Gasfyr!

Et måske tilbagevendende problem, men som "ikke håndværker" bliver jeg nødt til at høre forskellige meninger.

Vi flytter i hus, og udskifter oliefyret til gasfyr.

Jeg har snakket med 2 VVS mænd, og de har hver givet et tilbud.

Huset er 99m2 + plus en kælder på 65m2 Gasfyret skal installeres i kælderen, med vandret udtræk (det er den eneste mulighed)
Indtil videre er vi 2 der flytter ind, men der skulle gerne komme flere.

1 tilbud:
Valliant VC 126
75 l Valliant beholder
Med montering og det hele, ophugning af gulv til rør, bortskaffelse af gl. olietank osv.
41.125 med moms

2 tilbud
Bosch ZSB 14-3
110 l beholder
Med montering og det hele, ophugning af gulv til rør, bortskaffelse af gl. olietank osv.
51.000 med moms

Det er selvfølgelig en stor prisforskel, og jeg har prøvet at finde lidt ud af forskellen på de 2 gasfyr. Den ene sværger kun til Bosch, og vil ikke sælge andet, da han mener det er meget bedre end andet.

Men hvad siger I?
45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg mener jo at det er totalt knald i låget at investere i gasfyr.
Du skal være klar over at får du indstaleret gasfyr, bliver du bundet til en kontrakt du ikke bare sådan lige kan komme ud af igen, du bliver også bundet til at aftage en vis mængde om året, og bruger du ikke det skal du betale aligevel. Og når så de Danske gasreserver er opbrugt om en 15-20 år, skal du til at aftage udefra, sandsynligvis fra Rusland, og du kan være sikker på at det kommer til at koste kassen.
Næh ! Du skal have indstaleret et pillefyr istedet for, se det er fremtiden
Hej,

Ja, Håndværkeren er altid god for en mening :-)

Ja kan ikke råde dig til det ene eller andet gasfyr, men vi er glade for vores Bosch, som ikke har givet anledning til problemer - Du kan tegne en serviceaftale på det med din lokale gasmester, så er du dækket ind med reperationer..

Det passer naturligvis heller ikke at du skal tegne kontrakt på levering af gas - det er på samme måde som el...

Om det bliver dyrere når gassen i DK slipper op, det kan ingen sige - der er mange andre ting der spiller ind..




 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Kald det hvad du vil Kamp, du er bundet til at aftage en vis mængde på årsbacis.

Håndværkeren>
Jeg skiftede selv fra elvarme -> naturgas i september 2009.
Vi får leveret gas fra Dong Energy.
Her har vi tegnet en standard flexpris aftale.
De angiver et forventet forbrug, hvis jeg bruger mindre får jeg penge tilbage, hvis jeg bruger mere skal jeg af med flere penge.
Med andre ord gas er aconto ligesom det fungerer med el.
Man er ALDRIG tvunget til at bruge et fast antal m2.
Det gør Dong ihvertfald ikke.
Iøvrigt ved jeg hvad jeg taler om da min far er salgschef hos Dong Energy



 

Med hensyn til valg af gasfyr, så er det 50/50 alt efter hvilken vvs'er du spørger, nogle sværger til bosch, andre til vaillant.
Jeg endte med at vælge et Beretta som jeg er rigtig glad for.
Min svoger valgte Bosch da han skulle have nyt, der gik brænderen i stykker efter 2 år.
Personligt ville jeg anbefale Beretta eller Vaillant, da det blev rost af flest af de VVS'ere jeg talte med.
Men som hovedregel vil jeg sige at det vigtigste er at vælge en god VVS'er som man stoler på og som kan rådgive en på en måde så man føler sig tryg.


Jeg ville godt nok også sige at det er hul i hovedet at installere gasfyr i dagens danmark, specielt når der er så mange andre muligheder.

