Sammenspartling af afskårne gipsplader

Jeg skal have spartlet nogle gips vægge inden der skal filt på og nogle af pladerne er afskårne og jeg har derfor ikke spartelkanten.
Skal jeg ligge fibernettet uden over og spartle det hele ud eller kan jeg lige slibe kanten 2mm skrå så jeg får plads til spartel og fibernettet? En fortalte mig nemlig jeg helst skal passe på ikke i slibe igennem pap´et da det er der meget af styrken ligger...

Mvh Kristian
Jeg skal have spartlet nogle gips vægge inden der... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-3-0.pdf

http://www.silvan.dk/templates/DT_GDSinfo_Narrow____30221.aspx

Papirstrimmel er det stærkeste, da den har styrkeste ved træk i alle retninger. Fiberstrimlen er kun stærk i længden og bredden.

Har ikke været ude for revnedannelser i enderne.... jeg skærer godt af, så det svarer til hele gipspladens tykkelse, som bliver fyldt med spartel.. Derefter filt og maling.

Har ikke prøvet, men vil tro det bliver sværere at slibe helt plant når papiret sidder over gipspladens niveau.... det vil blive synligt medmindre du fuldspartler pladen.
Hvad med og klippe en tynd strimmel og komme i de affasede kanter? Selvom det kun er 10 mm vil det så ikke være med til og give yderligere styrke?

Mvh Kristian
Okay hvordan kan det så være det ikke øger styrken?

Mvh Kristian
Armeringen skal jo klæbes via spartelmassen til gipspladerne, og derfor skal armeringen jo gå et stykke ud på pladerne.

Jeg undrer mig en del over, at det tilsyneladende er et problem at spartle, så ujævnhederne ved samlingerne udjævnes, når man nu alligevel skal over det 3 gange med en 35 cm bred spartel, og derfor i forvejen er tæt på en fuldspartling??

Læs forøvrigt pjecen "Hvor går grænsen" udgivet af gipspladeproducenterne, Danske malermestre og Dansk Byggeri.

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/maleranvisning_2009_web.pdf

Det er heller ikke et problem, jeg vil bare gerne gøre det så godt og rigtigt som muligt...

Mvh Kristian
Så skal du følge de retningslinjer, der er angivet i linket fra Orla Nautrup. Det er de officielle anvisninger.

Og hvis du har brug for yderligere uddybning, kan du læse de to links jeg har lagt ind længere oppe, som er mere udførlige.
Jeg har ikke anvendt papir nogle steder på de gipsarbejder jeg har foretaget. Jeg anvender dog altid 2 lag og filter efterfølgende.

I min garage/fyrrum opleves de største temperatur og fugtsvingninger, som er medvirkende til at der er flest forskydningskrafter i underlaget. Her har jeg ingen samlinger som er sprækkede efter 2 år.

Er jeg så bare en heldig mand :-) Eller er pjecens krav om papir i alle samlinger som at gå med livrem og seler?

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også