Sku man ik bare stikke af til søs?

Jeg går med tanken om at sælge alt og stå til søs i et par år.
Bare komme væk fra det hele og finde mig selv, og gerne leve lidt billigt i en tid.
Jeg er ikke bundet af konen eller børn, og behøver ikke den vilde luksus.
Men man skal jo ha lidt plads at leve på, hvis jeg skal bo på skibet i længere tid.
Planen er at start i det hjemlige og få noget praktisk erfaring,
for senere at kunne sejle sydpå om vinteren.

Er det helt skørt, når man aldrig har sejlet andet end en gummibåd før? Flipper 2
Jeg har undersøgt lidt omkring duelighedscertifikat, sejlerbevis og VHF, men er der andet
man kan gøre for at forberede sig inden man har skibet?
Jeg har noget fjern familie der har sejlet og kan måske hente lidt hjælp der,
men indtil da vil jeg sætte stor pris på jeres indsigt.

Efter at have kigget rundt på forums, og ved forhandler, har jeg fundet nogle som tiltaler mig.
Men jeg ved jo intet, så kan kun kigge lidt på pris og plads.
Men det kan måske visse lidt om hvor jeg vil hen.
Mine behov som jeg ser dem er, let at betjene, økonomisk, drift/sikker, plads til at leve, prisklassen 100.000-200.000.

Hvilket skib ville i anbefale? (Det behøver ikke være nogle af dem jeg nævner)

Blue Dane 32
Commander 31
Granada 31
Beason 31
Vindø 40
Elvstrøm 32
Scampi 30

SKulle jeg bare droppe tanken, og få mig en campingvogn eller en kolonihave istedet?

Mvh

Zen
Jeg går med tanken om at sælge alt og stå til søs... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo det specielle at langturs sejlere, for det meste sejler uden for de mest befærdede " søveje" som erhvervs skibene bruger, netop for at undgå kolisioner.
Eks. sejlede Svend Billesbølle også uden for disse ruter når han sejlede alene, så han kunne sove længere tid af gangen. Han oplevede dog også flere gange, når han havde taget en med, at de ikke forstod alhvoren i at skulle holde vagt om natten. De lagde sig bare til at sove i cockpittet hvor han så blev vækket af støjen fra et stort skib.
Jeg tror at ens sanser udvikler sig til at man kan sove og aligevel vågne hvis der er fare på færde. Han oplevede jo også et par gange at ryge ind i orkaner, hvor det eneste han kunne foretage sig, var at skalke alle luger og så kile sig fast i bunden af båden.
OWE fra Brunhildes rejse beskriver også hvordan han sover 15 minuter ad gangen med et æggeur om halsen

Så fandt jeg det. Det er fra John Holden Foley´s beretning:

"Fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22".

Der er noget om både 15 minutter og ½-timer.

Beretningen ligger her:
http://www.ritaolesen.dk/trojka/index.htm

Det med udkig finder du på side 8.

Men læs da hele beretningen, der er mange tips, råd og vejledninger i den.

" Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "

Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Den læser jeg efter "Stormy" Svend Billesbølle...som jeg snart er færdig med.
Den er også ganske spændende og underholdende, så mange tak for det.

Jeg starter også i sejlerskole til august, hvis der ellers er plads.
De startede i Maj så jeg er lidt sent på den, men de lovede at gøre hvad de kunne
Hvis det går godt har jeg tænkt mig at leje en båd i en uges tid eller noget, så kan jeg også få lidt bedre føling med om jeg kan leve under de forhold...

Nu må vi se hvor det ender
Du skal da have de sidste to med af Svend Billesbølle.
Annonce
helt sikkert, når jeg skal ned og aflevere den jeg har, snupper jeg de sidste...hvis biblioteket ellers har dem...de var der ikke sidste gang
Nu var jeg så heldig at få den første som fødselsdagsgave, og så var det jo nærliggende at købe de andre selv. Du kan købe dem alle hos www.mmc.dk
Det er sådan nogle bøger "man" er nød til at eje
Er blevet inspireret af denne tråd til at læse Billesbølle, så tak for det :-)

- Efter jeg for nylig blev færdig med "Endurance" om sydpolsfareren Ernest Schackleton, der også fortæller noget om, hvad man kan "komme ud for" på havet.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hi Jakob, jeg er selv færdig med de første 2 af Stormy, men kan ikke finde den sidste. Når jeg er færdig med kløvedals kærligheden, kildevandet og det blå ocean, vil jeg kigge efter den du nævner.

Jeg kan lige til orientering fortælle at redningsvesten er bestilt og jeg skal med sejlklubbens både på tirsdag hvis alt tillader det
O/T
Når man overvejer en sådan tur på flere år, er det også et spørgsmål om at flygte fra nogle problemer? Lidt ligesom når nogle slår sig på flasken?
Det er ikke for at være flabet, at jeg spørger, men som landkrabbe undres jeg en del over, at man vil udsætte sig for så mange strabadser, idet jeg ikke rigtig tror på, at det hele er en dans på roser.
Hvis det er en flugt fra hjemlige, uløste problemer, kunne jeg forestille mig, at disse problemer stadig vil være der, når man returnerer? Og vil sådanne evt. problemer ikke rumstere inde i hovedet på de lange nattevagter, hele tiden?

I hvert fald, ville jeg meget nødig med på en sådan tur, hvis den indbefatter sejlads gennem Adenbugten og tilstødende farvande.

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis