Køb af brændeovn

Hej

Jeg går med planer om at købe en brændeovn & en Stålskorsten til vores hus.
Men da jeg ikke ved så meget om det har jeg et par spørgsmål, som jeg håber at der er nogen herinde der kan hjælpe mig med.

Huset er et 1-plans Paracalhus fra 1981 på 125 Kvm.
Det opvarmes med Naturgas.
Den del af det, der der skal opvarmes med en Brændeovn. er på ca. 80 Kvm.

Jeg har kigget lidt på denne:  http://www.morsoe.com/Mors%C3%B8-6143-104.aspx

Vil den kunne opfylde mit behov? eller er der nogen der har et alternativt forslag?

Er der nogen særlige krav om at man skal søge Kommunen, eller andre indstandser.
Før man må sætte sådan en op?

Mvh:
Gert
Hej Jeg går med planer om at købe en brændeovn &... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her er noget fra TÆNK ang. brændeovne.

http://fpn.dk/bolig/article1050462.ece

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

jeg har både en Morsø(1442) og en Varde ovn (linux2) i huset (1 på hver etage), og vi er rigtig glad for begge !!
dog er vi meget imponeret over Morsøen, den er lille men give utrolig god varme. (selv om den er mindre end vores varde ovn er jeg lige ved at påstå at den giver mere(bedre) varme)
Den er dog også 100% støbejern og de støbejernes ovne giver altså en "anden" varme end dem i plader ! (støbejern slår sig øvrigt ikke, hvilket en billig pladeovn kan gøre)

design er altid en smags ting, som ingen af os bliver enig om !
men skulle jeg ud og købe en ny igen så vil mit blik gå varmt efter støbejern's ovne med konveks system (køb aldrig en uden Konvektion)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Skrevet af Gert4230 på 28 aug 2011 06:14
Tak for alle jeres svar.

Nej jeg har endnu ikke fået køb nogen Ovn.
Da jeg stadig går & overvejer hvad det skal være.

Har kigget lidt på nogle andre mærker, Hvordan er Kvaliteten
på Varde-ovne & Scan semmenlignet med Morsø.

Termatech har jeg også kigget lidt på, men jeg er ikke så vildt med designet.


Det er et stort marked med mange ovne. Ofte design kontra muligheder Jeg valgte i sin tid en Focus ovn, da den kunne fyre med petrokoks, hvilket jeg synes er en stor fordel i vintertiden. Der er godt nok ingen "hyggeflammer" med petrokoks, men en fantastisk konstant varme.
Fokusovne er ikke fancy high tech i deres udformning, de ligner en bunker fra 2. verdenskrig, men de leverer varen = varme. Sidste vinter havde vi dage med -21 grader, så er det rart at færdes i hele huset med + 23 når vækkeuret ringer. . . . 

Hvis du mener at have 80 kvm der skal opvarmes af en ovn også i vinter halvåret, var en ovn der kunne anvende petrokoks måske en mulighed, selv om jeg synes at rummet på 36 kvm, hvor ovnen skal stå er lidt småt.



 

 

Tænk kommer med en stor test af brændeovne
http://fpn.dk/bolig/article2533700.ece

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Ja, har lige skimmet artiklen. Min ovn der nu hedder Svendsen 2, får bedømmelsen god med én grøn pil opad og ligger i top-15, så jeg kan pudse glorien? 

Men anbefalingerne af ovne bygger på virkningsgrad overfor _pris_. Tre ovne anbefales fordi de er billige, én dyr ovn anbefales fordi den kan levere en helvedes masse varme. Ovne med to grønne pile er slet ikke anbefalet.

Jeg har svært ved at se, hvordan førstegangs købere af brændeovne skal blive klogere af tænk´s test.

/Kent




 

 

Annonce
Vil da lige give mine input med.
Vi købte for ca 1 år siden en Termatech TT10(mener jeg den hedder) og kan varmt anbefale den, nem at fyre i, og kan sagtens varme det meste af vores hus op. Kvaliteten synes rigtig god især når man ser på prisen,og har absolut ingen problemer med den.
hej

Endnu engang, mange tak for alle jeres svar.

Jeg har netop fået bestilt en Brændeovn, det blev en Morsø S10-40

Så nu er det kun at Vente, på at de kommer & sætter den op.
Men de har desværre meget travlt, så det kan først blive i starten af Oktober :-(

Skrevet af Gert4230 på 13 sep 2011 18:55
hej

Endnu engang, mange tak for alle jeres svar.

Jeg har netop fået bestilt en Brændeovn, det blev en Morsø S10-40

Så nu er det kun at Vente, på at de kommer & sætter den op.
Men de har desværre meget travlt, så det kan først blive i starten af Oktober :-(


Det er en rigtig nydelig ovn du har valgt og jeg håber den lever op til dine krav og forventninger.

/Kent.



 


 

Hej

Du får da en masse fine svar til valg af brændeovn, men en ting fanger mig:

Huset er et 1-plans Paracalhus fra 1981 på 125 Kvm.
Det opvarmes med Naturgas.
Den del af det, der der skal opvarmes med en Brændeovn. er på ca. 80 Kvm.


Hvad lyder din varmeregning på siden du føler dig nødsaget til at skulle bede en brændeovn om hjælp til at opvarme over halvdelen?.
Grunden til at jeg undre mig er, at jeg sammenligner dit hus med min mors, det er fra 1980 og på 164 kvm + 70 kvm opvarmet kælder, hun har gas pris på ca 8000-8200 kr om året, 8400 kr de sidste to vintre og huset er ikke efterisoleret eller har fået skiftet vinduer siden opførelse.
Skrevet af lola44 på 17 okt 2011 23:48
Hej

Du får da en masse fine svar til valg af brændeovn, men en ting fanger mig:

Hvad lyder din varmeregning på siden du føler dig nødsaget til at skulle bede en brændeovn om hjælp til at opvarme over halvdelen?.
Grunden til at jeg undre mig er, at jeg sammenligner dit hus med min mors, det er fra 1980 og på 164 kvm + 70 kvm opvarmet kælder, hun har gas pris på ca 8000-8200 kr om året, 8400 kr de sidste to vintre og huset er ikke efterisoleret eller har fået skiftet vinduer siden opførelse.


Hvis mor opvarmer et hus fra 1980 på 164 kvm + 70 kvm kælder for 8400,- kr. pr. år, hvilken temperatur har hun så i _hele_ huset + _kælder_? Kom kun ærligt. . . .Der skal bruges både sutsko og tykke sweaters. . . . . .Jeg tror ganske enkelt ikke på at et sådant areal kan opvarmes til blot 20 grader for den opgivne pris med gas. . . .

/Kent


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis