i kan hjælpe med råd følgende er et fritidsprojekt og derfor må det helst ikke koste for meget..
For at kunne tilslutte en kogeplade med en effekt på 2000W ved 230 volt, skal du have de 12 volt lavet om til 230 volt ~ . Hvis vi regner lidt overslag, kræver det en strøm på 12 volt siden på mindst 2000/12= 170 Ampere. Det vil sige, du skal bruge en del 12 volt batterier. Dertil kommer at du forventer en brugstid på 5 til 8 timer. Du skriver at kogepladen skal have en temperatur på 30-50°. Hvad skal du varme op? Måske er der andre løsninger.
Jeg ville nok prøve at finde en anden energikilde f. eks. en generator, hvis du ikke er i nærheden af en stikkontakt.

fase
Skrevet af 34626 på 21 sep 2011 20:11
Som sagt har jeg ikke meget viden, googlede dog lige følgende og er endt med og må gætte på du mener Hz? Hvor vi vel er på 50 Hz.. (VIl jeg tro)

Jeps. Batteriet lever jævn-strøm (ingen frekvens) og vi hiver vekselstrøm ud af stikkontakten til vores hverdags elapparater. Og det kan omdannes, men det koster nok, som Grandoldman og S.fabrin skriver.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 21 sep 2011 23:52
For at kunne tilslutte en kogeplade med en effekt på 2000W ved 230 volt, skal du have de 12 volt lavet om til 230 volt ~ . Hvis vi regner lidt overslag, kræver det en strøm på 12 volt siden på mindst 2000/12= 170 Ampere. Det vil sige, du skal bruge en del 12 volt batterier. Dertil kommer at du forventer en brugstid på 5 til 8 timer. Du skriver at kogepladen skal have en temperatur på 30-50°. Hvad skal du varme op? Måske er der andre løsninger.
Jeg ville nok prøve at finde en anden energikilde f. eks. en generator, hvis du ikke er i nærheden af en stikkontakt.
Det min plan går ud på er at kunne opvarme sne så det bliver til vand og derved kan fjernes meget nemmere, men det skal som skrevet være ved lav strøm forbrug hvilket jeg er begyndt og se måske er lidt meget umuligt "endnu" ...

jeg ved ikke hvor du vil fjerne sneen henne, man jeg har da set at man kan bruge en meget lille gasflamme holde et gammeldags toilet ude på trappeopgangen frostfrit.

Svendborg

Skrevet af grandoldman på 22 sep 2011 11:00
jeg ved ikke hvor du vil fjerne sneen henne, man jeg har da set at man kan bruge en meget lille gasflamme holde et gammeldags toilet ude på trappeopgangen frostfrit.

Sneen er heller ikke faldet endnu, men nogen gange kan man lige så godt være lidt forud, men eneste løsning som du os skriver som jeg kan komme på er gas.. men det kan jo os få lavet en del varme og derved smelte isen samt varme vandet så man blot kan læsse mere sne oven på og så tør det os op
hvis du på en havegang smelter sne skal der være så meget varme at fliserne bliver tørre.. ellers har du en skøjtebane når det hele fryser igen..

Men ja, hvor vil du have fjernet sne henne. Når engang det bliver vinter og snevejr.

Svendborg

Skrevet af grandoldman på 22 sep 2011 12:05
hvis du på en havegang smelter sne skal der være så meget varme at fliserne bliver tørre.. ellers har du en skøjtebane når det hele fryser igen..

Men ja, hvor vil du have fjernet sne henne. Når engang det bliver vinter og snevejr.

Generelt tænkte jeg man kunne gøre det i byer/på veje/fortove mm

Men hvis man får endnu glattere fortove osv ud af det tror jeg næppe jeg gør det.. Ender nok med og blive mere upopulær end Microsoft med Vista ^^
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis