Fliser på trævæg.



Hej Folks.

Jeg påtænker at lægge nye fliser på gulvet og samtidigt sætte fliser og en brusevæg op i badesektionen i mit sommerhus i løbet af efteråret.

Badeværelset er overalt oprindeligt beklædt med trykimprægnerede profilbrædder som jeg har grundet og malet med hvid badmaling.

Når jeg skal sætte fliser op i badsektionen kan jeg så bare skrue vådrumsgipsplader direkte på de gamle trykkede brædder,vådrumsmembran ( der er ingen i dag ) og så fliser op ? Eller skal jeg have lidt afstand mellem træet og gipsen ? Eller ...... ?


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Folks. Jeg påtænker at lægge nye fliser på... Vis hele indlægget
52 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men en sav kan EISOE vel bruge?

Som det ses er den nuværende beklædning lodret. Og enter er der vandret forskalling bagved, sømmet på lodrette stolper. eller osse er der skåret træstykker, (kaldet løsholdte), ind imellem stolperne.

Hvis der er forskalling vendes den blot til lodtret. Hvis løsholte tilskæres forskalling/lægter imellem samme løsholte og fastgøres med skråsømning.

Men det kræver jo naturligvis et vist mindstemål af håndelag. Som jeg iøvrigt troede at man lærte når man lavede ny beklædning på sine gavle .o)

Skrevet af hpox på 09 aug 2011 22:03
Men en sav kan EISOE vel bruge?

Jo, det kan jeg da

Jeg regner med at sætte gips udenpå de 2 vægge fra gulv til loft, det bliver ikke at se - og fjerne træbeklædningen under vinduet og sætte gips op i stedet ( måske ) så den bliver plan med træbeklædningen.

Og så fliser op i 2 meters højde på gipsen efter vådrumsmembranen. Nye klinker på gulvet . Og så en 8 mm frosted polycarbonat brusevæg ud ved siden af toilettet.

Loftet skifter jeg så også - med ny isolering over, den gamle er vist " ædt " af mår.

Og jeg skal naturligvis nok huske ny dampspærre

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af EISOE på 10 aug 2011 08:44

Jo, det kan jeg da

Jeg regner med at sætte gips udenpå de 2 vægge fra gulv til loft, det bliver ikke at se - og fjerne træbeklædningen under vinduet og sætte gips op i stedet ( måske ) så den bliver plan med træbeklædningen.

Og så fliser op i 2 meters højde på gipsen efter vådrumsmembranen. Nye klinker på gulvet . Og så en 8 mm frosted polycarbonat brusevæg ud ved siden af toilettet.

Loftet skifter jeg så også - med ny isolering over, den gamle er vist " ædt " af mår.

Og jeg skal naturligvis nok huske ny dampspærre

Har ændret mening........

Det bliver gips og fliser på 2 vægge 90 cm bred.

Og en brusekabine ( kun vægge med en tætningsliste i bunden, der følger med dørene ) med buede glasdøre, der kan " klappes ind " i samme størrelse - 90 * 90.

En dyrere løsning - men det giver lidt mere luft i et lille badeværelse på 4 m2


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej igen.

Jeg har masser af tid inden jeg skal i gang......

Så jeg har god tid til at finde de rigtige tilbud. Det betyder at jeg har købt antrasit 20*20 klinker til gulvet ( halv pris ) og regnede med at sætte hvide klinker i samme størrelse op i brusekabinen. Men nu er jeg kommet i tvivl - om de skal være hvide eller antrasit som gulvet.
Det er et lille badeværelse så mente at hvide ville gøre at rummet syner større end med sorte.

Hvad mener I ??

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Røde. Så de matcher kuløren på dit tag. :o)

I øvrigt er hvid og grå, (antrasit), samme farve. Den er bare fra i hver sin ende af grå(tone)skalaen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Rød...... - ja selvfølgeligt - hvorfor havde jeg ikke tænkt på det.

Dem kan jeg nok også få på tilbud.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Husk at give hele gulvet vådrumssikring inden de nye klinker

Det regner jeg med,ja - der er nok til det i et tætningssæt.

Men et krav er det så vidt jeg ved ikke når der er lukket kabine - en halv meter ud over kabinen.

Et andet sted har jeg læst at beton betragtes som vandtæt - men at det alligevel er en god ide at påføre vådrumsmembran - så det gør jeg - mindst i hele brusekabinen og gulvet.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 25 aug 2011 11:26

Det regner jeg med,ja - der er nok til det i et tætningssæt.

Men et krav er det så vidt jeg ved ikke når der er lukket kabine - en halv meter ud over kabinen.

Et andet sted har jeg læst at beton betragtes som vandtæt - men at det alligevel er en god ide at påføre vådrumsmembran - så det gør jeg - mindst i hele brusekabinen og gulvet.


Hele gulvet er så vidt jeg husker vådrumszone 10 cm op ad væggen. Og ja, væggene er kun fugtzoner udover den første halve meter udenfor brusekabinen der er vådrum.

Og...selvom beton principielt er tæt er samlingerne det langt fra. Og særligt i konstruktioner hvor beton og træ mødes skal man være sikker på at det er tæt. Men det har du jo så også tænkt dig at gøre

I badeværelser med vægge og gulv af beton/letbeton lavede man traditionelt ikke vådrumssikring. Men alle der har pillet et hus fra 70'erne i betonelementer fra hinanden, ved også at der VIL opstå revner og sprækker mellem elementerne.

Det er ikke det store problem når hele væggen og gulvet er uorganisk. Det giver allehøjest lidt sølvfisk. Men hvis væggen er af træ...
Skrevet af pilehave på 25 aug 2011 11:42


Tjah......

De vægge i det badeværelse er af trykket træ - og fra 1973 - fejler ikke noget - heller ikke nederst mod gulvet.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også