Hvordan opbygger jeg mit tegltag ?

Hej Venner.

Jeg er ved at bygge hus. 
Den bærende konstruktion laves af limtræsrammer som hviler direkte på fundamentet. På ydersiden af limtræsrammerne skal jeg have et vindtæt lag og isoleringen mellem rammerne placeres helt ud til dette vindtætte lag. Jeg tror at jeg vælger huntonit undetagsplader som vindtæt lag både på vægge og tag. På den kolde side af det vindtætte lag skal jeg have et ventileret hulrum (72 mm ?). Hulrummet går ubrudt fra sokkel til tagryg.

Jeg havde oprindeligt tænkt mig at få lavet et tagpaptag, da jeg mente at dette var en billig tagløsning.(første principskitse) Jeg kunne så senere lægge tegl ovenpå hvis jeg skulle få lyst til det - men nu tænker jeg at få lagt tegl/betontagsten med det samme da prisen på et tagpaptag ikke er væsentligt billigere end tagltag.

Jeg har læst mig til at et tegltag typisk lægges med 25mm afstandslister. I så fald ville mit ubrudte ventilerede hulrum blot blive 25mm hvilket jeg syntes er for lidt. Jeg tænker i stedet at ligge 2 lag taglægter på kryds således at det nederste lag fungerer som afstandslister. Er det en brugbar løsning ? (anden principskitse)

I øvrigt:
1. Taghældning: 40grader
2. Der bliver ikke loftsrum, så stenene kan ikke understryges.

Er mine planer konstruktionsmæssige forsvarlige ? Ville I gøre noget anderledes ?
Jeg takker for alle kommentarer.



 Henning, Lolland

Hej Venner. Jeg er ved at bygge... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har sat de 2 første rammer. I bliver nød til lige at se et par billeder:


Bygherren med blå hjelmfarve:


Monteret med 4 af 6 vindkryds samt 4 af 5 trykstænger:



 Henning, Lolland

Ja :-) Det er lidt "off topic" i denne tråd...

 Henning, Lolland

Det ser fint ud.
Træ er et fantastisk materiale!!!
Hvem er leverandør?
Ja, det er rigtigt.

Men det var vist osse yngste ingeniør de havde sat til at regne på hallen i Ballerup.

Lad os håbe han har fået lidt mere erfaring. :o)

enig :-) Jeg er nu rimelig tryg. De virker veldimensioneret....


 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis