Køb af brændeovn

Hej

Jeg går med planer om at købe en brændeovn & en Stålskorsten til vores hus.
Men da jeg ikke ved så meget om det har jeg et par spørgsmål, som jeg håber at der er nogen herinde der kan hjælpe mig med.

Huset er et 1-plans Paracalhus fra 1981 på 125 Kvm.
Det opvarmes med Naturgas.
Den del af det, der der skal opvarmes med en Brændeovn. er på ca. 80 Kvm.

Jeg har kigget lidt på denne:  http://www.morsoe.com/Mors%C3%B8-6143-104.aspx

Vil den kunne opfylde mit behov? eller er der nogen der har et alternativt forslag?

Er der nogen særlige krav om at man skal søge Kommunen, eller andre indstandser.
Før man må sætte sådan en op?

Mvh:
Gert
Hej Jeg går med planer om at købe en brændeovn &... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis mor opvarmer et hus fra 1980 på 164 kvm + 70 kvm kælder for 8400,- kr. pr. år, hvilken temperatur har hun så i _hele_ huset + _kælder_? Kom kun ærligt. . . .Der skal bruges både sutsko og tykke sweaters. . . . . .Jeg tror ganske enkelt ikke på at et sådant areal kan opvarmes til blot 20 grader for den opgivne pris med gas. . . .

/Kent


22- 23 grader i køkken/stue og vinterstuen, 21 grader i resten (værelser badeværelse og bryggers) og 20 grader i kælderen og ingen sutsko, der er gulvvarme i hele stueplan og wc i kælderen (og det er 100% ærligt, ellers ville jeg ikke skrive det, tro det eller lad vær)

Det lyder utroligt lavt, tallet burde være omtrent dobbelt så højt eller højere, men det kommer jo an på hvordan huset er bygget i 1980.

på vores hus fra 1965 har vi brugt fra 13-16000 på gas de sidste 2 år, som dog også var koldere end normalt, og der bruger vi brændeovnen lidt ved siden af.

i år prøver vi at spare, vi har ikke tændt for varmen endnu, men kun brugt brændeovn om aftenen, det fungere fint endnu, men det holder ikke når de bliver rigtig koldt.

Skrevet af lola44 på 21 okt 2011 01:17

22- 23 grader i køkken/stue og vinterstuen, 21 grader i resten (værelser badeværelse og bryggers) og 20 grader i kælderen og ingen sutsko, der er gulvvarme i hele stueplan og wc i kælderen (og det er 100% ærligt, ellers ville jeg ikke skrive det, tro det eller lad vær)


Nu ved jeg jo af bitter erfaring at "Lav det Selv" er et meget svært forum at gå imod udsagn på. Så jeg vil blot sige at hvis din mor i sit hus fra 1980 på 234 kvm ialt,  kan holde de temperaturer du opgiver til den _pris_ du oplyser, så er hun bedre stillet end jeg i mit renoverede hus på 115 kvm fra 2004.
 
Jeg siger slet ikke at at du lyver eller opgiver forkerte tal; det skal man absolut ikke gøre på "Lav det selv",medmindre man vil korsfæstes, jeg konstaterer blot at din mor bor i et _fandens_ godt bygget hus fra 1980; køb det hvis du kan, for det er en sjælden guldgrube med hensyn til varmeudgiften. . . . . .

/Kent.
















 



 

 

efter en hurtig beregning fra dongs ca gennemsnit vil det koste ca 26000 at varme huset op om året.


234 m2 11,4m3 gas pr m2 pr år til en ca pris af 10kr mr m3..
Nu er det ikke for at starte en debat op omkring varmeforbrug osv., men synes jeg vil give mit besyv med.
Jeg bor i et 1½ plan hus på 186 kvm med naturgas. Tidligere ejer brugte ca. 15.000kr årligt på gas og vi betaler lige nu 16.000kr om året for gas (vi har dog kun boet i huset i 6 måneder) og jeg regner med at mit forbrugt kan holdes nede på omkring 12-13.000kr. Huset er hulmurs isoleret, energi ruder og 300mm på loft og skunk.
Indtil videre er det kun min datters værelse der har tændt for radiatoren (10 mnd gammel) hvor der godt kan være lidt koldt om aftenen og natten hvis der var slukket. Med koldt mener jeg at den ligger på 18 grader.
Vi har en træpille ovn stående i stue etagen af mærket Babyflame. Vi tænder den når vi står op om morgenen - på en morgen med en temperatur på -2-0 grader udenfor holder huset en temperatur på 18 grader - træpille ovnen sætter vi på mindste ydelse "så æder den ca. 10kg piller på 12 timer" Når ovnen har været tændt i en time er temperaturen i spisestue/stue/køkken 21 grader og når vi når sengetid om aftenen er der 23 grader i det meste af underetagen og 21 grader på 1. salen.

2 paller til en pris af 2000kr pr palle - så har jeg til varmen. Gas er kun til at varme vand.

For lige at vende tilbage til det egentlige spørgsmål. Stort tillykke med din Morsø brændeovn - har selv tidligere har en Morsø og var yderst tilfreds med det til trods for den havde en del år på bagen. Det er nu en af de ting jeg savner - at sidde og kigge på at ilden bevæger sig langsomt bag glasset. Det er ikke helt det samme med pillebrændeovne. Ville det være helt upassende at høre om man kunne se et billede af den i krig mod kulden?
Hold da op, der fik jeg da vist startet den helt store diskusion, om Varmeforbrug :-)

Nu har jeg ikke boet i huset så længe, men den forgående ejer oplyste at de har haft et varmeforbrug, på ca. 14000 Kr. om året ( Gas + Harmepumpe)
Men nu har jeg lagt lidt ekstra Isolering på loftet, så der ialt ligger 350 mm. så det bliver spændende at se hvad Varmeregningen kommer til at lyde på.

Mht. Morsø ovnen, så er jeg indtil videre super tilfreds med den. Har endnu ikke tændt for centralvarmen.
Men nu har det jo heller ikke været så koldt endnu.

Jeg kan vist ikke hitte ud af hvordan, jeg smider et billed med af den, i krig mod kulden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis