Buede spær

Jeg skal i gang med at lave en overdækket terrasse på vores kolonihavehus. Huset har runde vinduer og derfor syntes jeg det kunne være sjovt at lave buede spær til den overdækket terrasse.
Er der nogen der kan hjælpe med nogle link til hvordan man lettes laver dem. De skal sætte fast i huset i den ene side og i stolper på den anden side (3meter)


Jeg skal i gang med at lave en overdækket terrasse... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Først skal du nok lige beslutte dig for hvor mange penge du vil lægge i projektet.
Skal du have folk til at brænde pappet på ? Det er ikke det letteste at svejse pap på den type tag der.
Jeg har en forestilling om at du kan skære en masse strimler ud af krydsfiner og så lime dem sammen . Lidt i samme princip som en kerto strø.
Om ikke andet ville det være meget lettere og billigere at lave buen omvendt så det bare var en skalk du kunne påsætte i bunden af taget.
Sådan i stil med et kinøjsertag.
Held og lykke med projektet
Selvfølgelig er det altid billigst at lave dem selv.

Men højden på dem, betyder meget for hvordan de skal laves.

Skal det være med mindre svej, kan det det jo laves af 3 sammenlimede 45 x 245 spærtræ, men skal de sveje væsentligt mere, så ville det være oplagt af bruge lamelopbyggede spår i krydsfiner strimler.

Har desværre ikke lige et link til hvordan du laver dem, men en skabelon med den rette bue skal benyttes, hvis du vælger at lime dem op i krydsfiner.
Det er ikke meget man får af en komplet folkeskoluddannelse samt svendebrev som tømrer.

Det er jo blot at udregne de manglende mål.

Og buehøjden er 87,87 cm. Ca.
Eller som fotograf. :o)
Hehe hpox jeg vidste at du nok skulle komme på banen med en kæk kommentar.
Men det er vel egentlig lidt op til en selv hvad højde man vil have det ( går selvfølgelig ud fra du er gået ud fra tegningen)
Vidste nu bare ikke om den var målfast i højden jo ;-)




Annonce
ved slet ikke hvad der menes med buehøjden
Nå. men det har du så god tid til at finde ud af medens vi andre sover!
<blockquote>tynde brædder som du limer sammen til spær. </blockquote> Men hvordan bliver det til en bue?
[code]runde "kiler" i spærtræ og påfore spærene [/code] hvordan fungere det ? Som sagt er jeg ikke håndværker så jeg ved ikke lige hvad påfore spærene er.
Hvis det limes op lames en skabelon som bunden, her lægges krydsfiner eller lister så i lag i lim med forskudte samlinger, og presse ned mod skabelonen, 2-3 lag af gangen, og det fortsætter man så med, til de har opnået den ønskede højde på spærene.

Ellers limes spærtræ sammen i flere lag, og det ønskede profil / buet overtegnet på oversiden af de sammenlimede spær, og skæres herefter til med stiksav.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis