Fliser på trævæg.



Hej Folks.

Jeg påtænker at lægge nye fliser på gulvet og samtidigt sætte fliser og en brusevæg op i badesektionen i mit sommerhus i løbet af efteråret.

Badeværelset er overalt oprindeligt beklædt med trykimprægnerede profilbrædder som jeg har grundet og malet med hvid badmaling.

Når jeg skal sætte fliser op i badsektionen kan jeg så bare skrue vådrumsgipsplader direkte på de gamle trykkede brædder,vådrumsmembran ( der er ingen i dag ) og så fliser op ? Eller skal jeg have lidt afstand mellem træet og gipsen ? Eller ...... ?


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Folks. Jeg påtænker at lægge nye fliser på... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mulle03 på 27 aug 2011 06:19
Lidt sidegevinst

Hvis du laver dit projekt og dit sommerhus IKKE er tilsluttet offentlig kloak, skal du søge om en ny spildevandstilladelse.

Hvis det så er noget gammelt spildevandsanlæg du leder til, vil kommunen formentlig forlange at du etablere et nyt, da du laver væsentlige ændringer på dine afløbsforhold.

/Mulle

Sludder - jeg ændrer ikke på afløbsforholdene overhovedet. Gulvet bliver ikke brækket op.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jamen der kan man se, det er godt at reglerne nogen gange går til den fornuftige side Så er du da i sikker havn
Skrevet af pilehave på 27 aug 2011 07:05
Jamen der kan man se, det er godt at reglerne nogen gange går til den fornuftige side Så er du da i sikker havn
Denne fandt jeg så i SBi 200 :

" Små vådrum
I små vådrum, dvs. vådrum med et areal mindre end 3,25 m2 eller med en bredde på 1,3 m og derunder, omfatter vådzonen alle vægoverflader, se figur 5.
"

Så den skulle være god nok - mit er vist 1,301 m bredt

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil starte med at indrømme at jeg aldrig har haft mod på at lægge/sætte fliser op selv - det ville irritere mig grusomt , hvis noget ikke var ordentligt - og det er jo den sidste finish........

Men jeg vil gøre det selv i sommerhuset.

Bauhaus nyeste tilbudsavis er lige kommet ind ad døren - og jeg er igen forvirret.

Tror jeg vælger LIPs system - men......

3 slags fugemasse - Multifuge,Fugemasse og klinkefuge.....

Umiddelbart kan jeg ikke se hvad der bør bruges til hvad - jeg vil have det bedste af det - men hvad er det ??

klinkerne/fliserne skal sættes op på vådrumsgips med vådrumsmembran og på gulvet lægges på beton ( med gulvvarme ) - også på vådrumsmembran - der regner jeg med at bruge Multifliseklæb.

Det er keramiske fliser/klinker.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Fandt det selv på LIPs hjemmeside:

Fugemasse:

Til fugning af fliser og klinker på gulv og væg 
 
CE: CG2
• Inden- og udendørsbrug
• Cementbaseret
• Fra 0 - ca. 5 mm fugebredde
• Velegnet til sugende fliser


Klinkefuge :

Til fugning af fliser og klinker på gulv og væg

 CE: CG2
• Inden- og udendørsbrug.
• Grovkornet rustik fuge
• Cementbaseret.
• Fra ca. 5 mm - ca. 20 mm fugebredde.

Multifuge:

Til fugning af fliser og klinker på gulv og væg

CE: CG2
• Inden- og udendørsbrug.
• Universalfuge
• Cementbaseret.
• Fra ca. 2 mm - ca. 20 mm fugebredde.
• Velegnet til ikke sugende fliser


Så det bliver Multifuge.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

I badeværelser af den størrelse skal hele rummet vådrumssikres skønner jeg ud fra billedet (læs i By & BYgs Anvisning 200 side 14 om små rum).

Vådrumsgipsplader skal altid anvendes som 2-lags løsning, da pladerne ellers ikke er godkendte!

Mon ikke du kommer under de 1,3 m i bredde når badeværelset er færdigt?

Jeg forstår ikke rigtig diskussionen om membran eller ikke, da det jo kun er nogle hundrede kroner der kan være tale om og 1- 2 timers merarbejde.

Jeg er jævnligt involveret i sager hvor der er nogen der har snydt eller omgået reglerne, og kan huske en sag hvor jeg måtte sætte mig ind i byggekravene fra 1968 hvor kravene ikke var opfyldt.
Min klient endte med at få 2.9 mio i erstatning for et hus der var erhvervet for ca. 1.3 mio.

I en anden sag var alle ejere fra husets opførelse i 1967 til nu indkaldt (5 stk), undtagen bygherren som var død, og denne var sikkert blevet dømt til at betale erstatning for mangler i fundamentet på et sommerhus, hvis han havde været i live.
Tjah.

Jeg kan da godt bruge fibergips i stedet..... - det er kun 3,5 m2 væg ( brusekabine ), der skal beklædes. Der kommer en brusekabine af 2 buede glasdøre i hjørnet og det er kun indenfor disse, der skal ændres.

Jeg kan blot stadigt ikke forstå logikken med 2 lag gips - kunne jeg sætte kakler direkte på den eksisterende trævæg kom der jo slet ikke noget op ? og hvis jeg bare lod være og nøjedes med at sætte brusedørene op behøvede jeg jo ikke engang vådrumssikring i kabinen - for så blev der ikke ændret noget.

Og under 1,3 m i bredden bliver det ikke når det er færdigt.

Det er nu mest fordi jeg vil bibeholde træbeklædningen i resten af rummet at jeg vil undgå vådrumssikring på væggene - ikke den smule arbejde at smøre det på.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Når jeg nu alligevel skal i gang vil jeg sænke loftet 50 mm - mere kan det vist ikke blive til hvis der stadigt skal være plads til vandvarmeren  )

Og så 150 mm isolering ( eller så meget som jeg nu kan få op uden at ødelægge ventilatioenen ) i stedet for de 100mm der er nu - som nok er helt ødelagt af mår.

Så så jeg i Bauhaus tilbudsavis isolering - Handybats eller flexibats - der er lidt prisforskel - men er der også forskel i isoleringsevnen ??

Og de nederste 10 cm af væggen skal der være klinker som gulvet ( udenfor brusekabinen )

Jeg regner med at lime dem op med syrefri silikone - og fuge med en gummifuge - fordi de sættes op på træ - så kan det give sig.

Jeg er en doven hund - så vil helst undgå at skære de nederste 10 cm af trævæggen og sætte fibergips op i stedet.......

Kan min løsning anvendes ??

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Isoleringsevnen står på pakken:

Handy 37 har en isoleringsevne på λD = 37 mW/mK

Og det har Flexibatts osse!

En varmeledningsevne på 37 mW/mK er vist nærmest standard for tiden.
(Jo lavere tal jo bedre isoleringsevne)



Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også