Sku man ik bare stikke af til søs?

Jeg går med tanken om at sælge alt og stå til søs i et par år.
Bare komme væk fra det hele og finde mig selv, og gerne leve lidt billigt i en tid.
Jeg er ikke bundet af konen eller børn, og behøver ikke den vilde luksus.
Men man skal jo ha lidt plads at leve på, hvis jeg skal bo på skibet i længere tid.
Planen er at start i det hjemlige og få noget praktisk erfaring,
for senere at kunne sejle sydpå om vinteren.

Er det helt skørt, når man aldrig har sejlet andet end en gummibåd før? Flipper 2
Jeg har undersøgt lidt omkring duelighedscertifikat, sejlerbevis og VHF, men er der andet
man kan gøre for at forberede sig inden man har skibet?
Jeg har noget fjern familie der har sejlet og kan måske hente lidt hjælp der,
men indtil da vil jeg sætte stor pris på jeres indsigt.

Efter at have kigget rundt på forums, og ved forhandler, har jeg fundet nogle som tiltaler mig.
Men jeg ved jo intet, så kan kun kigge lidt på pris og plads.
Men det kan måske visse lidt om hvor jeg vil hen.
Mine behov som jeg ser dem er, let at betjene, økonomisk, drift/sikker, plads til at leve, prisklassen 100.000-200.000.

Hvilket skib ville i anbefale? (Det behøver ikke være nogle af dem jeg nævner)

Blue Dane 32
Commander 31
Granada 31
Beason 31
Vindø 40
Elvstrøm 32
Scampi 30

SKulle jeg bare droppe tanken, og få mig en campingvogn eller en kolonihave istedet?

Mvh

Zen
Jeg går med tanken om at sælge alt og stå til søs... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Arh Jakob356, nu løber du vist med en halv vind... Jessica er ikke dømt for at potte ind i noget som helst. Derimod fortsatte coasteren sin sejlads, uden at komme Jessica til undsætning, efter en kollision, som ingen ved hvem der var skyld i.
Efter søforhøret fik hun tilladelse til at udføre siut forehavende, nemlig at sejle jorden rundt som den yngste, nogensinde. Og det gik fremragende.
Men det kan du bl.a. læse mere om på LDS. Søg  på Jessica Watson.

En Bianca 27 er en dejlig sejlbåd. Men til dit projekt, Zen, ville jeg langt hellere sejle i en Albin 82 MS. Hvorfor, har jeg allerede skrevet.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Svend Billesbølle sejlede jo jorden rundt i en 18 fods Lynæs, så det er ikke størrelsen alene, som betyder noget, men bjergsomhed og styrke, der betyder noget, og så økonomien. Hvis du vil overAtlanten, vil jeg gætte på at prisen på båden mindst fordobles, med mange fornyelser, forstærkning, nyt udstyr, instrumenter, rigning, sejl, motor mm.
Bådens dæk skal være så " rent " som muligt, med mulighed for at skalke ruder og ikke vindspejl, som ikke ville kunne tåle en kraftig sø ind over.
Et forholdsvis lille cockpit med store selvlæns er en god sikkerhed til havs, men de fleste både i vore dage er jo tilpasset familiesejlads i beskyttet farvand, ikke havsejlads.
Både jeg ville kikke efter Lynæs 29 eller de engelske Westerly, som er bygget til det åbne farvand omkring England, og ikke overrigget. Gerne en ketch rigget model, så sejlene ikke er for store at bakse med til havs.
Men lær nu at sejle først, og se omdet overhovedet er noget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg ville også vælge en Lynæs 29 til langturssejlads en af grundene er at den bådtype er langkølet, det giver en væsentligt større retnings stabilitet, en Fåborg 32 kunne også indgå i overvejelserne
Men der ligge store udfordringer i at sejle solo sejlads, er du ikke vant til at være alene i flere uger uden nogen at snakke med, kan det gå rigtigt galt for dig.
Der er mange som du der bare har haft drømmen om den store tur, når de så har oplevet den første storm til havs, er det slut med lysten til at sejle. Og det er uungåeligt at lande i en storm på så lange stræk til havs. Der kan jeg anbefale dig bla. at læse Svend Billesbølles bøger, hvordan han har taklet de situationer.
Skrevet af Zensunni på 08 jul 2011 10:45
Hm ja, i har jo nok ret.

Men jeg syntes jeg læste om en tøs på 16 der forsøgte at krydse atlanten alene
Så en tur ned af åen kan vel ikke være helt umuligt for em mand i sin bedste alder

Det værste der kan ske er vel at man går ned....og det kan man også i en lille lejlighed på fastlandet

Men jeg værdsætter jeres mening

Jeg kiggede lige lidt på en blog om kanal tur som Jbr skrev om, det så da fedt ud.
Min mening om solosejlads er uforandret; det er ikke hverken i overensstemmelse med reglerne eller godt sømandskab (maritim betegnelse for sund fornuft). Har dog selv overvejet at sende min søn på 10 år afsted på sådan en tur, men det er kun når han er en uvoren møgunge...