Pillerfyr ville jeg også gå efter. Et NBE Scotte fyr kan fås til omkring 25000,- plus montering. Og kender man en smed, eller er frisk på at gøre det selv er der rigtigt mange penge at spare. Både i indkøb og også i drift.
Annonce
Hej MartinJuul
Har du stikledning til gassen ind til huset. Hvis ikke skal du også betale for at få ført det ind. Jeg ville ikke anbefale et pillefyr. Der er meget arbejde i det et gasfyr passer sig selv. Desuden bliver pillerne også dyrere. Hvis jeg skulle anbefale et alternativ til gasfyr kunne du vælge en luft/vand varmepumpe. Vailant laver gode gasfyr. Bosch er også ude mærket dog har min genbo haft en del problemer med sit. Jeg har selv et Baxi har haft det i ca. 1.5 år og det kører indtil videre fint. Du kan trygt vælge et af de store mærker på markedet. Du skal tænke på at det godt at have et fyr som mange har fordi så er det også nemmere at få reservedele til det hvis uheldet skulle være ude. Det er ikke fedt at vente på reservedele under en hård vinter som den vi havde sidst.
De priser du har fået er ok måske kan du presse dem lidt mere i pris!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Nogle er heldige at bo i en by med billig fjernvarme, men det er jo der færreste.
Har selv et 9 år gammel  Beretta Idra exclusive gasfyr, koster knap 900 kr årligt i service + reservedele, hvilket er blevet til ca 5.000 kr på 8 år (printplade), så derfor har jeg set på alternativer. 
Billigst er nok pillefyr eller pille ovn med effekt på kort sigt. Viste jeg at jeg skal blive boende her mere end 10 år og langt ind i pensionsalderen (hvad jeg tvivler på) ville jeg investere i jordvarme og solceller, det vil lune flere steder ... 

 

Jeg fik installeret et Vailant gasfyr for 1½ år siden, indtil videre har det kørt perfekt, vi havde først satset på et Bosch, men da vailant var noget billigere, og en del gasmestre anbefalede det, valgte vi at købe det.
Hvis du ikke har stikledningen inden ved huset, skal du lige beregne det med også, jeg betalte 15000 for den del.

Det med at man skulle tegne sig for at aftage en vis mængde gas er ikke korrekt, tror det er reglerne for en del fjernvarme selskaber som bliver blandet ind, ved fjernvarme er det normalt, det er bla også normalt at du ikke må have nogen supplerende varme kilde, sol fanger, brændeovn osv. Ved gas betaler du kun det forbrugte.

Ja som situationen er lige i dag er der en mulighed for at gassen slipper op i Danmark, men jeg er ganske overbevist om at der bliver arbejdet på løsninger, der er bla snak om biogas osv.

Personligt havde jeg gerne valgt et jordvarme anlæg, men sådan et anlæg er noget dyrt, og som ny hus ejer, var der ikke lige penge i overskud nogen steder ;-)
Skrevet af msms på 18 aug 2011 19:01
Hej MartinJuul
Har du stikledning til gassen ind til huset. Hvis ikke skal du også betale for at få ført det ind. Jeg ville ikke anbefale et pillefyr. Der er meget arbejde i det et gasfyr passer sig selv. Desuden bliver pillerne også dyrere. Hvis jeg skulle anbefale et alternativ til gasfyr kunne du vælge en luft/vand varmepumpe. Vailant laver gode gasfyr. Bosch er også ude mærket dog har min genbo haft en del problemer med sit. Jeg har selv et Baxi har haft det i ca. 1.5 år og det kører indtil videre fint. Du kan trygt vælge et af de store mærker på markedet. Du skal tænke på at det godt at have et fyr som mange har fordi så er det også nemmere at få reservedele til det hvis uheldet skulle være ude. Det er ikke fedt at vente på reservedele under en hård vinter som den vi havde sidst.
De priser du har fået er ok måske kan du presse dem lidt mere i pris!



Piller bliver dyrere, men det gør gas dælme også.

At der er meget bøvl med pillefyr kan kun være en udtalelse der bunder i mangel på viden. Et Scotte/Woody pillefyr fra NBE med kompressorrens skal måske fyldes en gang hver 7-14. dag og tømmes for aske en gang om måneden. Hvis det er bøvl må det være fordi man er doven.

Selvfølgelig er der intet der er så nemt som gas. men man betaler dælme også for det.

Skrevet af Tomder på 18 aug 2011 20:00



Piller bliver dyrere, men det gør gas dælme også.

At der er meget bøvl med pillefyr kan kun være en udtalelse der bunder i mangel på viden. Et Scotte/Woody pillefyr fra NBE med kompressorrens skal måske fyldes en gang hver 7-14. dag og tømmes for aske en gang om måneden. Hvis det er bøvl må det være fordi man er doven.

Selvfølgelig er der intet der er så nemt som gas. men man betaler dælme også for det.

bøvlen kunne også bestå i at have flere tons piller liggende, det er ikke alle der har plads til det, og har man ikke plads til det så er et pillfyr jo ligesom ikke det rigtige...

gassen er der afgift på, det er der ikke på pillerne endnu, men det kommer måske..

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis