Hvordan opbygger jeg mit tegltag ?

Hej Venner.

Jeg er ved at bygge hus. 
Den bærende konstruktion laves af limtræsrammer som hviler direkte på fundamentet. På ydersiden af limtræsrammerne skal jeg have et vindtæt lag og isoleringen mellem rammerne placeres helt ud til dette vindtætte lag. Jeg tror at jeg vælger huntonit undetagsplader som vindtæt lag både på vægge og tag. På den kolde side af det vindtætte lag skal jeg have et ventileret hulrum (72 mm ?). Hulrummet går ubrudt fra sokkel til tagryg.

Jeg havde oprindeligt tænkt mig at få lavet et tagpaptag, da jeg mente at dette var en billig tagløsning.(første principskitse) Jeg kunne så senere lægge tegl ovenpå hvis jeg skulle få lyst til det - men nu tænker jeg at få lagt tegl/betontagsten med det samme da prisen på et tagpaptag ikke er væsentligt billigere end tagltag.

Jeg har læst mig til at et tegltag typisk lægges med 25mm afstandslister. I så fald ville mit ubrudte ventilerede hulrum blot blive 25mm hvilket jeg syntes er for lidt. Jeg tænker i stedet at ligge 2 lag taglægter på kryds således at det nederste lag fungerer som afstandslister. Er det en brugbar løsning ? (anden principskitse)

I øvrigt:
1. Taghældning: 40grader
2. Der bliver ikke loftsrum, så stenene kan ikke understryges.

Er mine planer konstruktionsmæssige forsvarlige ? Ville I gøre noget anderledes ?
Jeg takker for alle kommentarer.



 Henning, Lolland

Hej Venner. Jeg er ved at bygge... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af HLolland på 18 jul 2011 13:06

PS: Jeg  har ikke lagt mig fast på tegstenene endnu, men de skal være plane og sorte/mørkegrå. Jeg er i færd med at undersøge hvad der findes på markedet.


Creaton Domino kan da anbefales, lagde vi på en tagrenovering i Greve, et utroligt flot og holdbart tegltag.

Tak for svar. Jeg har tjekket jeres henvisinger. Creation Domino er faktisk meget tæt på det jeg havde forestillet mig.....

Men jeg har også fået studeret huntonit-produktet nærmere. I min opbygning ville jeg montere dem direkte på de vandrette tagåse, men jeg kan næsten regne ud at det ikke vil fungere da de så ikke vil kunne bøje ned på midten og jeg får heller ikke mulighed for at klemme de lodrette overlap. Så jeg monterer lodrette afstandslister (25x50mm) på åsene først, herefter huntonitten og så de "rigtige" afstandslister ??  

 Henning, Lolland

Det er ved at løbe helt af sporet for dig!

Ved nøjere eftersyn dur hverken papløsningen eller tagstensløsningen.

Du kan ikke have lægter til at ligge og flagre på 2 lag 25mm afstandslister med en 3mm Huntunitplade imellem

Hvordan vil du etablerer ventileret hulrum på 72 mm når der ligger åse på tværs?
Hvor langt er der imellem limtræsrammerne. Og hvad dimension har de. Og er det meningen at isoleringen skal fylde så meget at de bliver skjult af lpftbeklædningen?
Hvilken dimension har åsene, hvilken c/c og hvor er de placeret?

Princippet kan være følgende:
Limtræsrammer
Vandrette åse, c/c ca. 1 meter.
Lodrette spær, c/c ca. 1 meter.
Der fyldes op med isolering imellem spær og åse.
(Hvis isoleringslaget skal være tykkere sker det nedad)
Undertag - Huntonit.
Afstandslister.
Lægter
Tagsten

Alternativt kan åsene monteres IMELLEM limtræsrammerne. (I bjælkesko). Og spærene kan sådan set osse. Selv om den løsning måske ikke vil være helt optimal m.h t. isoleringen.

Lav en ny tegning af det knudepunkt. Helst med andre farver end de forrige. (Således at hulrum ikke farvelægges, isolering lys kulør/gul, resten efter eget valg. Det vil fremme forståelsen.) :o)

Yes, jeg laver en ny tegning.

Indtil da:

1. Rammerne står med 4,5 meters afstand.
2. Rammerne er lavet af limtræsbjælker på 180x500mm hele vejen. (Både ben og tag)
3. Åsene skal placeres mellem rammerne i bjælkesko.
4. Åsene laves af alm. spærtræ (45x245mm) med c/c afstand på 400mm (Fastholdes mod udbøjning via krydsforskaldning nedefra.)
5. Indvendig loftsbeklædning sættes på indersiden af rammerne, således at der bliver 500mm isolering (=rammens dimension) 

Det er faktisk næste samme løsning som du foreslår med at placere åse mellem rammerne i bjælkesko - bortset fra at mit spær-forslag gik på 25x50mm - Og det er jo nok lidt lidt. Spærne skal spænde 40cm mellem åsene, så 38x57 T1 ?

Herefter nøjagtig som du foreslår:
1. Huntonit
2. afstandslister
3. Lægter
4. tagsten

NB: Åsedimensionerne er endnu ikke fastlagt da jeg venter på de sidste tegninger fra ingeniøren, men jeg vil tro at han lander på nogenlunde de angive tal. Måske åsene skal være 45x300mm istedet. c/c kan måske øges til 500mm



 Henning, Lolland

Annonce
Hvorfor skal åsene ligge så tæt?
Hvis taghældningen er 45 gr er åsedimensionen forkert. Tværsnittet bør være kvadratisk eller tæt der på.

Hvorfor ligger du ikke åsene ovenpå limtræsrammerne, som kontinuerligt samlede med gerberbeslag i 1/7-dels punkterne. Derved kan åsedimensionerne reduceres med 10% eller mere.
Som nævnt kender jeg endnu ikke de endelige dimensioner af åsene, det var blot min egen vurdering af hvad ingeniøren vil komme frem til. (taghældningen er i øvrigt 40gr)

Hvis jeg lægger åsene oven på rammerne bliver det et tag med en tykkelse på en lille meter - det virker lidt vildt og jeg kommer nok over 7.5 meter i højden. (Som vist nok kræver dispensation)

Rammer+åse+spær+huntonit+afstansliste+taglægte+tagsten = 
500+245?+57?+6+25+38+40? = 911mm



 Henning, Lolland

Hvis åsene ligges med c/c 1 meter tror jeg at de skal være 150 x150 mm, måske limtræ!
Jeg har den bog som hedder "træspær" - og jeg har brugt tabellen for bjælkespær, da jeg lige skulle sjusse mig til åse-dimensionen.

Åse til tungt tag, c/c 1 meter, 150x150 med et spænd på næsten 4,5 meter - så skal det nok være limtræ. Men det er jo også en mulighed som jeg egentlig ikke helt har undersøgt... Jeg googler lige lidt limtræspriser og evt. åsedimensionering.

 Henning, Lolland

Har googlet! Dimensionen er et kvalificeret gæt! :o)
Lav en tegning! :o)
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis