Isoleret skur - helt fra bunden

Hej!

Jeg går og planlægger et mindre byggeri af et skur i haven, men det bliver ligesom kun ved tankerne - det virker uoverskueligt.
Skuret skal være omkring 20 m2 og være delt op i en cykelafdeling og en opbevarings-/arbjedsafdeling. Skuret skal opføres i træ og med 25 graders hældning på taget - evt. afvalmede gavle.
Jeg vil gerne isolere (evt. kun opbevarings-/arbjedsafdelingen), men havde umiddelbart ikke tænkt mig støbt sokkel.

Som I kan se er grundidéen skabt, men jeg mangler lidt et udgangspunkt. Hvordan starter jeg/griber det an? Hvor finder jeg materiale til at opføre skuret korrekt? Osv.

Kan nogen her i forummet sende mig i den rigtige retning?

Venlig hilsen

Martin
Hej! Jeg går og planlægger et mindre byggeri af... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
elller måske mere præcist "2.7.6 Garager, carporte, udhuse og lignende mindre bygninger" som findes på
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_00_id38/0/42

/bjørn

Til de dovne' er der her lidt info taget fra  http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_00_id38/0/42/2

"Det er muligt at placere mindre bygninger, fx carporte og garager, nærmere skel mod nabo eller i vejskel end angivet i kapitel 2.7.3. Bygningen må dog ikke være højere end 2,5 meter, og den samlede længde af de sider, der vender mod skel, må ikke overstige 12 meter i skel mod nabo. For at minimere indbliksgener skal vægge mod nabo være lukkede og uden døre og vinduer. Det er muligt at placere flere bygninger i eller ved skel. Det er den samlede længde af disse bygninger, der ikke må overstige 12 meter, se figur 8."



Krav til højden og længden af mindre bygninger inden for 2,5 meter fra skel.

De lempede krav i denne bestemmelse gælder kun selvstændige bygninger med selvstændig tagflade. Det er altså ikke tilladt at opføre integrerede carporte eller udhuse nærmere skel end 2,5 meter.


Det er muligt at placere mindre bygninger som carporte og garager nærmere skel mod nabo eller i vejskel end angivet i kapitel 2.7.4. Bygningen må dog ikke placeres nærmere skel end 2,5 meter, den må ikke være højere end 2,5 meter, og den samlede længde af de sider, der vender mod skel mod nabo, må ikke overstige 12 meter. For at minimere indbliksgener skal vægge mod nabo være lukkede og uden døre og vinduer. Det er muligt at placere flere bygninger 2,5 meter fra skel. Det er da den samlede længde af disse bygninger, der ikke må overstige 12 meter

Det er en forudsætning for bygninger, der hører under denne bestemmelse, at det er selvstændige bygninger med selvstændige tagflader. Der kan altså ikke opføres integrerede carporte eller udhuse nærmere skel end 5 meter






/bjørn

Skidtse af plantegningen!

Ja nu er du så oppe på 24 kvadratmeter - det bliver dyrt
  • Tanke 1: husk at lave en god og bred dør til cykelskuret - ellers bliver det træls at komme ind og ud med cyklerne
  • Tanke 2: hvad har du tænkt dig at tumle rundt med i dit arbejdsskur? (tænk adgangs- og lysforhold osv)
Var det måske en idé at lave en port-agtig større trædør til cykelskuret og så have alm. adgang til arbejdsskur via cykelafdelingen og til gengæld erstatte den påtænkte yderdør til arbejdsrum med en dobbelt terassedør. Masser af lys og super adgang de sjældne gange det er nødvendigt.

Besparelse: Jeg ville oprette en annonceagent på yderdør og terassedør på dba.dk - har selv købt spritnye døre til vores hus hos et tømrerfirma som monterede 3-400 vinduer og døre om året. En sjælden gang målte de fejl og derfor havde de så en container stående man kunne komme og snuse rundt i  


/bjørn

Annonce
"Jeg går og planlægger et mindre byggeri af et skur i haven"

Apropos de 24 m2 du er oppe på: prøv at lægge din vandslange ud på græsset til at angive størrelse og placering. Jeg ved jo ikke hvordan dit hus ser ud, hvor stor din have er og hvordan det ligger med naboer, men det kan godt overraske når man ser det 'i virkeligheden'.



/bjørn

Og så lige en tegning fra siden, med afstand til skel. Er det mon lovligt? (o:

Ja, projekterne har det jo med at vokse

Gode tanker, Bjørn. Den med dørene kan jeg godt lide!

Jeg havde tænkt (efter at have set en artikkel på gør-det-selv) at arbejdsbordene skulle bruges som "land" til min rundsav. Så en del af arbejdsrummet er til "savsmuldsleg". Så skal det også bruges til reperation af cykler - derfor god idé med adgang imellem cykel- og arbejdsrummet. Græsslåmaskinen, skal også have en plads. Opbevaring af maling, pensler, værktøj, krukker... Pyha. Der skal godt nok være meget!!

Konen må nok hellere også få et lille ord med (o;

/Martin
Ja problemet er jo ikke at finde ting der kan gemmes i sådan en fin bygning - nok snarere at få dem smidt ud når du skal til at benytte værkstedet.

Mht. at bruge en terassedør skal du jo lige huske at bedre lys og udsyn også betyder bedre 'indsyn' - så du er tvunget til at holde orden derinde. Det vil du nu blive glad for i længden

Med en størrelse på 24 m2 er det ikke kun konen der skal med på råd - du skal vist også en tur omkring kommunen for at få det godkendt. Tag gerne et par gode tegninger af det påtænkte byggeri samt ikke mindst en matrikel-tegning med ønsket placering indtegnet + dit hus' markeret

/bjørn

Nu er det efterhånden "lidt" tid siden at jeg har skrevet på denne tråd... 4 år og 2 børn senere
Endelig er jeg kommet i gang med mit lav det selv projekt et cykelskur.

I princippet er skuret som beskrevet ovenfor, dog lidt mindre, uisoleret og nu kun en énsidet taghældning. Lokalplanen foreskrev sidstnævnte, så endnu en grund til at undersøge alle love og regler før man starter.

Jeg ved hæfter lidt billeder af bryggeprojektet, som forventes færdigt i løbet af april - vinduerne er blevet forsinkede.

Modtager gerne kommentarer

/Martin

 

 

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også