Det værste der kan ske er ikke at du selv går ned. Der er nogen, der skal leve med afsavnet, når du ikke kommer hjem, og uvisheden indtil dine jordiske rester -måske- dukker op, og gør de det er der andre -måske mig- der skal ud og samle dit delvist nedbrudte legeme op og have det liggende i vores kølerum, sammen med fars, medister osv. Det har du også et moralsk ansvar overfor!
Nå, men man kan jo også komme galt afsted på Silkeborgsøerne
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-41513569%3Afamilie-sejlet-ned-af-hjuldamper.html?rss

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis du virkelig har drømmen, så gå efter den. Vi bygyndte at leve efter drømmen for 10 år siden, og det eneste vi fortryder er at vi ikke begyndte 20 år tidligere.
Naturligvis er der en fare ved at sejle. Der bliver også dræbt mange mennesker i trafikken.
Som JBR skriver opsøg erfarne mennesker og hør hvad de siger.
Med hensyn til udkig- regn ikke med at den store "damper" viger for dig. Måske holder de slet ikke udkig. Vi kan jo nævne en fiskekutter og en fragtbåd i vinter. Hvis blot den ene part havde holdt udkig var der næppe sket noget. Der kan jo også nævnes en påsejling af storebæltsbroen, en stenfisker der prøvede at påsejle kronborg o.s.v.
Annonce
Håndværkeren: Tak for råd og anbefaling af bog, den vil jeg låne hvis de har den på biblo.
Jeg er snart færdig med at læse om Brunhildes besynderlige rejse, jeg jeg har mod på mere. Så gode råd om læsning er velkommen.

Jeg er blevet overbevist om at alt hvad der hedder sejlerbevis, dueligheds-certifikater og praktisk erfaring er nødvendigt inden man bare sejler derud af.
Jeg ønsker selvfølgeligt ikke at sætte livet unødigt på spil, eller udsætte min familie for bekymringer. Men som Bjor også skriver, er det også nogengange med at gribe chancen, og gå efter egen drømme, og ikke bare "følge strømmen" eller hvad der forventes.

Nettet er jo et praktisk sted at starte. Her for man lidt, for og imod, og nogle godt tips der kan spare en masser af tid, tak til alle der har skrevet.
Ja egentlig skulle du vel starte med at læse Joshua Slukums bog Han var den første der sejlede jorden rundt alene. En Kaptain der havde fået nok af at tulle rundt på havnene for hyre for rigtigt mange år siden. Han sejlede jorden tundt i en stor 32 fod amerikansk fisker båd, som han dog ombyggede til formålet. Men uden motor da det var meget nyt på det tidspunkt, dengang var det dampmaskinen der var den mest brugte skibsmaskine.
Bogens tittel er: Jorden rundt alene !
Ja drømmen om at komme på langfart, har rumlet i mange drenge hoveder, lige så mange har drømt om den store tur ud i det blå. Mange af drømmene er strandet på at forberedelserne og uvidenheden om havet ikke strakte.
I vore dage er det nok sværere at få hyre på et handels skib, det har for mange være det der drev dem frem. De havde været ude og prøve i stor skala og ville nu gerne med sit eget.
Og man kan faktisk klare sig med ganske få midler, hvilket mange har bevist. Båden behøver ikke være det store udstyrs orgie, for at fungere. Her kunne jeg anbefale dig at læse om en Sønderborg dreng der sammen med en kammarat stak afsted i noget der af mange nærmest blev betragtet som et vrag. Bogen hedder 18000 sømil midt i verden, og er skrevet af Jan Eske Bertelsen.
Jo der er mulighedder i det
Skrevet af jbr på 08 jul 2011 23:24

nu løber du vist med en halv vind... Jessica er ikke dømt for at potte ind i noget 

Pointen er, at havde den ene eller begge parter holdt behørig udkig, var det nok ikke sket.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Problemet er nok at alle skibe især de større på langfart, sætter selvstyren til og foretager sig alt andet end at opholde sig på broen.
Bare her hjemme kan det ofte opleves på Bøjden Fynshav færgen, de folk som burde holde behørigt udkig sidder bagerst på broen og slapre i kaffe. Det har jeg oplevet adskellige gange.
Og er du enesejler, vil det være helt umuligt at holde udkig døgnet rundt, ofte sover de om dagen for at holde udkig om natten.
Skrevet af jakob356 på 10 jul 2011 22:57
Pointen er, at havde den ene eller begge parter holdt behørig udkig, var det nok ikke sket.
Det er jeg enig i.

Omkring solosejlads og udkig... har engang læst en beretning om sådan en sejlads.
Sejleren havde regnet ud, at hvis man afsøger kimmingen rundt med kikkerten og ikke kan se andre skibe, kan man sove i ½ time. Efter beregningen kan ingen skibe nå dit skib, indenfor denne ½ time.
Sejleren havde så sat uret til at ringe efter en halv time...afsøge kimmingen...sove ½ time osv.
Virker kun i klart vejr, naturligvis.
Rigtigheden af at ingen skibe kan nå dig, indenfor ½ time, ved jeg ikke om passer. Og jeg gider heller ikke regne på det, da det ikke er aktuelt for mig.
Men ideen er givet videre...

Sejleren beskrev, at man faktisk kan få kroppen ind i en rytme, hvor det kan lade sig gøre, kun at sove i ½ time ad gangen.

Vender lige tilbage med beretningen, hvis jeg kan finde den...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis