Sammenspartling af afskårne gipsplader

Jeg skal have spartlet nogle gips vægge inden der skal filt på og nogle af pladerne er afskårne og jeg har derfor ikke spartelkanten.
Skal jeg ligge fibernettet uden over og spartle det hele ud eller kan jeg lige slibe kanten 2mm skrå så jeg får plads til spartel og fibernettet? En fortalte mig nemlig jeg helst skal passe på ikke i slibe igennem pap´et da det er der meget af styrken ligger...

Mvh Kristian
Jeg skal have spartlet nogle gips vægge inden der... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man spartler altid med en min. 35 cm bred spartel, og så er der ikke langt til en fuldspartlig, så problemet løser sig selv.
Husk du skal armere med papirstrimmel i samlingen under alle omstændigheder.
Hvordan får man papirstrimlen ned i den affasede samling hvis den kun er 10 - 15 mm bred? .o)
hpox>> Der vil jeg give dig ret, det harmonerer ikke helt :-)
Jeg regner dog ikke med og ligge papir i, men glasfiber net i da dette skulle være noget stærkere...

Mvh Kristian
Kravet til armering af gipspladesamlinger samlinger i dagens Danmark er nu altså papirstrimler, som tilmed også er det stærkeste.
Annonce
Okay, det kommer noget bag på mig, jeg vil da tro glasfiber net var stærkest. Er det det samme i hjørnerne? At det også bare skal være papir? Hvor bruger man så glasfiber nettet?

Mvh Kristian
Men så bliver samlingen jo synlig, alt efter hvordan lyset falder på loftet eller samlingen???
Er det ikke derfor at maleren altid fuldspartler gips?
Hvis man skal have glasvæv eller tapet på kan man som regel undgå fuldspartling. Ved filt ville jeg personligt altid fuldspartle. Om du bruger papir, glasfiberstrimler eller væv som fyld i samlingerne tror jeg er en smagssag. Papir er efter min mening nemmere at få til at hænge fast, mens glasfiber (altså som net!) i teorien er stærkere og mere fleksibelt.
Brug papirstrimmel i falsen på langs... Ingen strimmel i enderne, kun spartling med rigtig gipsspartel...

Tip: fortynd lidt gipsspartel med vand og påfør det som første lag i falsene, så er papiret meget nemt et få til at sidde fast... Lad tørre lidt og derefter spartel resten uden fortynding..  
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også