Profilloft

Jeg skal til at lave nye lofter i hele hytten. Det drejer sig om 19x125 profillofter.
På nuværende tidspunkt sidder der 60x40 gipsplader fra 1972.

Jeg overvejer at lave det på 2 måder.

1: Forskalling direkte op under det gamle loft, med 60 cm afstand og så skyde loftet op heri. Der er masser at skrue i, da der er forskalling med 40 cm mellemrum og derimellem en "liste" på ca 5 cm, så der er pind for hver 20. cm.

2: Ryk det gamle gipsloft og dampspær ned, krydsforskalle med 40 cm mellem forskallingen og så nyt dampspær op. Grunden til de 40 cm istedet for 60, er noget med at der ikke må være mere end 25mm luft over loftet, pga brandregler (http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85 tabel 2). Og det får jeg jo med 2 lag forskalling.

Er der nogen af løsningerne der ikke duer?

Umiddelbart hælder jeg til at lave første løsning, da jeg sparer lidt forskalling, dampspær og arbejdet med at brække et helt loft ned og køre det væk.


 

Jeg skal til at lave nye lofter i hele hytten. Det... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lovligt fusk! :o)

Jeg forstår det sådan at du vil sømme den nye forskalling op parralelt med spærene. Og fastgøre i eksisterende forskalling.
Og det er lovligt.

Og lidt fusk.
Men kun på den måde at du ikke kan etablerer en moderne og helt igennem tæt dampspærre.

Men det er jo osse blot et nyt loft det handler om. ;o)
Skrevet af hpox på 08 sep 2011 13:43
Lovligt fusk! :o)

Jeg forstår det sådan at du vil sømme den nye forskalling op parralelt med spærene. Og fastgøre i eksisterende forskalling.
Og det er lovligt.
Det er korrekt forstået :-)

Alternativt vil jeg tage gipsen ned, ny forskalling op på tværs af den gamle og så ny dampspær op og så det nye loft derunder. Jeg ved bare ikke om det er en bedre løsning

 

Du vrøvler løs hpox!!!

Hvis du går ind og undesøger på hvilke vilkår en 15/16 mm rustikbeklædning er godkendt som klasse 2 beklædning, vil du konstatere, at det kun er godkendt som sådan, hvis der er max 25 mm luft bag beklædningen, og afstanden mellem fastgørelserne er max 60cm.

Længere er den ikke!

Til Moose2k22:

Uanset hvilken afstand du har mellem forskallingen, må der ikke være mere end 25 mm hulrum bag 15 mm loftsbeklædning.

Hvorfor vil du ikke vende loftsbeklædningen på tværs af den eksisterende forskalling?

Kunne man egentligt ikke bare sætte profilloftet direkte op på gipsloftet med tilpas lange søm, der kan nå godt igennem gipsen og op i forskallingen gipsen er fastgjort på ?

Så er der jo også brandsikring i gipsen.

Kan så godt se at profilbrædderne vender " forkert " - men som Orla skriver : Hvad gør det ?

Mine vender nu også langs med huset.

Eller er det for fusket

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nå-nå Nautrup

Nu skruer vi nok bissen på. :o)

Hvornår har du sidst noteret den fejl i en tilstandsrapport? Og som K-hva'for'en?

Om kravet gælder i forb. med BR08 eller BR10 tager vi en anden gang.

Annonce
Til Orla Nautrup:
Jeg har en lang gang i huset, hvor jeg, hvis jeg lader loftet sidde på tværs af huset får længder på 1m i istedet for 4. Tror det kommer til at se dumt ud. Desuden har jeg allerede gammelt rustikloft i stuen, som vender i husets retning. De skal også skiftes, men jeg antager at de er sømmet op på spærene. Så vil de komme til at vende den modsatte vej af resten af huset.
Mener du ikke at det er lovligt at forskalle under det eksisterende gipsloft?

 

Kun hvis de eksisterende gipsplader er tynderer end 12 (el. 13mm) kan man muligvis påstå at hulrummet ovenover gipspladerne skal medregnes.

(Fordi reglen om max. 25 mm hulrum kun gælder for 16mm profilerede loftbrædder og ikke gipsplader).

Og i denne tråd referer vi kun til BR10. Som er gældende for arbejdet.
Det er egentlig sjovt at diskutere sådan et par millimeter frem og tilbage når man helt kvit og frit kan bygge et stråtækt hus i dag

Nogen gange føler man at det går lidt for meget op i hat og briller. Især i sådan et etplanshus med flugtveje i velsagtens alle rum.
Jahe - johv.

Men brand skal man nu have respekt for.
Pladerne er ca 9 mm tykke

Er jeg helt forkert på den, hvis jeg mener at der godt må være 40 mm luft bag loftet, hvis centerafstanden på forskallingen er max 40 cm. Også med 15 mm brædder. Jeg har taget et screendump af tabel 2 og markeret hvor jeg har aflæst det.


 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis