Køb af brændeovn

Hej

Jeg går med planer om at købe en brændeovn & en Stålskorsten til vores hus.
Men da jeg ikke ved så meget om det har jeg et par spørgsmål, som jeg håber at der er nogen herinde der kan hjælpe mig med.

Huset er et 1-plans Paracalhus fra 1981 på 125 Kvm.
Det opvarmes med Naturgas.
Den del af det, der der skal opvarmes med en Brændeovn. er på ca. 80 Kvm.

Jeg har kigget lidt på denne:  http://www.morsoe.com/Mors%C3%B8-6143-104.aspx

Vil den kunne opfylde mit behov? eller er der nogen der har et alternativt forslag?

Er der nogen særlige krav om at man skal søge Kommunen, eller andre indstandser.
Før man må sætte sådan en op?

Mvh:
Gert
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gert.
Og velkommen her på LDS.
Du kan spørge din komune om der er særlige regler i det område hvor du bor for brændeovne.
Og ellers er det den lokale skorstens fejer du skal have fat i, det er også ham der skal godkende indstalationen før du må tage den i brug. Til et rum på 80 m2 ville jeg nu nok anbefale dig en ovn  med lidt større kapasivitet eks. 7642 fra Morsø. Morsø ovne har altid stået for at være god kvalitet, så der gør du en god handel.
Hej

Ok, det med godkendelsen har jeg rimelig godt dtyr på.

De 80 kvm. Som den skal opvarme er 4 rum, det rum som den skal stå i er på 36 kvm.
Og jeg talte med en Forhandler, som mente at 7600-Serien ville være for, og at
6100-serien ville være mere passende.

Lyder det helt galt?

Mvh:
Gert Thirup
Grunden til at jeg anbefaler en lidt større ovn er at den ikke behøver at blive fyret så hårdt når den skal varme 80 m2 op.
Men den lille skal nu nok også kunne gører det.
Skrevet af Håndværkeren på 21 aug 2011 08:54
Hej Gert.
Og velkommen her på LDS.
Du kan spørge din komune om der er særlige regler i det område hvor du bor for brændeovne.
Og ellers er det den lokale skorstens fejer du skal have fat i, det er også ham der skal godkende indstalationen før du må tage den i brug. Til et rum på 80 m2 ville jeg nu nok anbefale dig en ovn  med lidt større kapasivitet eks. 7642 fra Morsø. Morsø ovne har altid stået for at være god kvalitet, så der gør du en god handel.

Den ovn Gert har valgt kan opvarme 90 kvadratmeter.  Og da varme fra en brændeovn ikke pr. automatik vælger at fise ud i det fjerneste hjørne af huse på grund af indretning, opfylder hans ovnvalg absolut hans krav og mere til; det er i overkanten at opstille den valgte ovn i et rum på 36 kvadratmeter og forvente at den uden ekstra hjælp skal opvarme 80 kvadratmeter. Det vil aldrig ske. . . .Men lad nu Gert sætte ovnen op og lad ham så vende tilbage om et års tid. .
Jeg har selv en Morsø 6140 og den står i en stue der er 26 m2 og jeg har ingen problemer med at varme stuen og næsten hele huset op, 95 M2. Jeg syntes min virkede til at være for lille da jeg købte den, men blev vejledt af mange andre som sagde med det samme lad vær med at købe en for stor ovn. Du kan roligt købe en 6143 og Morsø laver helt klart god dansk kvalitet med et fedt design.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
Vi endte med en Termatech TT10, da vi syntes, vi fik mere for pengene her end Morsø. Kvaliteten og designet, synes jeg, er gennemført og så er den meget nem at regulere.

Mvh. Jakob Jørgensen
Tillykke med den, Thermatech laver rigtig gode ovne så den skal i nok få glæde af hertil vinter!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hov. Jeg er ikke trådstarter. Kan godt se at mit indlæg kunne se sådan ud Ville bare komme med et input

Jeg ved ikke om Gert har handlet ovn endnu

Mvh. Jakob Jørgensen
Ved godt du ikke startede tråden. Og Thermatechen mener jeg også er et godt alternativ til Morsø.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tak for alle jeres svar.

Nej jeg har endnu ikke fået køb nogen Ovn.
Da jeg stadig går & overvejer hvad det skal være.

Har kigget lidt på nogle andre mærker, Hvordan er Kvaliteten
på Varde-ovne & Scan semmenlignet med Morsø.

Termatech har jeg også kigget lidt på, men jeg er ikke så vildt med designet.

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis