Fliser på trævæg.



Hej Folks.

Jeg påtænker at lægge nye fliser på gulvet og samtidigt sætte fliser og en brusevæg op i badesektionen i mit sommerhus i løbet af efteråret.

Badeværelset er overalt oprindeligt beklædt med trykimprægnerede profilbrædder som jeg har grundet og malet med hvid badmaling.

Når jeg skal sætte fliser op i badsektionen kan jeg så bare skrue vådrumsgipsplader direkte på de gamle trykkede brædder,vådrumsmembran ( der er ingen i dag ) og så fliser op ? Eller skal jeg have lidt afstand mellem træet og gipsen ? Eller ...... ?


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Folks. Jeg påtænker at lægge nye fliser på... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Røde...... come on

Det bliver denne kombination

Købt til 1/4 af prisen fra et konkurssalg

En helt anden ting......

Jeg vil jo gerne overholde reglerne - men de siger at i små rum skal vådrumssikringen omfatte alle vægge.........

Det har jeg bestemt ikke tænkt mig at overholde i dette tilfælde - så kan jeg jo ligeså godt rive det hele ned og starte forfra - det har trods alt holdt i næsten 40 år indtil nu uden skader ( virker faktisk som nyt - men det er også trykket træ væggene er lavet af )

Men jeg ville gerne overholde hele gulvet og 10 cm op ad væggene.

Så er der en udfordring med de 10 cm.........

male det over igen ? - næppe.

Men jeg tænkte på om ikke man kunne lime en halv flise ( 10 cm ) op på væggen som kant med flexibel klæber og så fuge med gummifuge - så det kan give sig - kunne det være en mulighed ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af pilehave på 26 aug 2011 22:07
Der er da fint skærmet af med forhæng, så jeg mener bestemt ikke at alle vægge skal sikres.

Det bliver " værre " endnu - med en glasbrusekabine med buede vægge, der kan klappes ind.

Kan være jeg læser reglerne som " fanden læser biblen " - men jeg forstår det sådan at små rum ( mit er kun 1.3 m i bredden ) skal alle vægge vådrumsikres - og tro mig - det bliver de ikke

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tror mere det er møntet på "københavner" badeværelser, hvor hele rummet bliver vasket hver gang nogen er i bad
Sidder her med "Badeværelse Sådan!" fra Bolius. Der står:

I små vådrum med et gulvareal på mindre end 3,25 m2 eller med en bredde på mindre end 1,6m er alle vægge omfattet af vådzonen".

Så efter bogen er du nødt til at lave det. Jeg skal nok kigge den anden vej
Annonce
Skrevet af pilehave på 26 aug 2011 22:21
Sidder her med "Badeværelse Sådan!" fra Bolius. Der står:

I små vådrum med et gulvareal på mindre end 3,25 m2 eller med en bredde på mindre end 1,6m er alle vægge omfattet af vådzonen".

Så efter bogen er du nødt til at lave det. Jeg skal nok kigge den anden vej

Det er jo det samme jeg har læst - størrelsen er i orden - men ikke bredden.........

Men en renovering af et badeværelse i et sommerhus med trykkede vægge - som ikke har nogen som helst skader efter 38 år - come on ( jeg har så "kun" haft det i 20 )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nu er du jo lidt ude på glatis Eisoe.

Hvis du nu køber et andet sommerhus om f.eks. 8 år.
Og det fremgår af salgsmaterialet at badeværelset er renoveret i 2011.
Mon så ikke du har en forventning om at de i 2011 gældende regler for vådrum er overholdet.?

Jahe, det er ikke så nemt at cykle uden om reglementerne som det var tidligere.

Må jeg anbefale at du nøjes med en ny udendørs bruser, evt. den model med vandkande ophængt i en gren, en snor og en masse dejligt koldt vand.. ;o)
Skrevet af hpox på 26 aug 2011 23:24
Nu er du jo lidt ude på glatis Eisoe.

Ja, sikkert.

Men jeg laver den " mini-renovering " med vådrumsmembran i hele brusekabinen til loft , hele gulvet og 10 cm op ad væggene - thats it !!

Og det bliver nok ungerne, der får evt. udfordringer senere - hvis ellers jeg har råd 

Husk på at det har overlevet 38 år indtil nu uden nogen form for vådrumssikring - mærkeligt

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Lidt sidegevinst

Hvis du laver dit projekt og dit sommerhus IKKE er tilsluttet offentlig kloak, skal du søge om en ny spildevandstilladelse.

Hvis det så er noget gammelt spildevandsanlæg du leder til, vil kommunen formentlig forlange at du etablere et nyt, da du laver væsentlige ændringer på dine afløbsforhold.

/Mulle

 

 

 

Det har jeg så tænkt på i nat - stod tidligt op og brugte min ven - Google, igen,igen

Og fandt denne side fra Bolius:

http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/love-og-regler-om-badevaerelser/

Der står bl. andet :

." I små vådrum med et gulvareal på mindre end 3,25 m2 eller med en bredde på mindre end 1,3 m er alle vægge omfattet af vådzonen, da det i så lille et badeværelse er svært at undgå at sprøjte vand på væggene."

Mit i sommerhuset er præcist 1300 mm bredt og ialt 3,9 m2  - så det går lige.

Siden fra Bolius er opdateret d. 15-08-2011, så må siges at være frisk - pyhha.

Var begyndt at tænke i ned med væggene og fibergips op overalt - det slipper jeg så for

Jeg syntes bare jeg havde læst et andet sted at bredden var 1600 mm.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også