Profilloft

Jeg skal til at lave nye lofter i hele hytten. Det drejer sig om 19x125 profillofter.
På nuværende tidspunkt sidder der 60x40 gipsplader fra 1972.

Jeg overvejer at lave det på 2 måder.

1: Forskalling direkte op under det gamle loft, med 60 cm afstand og så skyde loftet op heri. Der er masser at skrue i, da der er forskalling med 40 cm mellemrum og derimellem en "liste" på ca 5 cm, så der er pind for hver 20. cm.

2: Ryk det gamle gipsloft og dampspær ned, krydsforskalle med 40 cm mellem forskallingen og så nyt dampspær op. Grunden til de 40 cm istedet for 60, er noget med at der ikke må være mere end 25mm luft over loftet, pga brandregler (http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85 tabel 2). Og det får jeg jo med 2 lag forskalling.

Er der nogen af løsningerne der ikke duer?

Umiddelbart hælder jeg til at lave første løsning, da jeg sparer lidt forskalling, dampspær og arbejdet med at brække et helt loft ned og køre det væk.


 

Jeg skal til at lave nye lofter i hele hytten. Det... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi er godtnok ude i de finere detaljer her.
Men jeg mener helt bestemt ikke at de 9 mm gips IKKE kan være til ulempe. På nogen måde.

Altså:
Hvis den eksisterende forskalling er 25 mm, gipsen tæller ikke som hulrum og den nye forskalling er 14mm så er hulrummet kun 39mm. Og derved er en forskallingsafstand på 400 mm OK.

Og den løsning kan ikke engang Nautrup være imod. På nogen måde.

(Og nu for at forplumrer debatten fuldstændigt så fremgår det med stjerneklar tydelighed af samme skema at du må have op til 900 mm afstand mellem forskallingen, med bagved liggende hulrum på max. 25 mm.)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis