Buede spær

Jeg skal i gang med at lave en overdækket terrasse på vores kolonihavehus. Huset har runde vinduer og derfor syntes jeg det kunne være sjovt at lave buede spær til den overdækket terrasse.
Er der nogen der kan hjælpe med nogle link til hvordan man lettes laver dem. De skal sætte fast i huset i den ene side og i stolper på den anden side (3meter)


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så synes jeg at du burde starte med at fortælle hvilken tagdækning der skal på de buede spær.

Og skyndsomt vedhæfte et billede af gerningsstedet. Selv om kolonihavehusterrasser måske ikke er et af dine specialer. :o)
Jeg hade planer om det skulle være tagpap som top. Jeg har ikke lige et billede, men kan da tage et næste gang jeg kommer der ud hvis det er vigtig.

Undersiden behøves ikke være buet.
Nå, men det sjoveste er at lave spærene af tynde brædder som du limer sammen til spær.

Det kedeligste er at købe spærene færdige hos en limtræsfabrik. Som Lilleheden.

Og hvis du skal have rigtig fornøjelse af dit buede tag så skal det osse være buet på undersiden. Vil jeg tro.

Og billedet ville formodentlig kunne bruges til at vise at der er adskillige løsningsmuligheder.
Og om arkitekturens hegnspæle skal flyttes - eller hva'. :o)
ved at skære nogle runde "kiler" i spærtræ og påfore spærene.


Nu er jeg ikke tømmer så måske du har et link til et sted hvor det forklare hvad det er du siger
Nej, du er vist bedre til at tage billeder, end tømreren her er...

Hvor høj skal buen være ?
Jeg tænker noget som dette,
Jeg men tænke mere på hvor høj selve buen skal være i forhold til den flade underside.

Skal de være så buet som du viser det der, ville det være nemmere at lave det i lag af krydsfiner, altså lave dem selv.

Ellers koster de en hel del som lamel spær hvis man vil købe dem færdige.
Kunne godt tænke mig at selv at lave dem, ville vel altid være billigst ?
Men ved ikke hvordan jeg laver dem det var der jeg søgte hjælp/link til hvordan

Har ikke nogen krav til højden.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis