Gasfyr!

Et måske tilbagevendende problem, men som "ikke håndværker" bliver jeg nødt til at høre forskellige meninger.

Vi flytter i hus, og udskifter oliefyret til gasfyr.

Jeg har snakket med 2 VVS mænd, og de har hver givet et tilbud.

Huset er 99m2 + plus en kælder på 65m2 Gasfyret skal installeres i kælderen, med vandret udtræk (det er den eneste mulighed)
Indtil videre er vi 2 der flytter ind, men der skulle gerne komme flere.

1 tilbud:
Valliant VC 126
75 l Valliant beholder
Med montering og det hele, ophugning af gulv til rør, bortskaffelse af gl. olietank osv.
41.125 med moms

2 tilbud
Bosch ZSB 14-3
110 l beholder
Med montering og det hele, ophugning af gulv til rør, bortskaffelse af gl. olietank osv.
51.000 med moms

Det er selvfølgelig en stor prisforskel, og jeg har prøvet at finde lidt ud af forskellen på de 2 gasfyr. Den ene sværger kun til Bosch, og vil ikke sælge andet, da han mener det er meget bedre end andet.

Men hvad siger I?
Et måske tilbagevendende problem, men som "ikke... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det er selvfølgelig rigtigt. Men til sådan et bette hus som trådstarter nævner, så rækker 2 tons nu også langt i en moderne pillebrænder.
Mon ikke også der snart kommer den afgift på brændeovne som de har varslet før. og det komme nok også til at gælde pillefyr.
mener det var omkring de 4000 årligt det skulle komme til at koste. Hvis der kommer sådan en afgift er det vist ikke så billigt mere.
Desuden er der en stor lokal forurening ved brug af pillefyr som ikke er sundt for dem der færdes i miljøet.
Jeg vil klart anbefale en varmepumpe den bruger kun el og prisen på den kan man hos nogle udbydere fastfryse i længere perioder og det er en fordel for hvad mon pillerne stiger med de næste år.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"


Pillefyr, forurening?

Den må du sgu nok forklare lidt nærmere.
Tjah, Putin og vennerne skal ikke bestemme, om jeg skal i varmt bad eller om jeg skal fryse i stuen. Jeg har mere tillid til at vinden blæser end til Putin, så jeg går efter en varmepumpe.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Til Tomder ja et pillefyr forurener en del som andre ting der bliver brændt af udvikler det en del partikelforurening. Selvom jeg selv har brændeovn og bruger den flittigt så ser jeg også de negative sider ved den.

Har det bla. herfra
http://ing.dk/artikel/89282-braendeovne-banker-dansk-partikelforurening-i-vejret

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Annonce
Skrevet af msms på 19 aug 2011 20:40
Til Tomder ja et pillefyr forurener en del som andre ting der bliver brændt af udvikler det en del partikelforurening. Selvom jeg selv har brændeovn og bruger den flittigt så ser jeg også de negative sider ved den.

Har det bla. herfra
http://ing.dk/artikel/89282-braendeovne-banker-dansk-partikelforurening-i-vejret

Jeg vil nok mene at du på ingen måde kan sammenligne den artikel omkring brændeovne med moderne pillefyr.

Et moderne pillefyr ligger med en virkningsgrad på 90-95% typisk. Hvad ligger en brændeovn på? 50% på en god dag? som du nok kan se kan de slet ikke sammenlignes, og den mængde partikler der udledes at en brændeovn i forhold til hvor meget varme den afgiver er jo helt hen i vejret i forhold til et moderne pillefyr.

Nye pillefyr får jo også ofte AA i miljø og energimærkning, hvor mange brændeovne får det??

Jeg tror du skal prøve at oprette dig en brugerprofil på www.stokerpro.dk og fortælle lidt om hvor meget et moderne pillefyr forurener. jeg tror de vil synes du er lidt sjov :-)

Jeg ved ikke hvad virknings graden på brændeovne og pillefyr er men jeg ved de laver en lokal forurening som er til skade for omgivelser og folks sundhed. Det kunne være fint hvis du kunne understøtte din udtalelser med videnskabelige udtalelser.
Ja det ville være fornøjeligt at jeg fik svineren hvis jeg kom med de udtalelser inde på stokerpro. Nu havde jeg heller ikke regnet med at de ville tage mine udtalelser særligt positivt. Men fakta er at alt hvad der bliver brændt af sviner!


Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"


Som sagt, jeg ved ikke hvad en virkningsgraden er på en brændeovn. Men det er såmænd ikke så svært at finde virkningsgraden for et pillefyr. Det er bare at kigge på producenternes hjemmeside hvor der findes prøvningsattester fra DTI.

Hvad om du selv kom med nogle fakta der underbygger din påstand om at pillefyr skulle forurene så meget som du nu siger.

Læs evt her omkring virkningsgrad på brændeovn http://videnskab.dk/kultur-samfund/tvivl-om-braendeovnes-effekt-pa-miljoet

I øvrigt, hvordan tror du forsyningen til en varmepumpe opstår? Det er ofte kul der brændes af. Ved ikke hvordan din verden ser ud. Men at opvarme et hus koster på miljøet, i et eller andet omfang, med mindre man er selvforsynende med vindmølle eller solceller og har fx jordvarme.
Ja et pillefyr udnytter brændet væsentligt bedre end en brændeovn. Men jeg har heller ikke påstået at de sviner lige meget. Nu ved jeg godt at den strøm vi benytter også kommer fra diverse afbrændingsmetoder men mon ikke deres måder at brænde af på også er særdeles effektivt og udnytter brændslet næsten fuldt ud. Og ofte ligger fabrikkerne der producere strømmen langt fra tæt bebyggelse. de producere også strømmen til pillefyrne. Men en varmepumpe har ingen lokal forurening men det har et pillefyr og selv om det ikke er meget den udleder så sviner den alligevel og bor man tæt på et eller flere pillefyr igennem flere år så er det ikke sundt.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Skrevet af msms på 21 aug 2011 17:37
Ja et pillefyr udnytter brændet væsentligt bedre end en brændeovn. Men jeg har heller ikke påstået at de sviner lige meget. Nu ved jeg godt at den strøm vi benytter også kommer fra diverse afbrændingsmetoder men mon ikke deres måder at brænde af på også er særdeles effektivt og udnytter brændslet næsten fuldt ud. Og ofte ligger fabrikkerne der producere strømmen langt fra tæt bebyggelse. de producere også strømmen til pillefyrne. Men en varmepumpe har ingen lokal forurening men det har et pillefyr og selv om det ikke er meget den udleder så sviner den alligevel og bor man tæt på et eller flere pillefyr igennem flere år så er det ikke sundt.



Du taler jo om noget du reelt set ikke aner en klap om. Det er blot dine egne holdninger der kommer frem der, og har intet med fakta at gøre.

I går oprettede jeg en tråd på stokerpro.dk der linker til denne tråd da jeg synes du er temmeligt meget forkert på den. Det er muligt de fleste brugere på stokerpro.dk er en anelse farvede af pillefyr og den slags. men mange derinde går nu også ind for grøn energi (solfangere/solceller/vindmøller og den slags).

Læs her og bliv klogere http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=17&t=11209v

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis